בחודש שחלף מאז טבח ה-7 באוקטובר, הפך העיתונאי, הסופר והפרשן הפוליטי הבריטי דאגלס מאריי לאחד הדוברים הרהוטים והתקיפים ביותר שניצבים לצידה של ישראל. שוב ושוב מתראיין מאריי לתקשורת הבינלאומית על מנת להפריך שקרים פופולריים, לגנות בתקיפות את מעשי הזוועה של חמאס ולהגן על זכותה של ישראל לחסל את ארגון הטרור ולהבטיח את ביטחון אזרחיה. כעת החליט מאריי להגיע גם לישראל - לא בפעם הראשונה ונראה כי בהחלט גם לא בפעם האחרונה. "זה כבוד עבורי להיות כאן, הייתי בישראל פעמים רבות", הוא מספר היום (ב') בריאיון ל-ynet Live. "בהתחלה סיקרתי את הקונפליקט הישראלי-פלסטיני ב-2006, ותמיד ניסיתי להגיע כדי לראות את הדברים בעצמי בהקשר לקונפליקט". צפו בריאיון:
מאריי, עורך בעיתון השמרני The Spectator, התפרסם בעבר בשל הביקורת שלו על איסלם ועל הגירה, ופרסם מספר ספרי עיון ופרשנות בנושאים הללו ועוד. לטענת מבקריו מדובר באיש ימין קיצוני, בעל דעות איסלמופוביות, אולם אוהדיו רואים בו כאביר חופש הביטוי. הוא נחשב לדמות מקובלת, הגם שמעוררת במחלוקת, בחוגים האקדמיים בבריטניה. לפני מספר שנים טען הפילוסוף היהודי-צרפתי ברנאר אנרי-לוי: "אם אתה מסכים עמו או לא, דאגלס מאריי הוא מהאינטלקטואלים הציבוריים הבולטים ביותר כרגע".
הביקור הנוכחי שלו בארץ החל לפני שבוע - ורק חיזק אצל מאריי את תחושת התסכול ממאמצי ההסברה הכבירים להם נדרשת ישראל אל מול מדינות העולם. "זה כל כך עצוב שישראל צריכה להוכיח לעולם שהיא הותקפה", הוא אומר, "מעציב אותי מאוד שדיברתי עם חברים וקולגות והם אומרים שישראל צריכה להראות לעולם מה קרה כדי שיבינו. שום מדינה לא הייתה צריכה לעשות את זה אחרי שהיא הותקפה כך, לחשוב איך להוכיח לעולם שזה באמת קרה. זה לראות את ההכחשה בזמן אמת".
איך נוכל לשנות את התפיסה הבינלאומית לגבי התקיפות שלנו בחמאס, ולנסות להצדיק אותן? "אני חושב שישראל צריכה להמשיך להעביר את המסר שלה מבלי לצפות לשכנע אף אחד. חמאס הרס את היכולת להפסקת אש, וממה שאני מבין אתם לא יכולים לחיות עם חמאס. ביקרתי ביישובים בעוטף, באחד מהקיבוצים, וראיתי כמה הם קרובים לגדר. מי יכול לחיות שם כשהוא יודע שחמאס נמצא מטר ממנו?".
2 צפייה בגלריה
דאגלס מאריי
דאגלס מאריי
לא לצפות לשכנע אף אחד. דאגלס מאריי
(צילום: מתוך הראיון ל-ynet Live)
זה נראה שאתה מצליח להסביר את המצב בישראל יותר טוב מדוברים אחרים שיש לנו. "יש לכם דוברים נפלאים. משהו ששמתי לב אליו זה שישראל משוחחת עם קהילות רבות באופן יותר טוב ממה שהיה בעבר. יש המון קולות שכן תומכים בכם. אני יודע שהרבה ישראלים חושבים שיש רבים אנשים ששונאים אותנו, יותר מתומכים, אבל זה לא העניין. יש הרבה קולות רמים".
אנחנו רואים שיש הרבה הפגנות נגד ישראל בעולם, שתומכות בחמאס. "יש לנו הרבה בעיות בלונדון, אבל זה זו הבעיה שלנו, זו הבושה שלנו, שיש לנו 100 אלף איש שצועדים ברחוב, צועקים ותומכים בחמאס. זו הבושה שלנו, והציבור הבריטי יצטרך להתמודד עם זה".
אתה יכול להסביר אם אלה פרו-פלסטינים או אנטישמים? "זה כל אלו. יש הרבה מוסלמים בהפגנות האלו שצועקים מ'הנהר אל הים', והם יודעים בדיוק מה הם אומרים. חלק קטן מהם, 20 אחוז, לא יודעים בכלל על איזה נהר הם מדברים, וגם לא היו מבינים אם הייתם מראים להם מפה. יש רמה מסוימת של בורות בקרב תעמולנים צעירים שמאמצים מין אידיוטיות אמריקנית.
"אבל רוב הדינמיות בהפגנות האלו מגיעה מהקהילות המוסלמיות, וזה משהו שנצטרך לטפל בו. זו בושה עמוקה שזה קורה בברלין, בלונדון ובפריז. אבל ישראל נמצאת בחזית של כל זה. אתם אלה שהתמודדתם עם האינתיפאדה, אתם אלו שמתמודדים עם חמאס. לנו הייתה רק טעימה מזה, ואנחנו לא רוצים עוד".
2 צפייה בגלריה
דאגלס מאריי
דאגלס מאריי
ההפגנות בעד חמאס - בושה עמוקה. דאגלס מאריי
(צילום מסך, יוטיוב)
זו צביעות במיטבה. "הארגון היחיד שאני זוכר בחיי שדומה איכשהו לחמאס זה דאעש, ואני לא זוכר מתי המערב תמך בדאעש ודרש שנתדלק את מכונת המלחמה שלהם או ניתן להם חשמל או כל דבר אחר. זו תועבה, כל הדיון הזה. כמו בעניין הצלב האדום, שכנראה חושבים שזהו קונפליקט בין שני צדדים שווים, להבדיל מארגון טרור ומדינה. הם דורשים שהמדינה תגן על ארגון הטרור".
על שלל המקרים המתועדים שבהם פרו-פלסטינים תלשו פוסטרים של החטופים, אומר מאריי שזו "תועבה שלא תיאמן. אני רק שמח שיש גם הרבה סרטונים של אנשים שמתעמתים איתם. ואני רק מקווה שתולשי הפוסטרים הם 'נאורים', כי ההסבר האפשרי היחיד האחר הוא בלתי נתפס. אף אחד מהחטופים לא עשה שום דבר שלא היה בסדר. הם היו בביתם. הם חגגו, הם היו עם אהוביהם. אני מקווה שהמסר יהדהד ברחבי העולם. אם חמאס רוצים הפסקת אש - שישחררו את החטופים היום. זו תהיה התחלה".
האם לדעתך המלחמה על המערב התחילה? "בהחלט. וכמו בעבר - ישראל נמצאת בחזית. זה הנטל של ישראל, אבל כל המדינות האחרות יהיו הבאות בתור. וזו אחת משלל הסיבות שבגללן מדינות העולם התרבותי צריכות להתייצב לצדה של ישראל".