הסופר והעיתונאי הבריטי דאגלס מאריי זוכה בימים אלה לתהודה יוצאת דופן בעקבות דבריו הפרו-ישראליים ובזכות כך שגינה תפיסות פרו-פלסטיניות בנוגע לסכסוך המתמשך, כשהפך להיות אחד מהעיתונאים המזוהים ביותר עם התמיכה במהלכים שמבצעת ישראל ובזכותה להגיב על פשעי החמאס. "כל מה שניסיתי לעשות מאז הטבח של חמאס לפני שבועיים הוא להגיד את האמת, ולנסות להזכיר לאנשים בבריטניה ובמערב מי התוקפים כאן", אמר בריאיון מיוחד ל-ynet. צפו בשידור מהאולפן:
"אני נדהם מתגובותיהם של אנשים רבים, יהודים בתפוצות וכמובן ישראלים, וזה מרגש מאוד", אמר, "אבל אני גם חושש. מה שאמרתי הוא כל מה שחשבתי שאדם הגון - שנמצא מחוץ לסיטואציה הזו, לא יהודי - היה צריך היה לראות ולהגיד. בכנות, אני מבויש והמום מתגובותיהם של אנשים רבים, שתיקתם של רבים שנמצאים מחוץ לישראל ומחוץ לזוועות האלה. הם הקדישו בסך הכול דקות ספורות להתייחסות לזוועות עצמן, ומיד פנו לנושא התגובה הישראלית. זאת בעיה, ולא בהכרח בעיה רק עבור ישראל - אלא בעיה עבור מדינות כמו זו שאני מגיע ממנה, בריטניה, ומדינות נוספות במערב".
לכתבות נוספות בנושא:
מספר פעמים התבקשת על ידי התקשורת הבריטית להתייחס לתגובה של ישראל ולשאלה אם היא פרופורציונלית, כפי שהזכרת. מדוע לדעתך התקשורת "אובססיבית" לנושא הזה? "זה אכן נושא יוצא דופן, התקשורת אובססיבית לנושא התגובה הפרופורציונלית רק כשזה נוגע בישראל שמגיבה לחמאס או לכל אויב אחר שלה. חיפוש אחר פרופורציה בקונפליקטים הוא שטות מוחלטת. כפי שכבר אמרתי בראיונות - תגובה פרופורציונלית במקרה הזה היא שישראל תיקח בשבי את אותו מספר התינוקות כמו זה שחמאס לקח בשבי, או שישראל תיכנס לעזה תחטוף ותאנוס את אותו מספר של נשים שחמאס אנס, וכמובן שישראל לא תעשה את זה. אבל הרעיון שאפשר להגיב בצורה פרופורציונאלית בלבד לכזאת ברבריות הוא שפל.
2 צפייה בגלריה
דאגלס מאריי
דאגלס מאריי
"למה שישראל תכיל מתקפת טילים נגדה? לא היינו מכילים מתקפת טילים מהמדינות השכנות שלנו". דאגלס מאריי
( צילום מסך מתוך הריאיון לאולפן ynet)
"הרעיון שישראל צריכה לקבל הטפות בנושא הפרופורציונאליות הוא ניסיון של מדינות שנמצאות בקשרי ידידות עם ישראל, וגם מתמודדות עם בעיות פנים אם מפגינות יותר מדי קשרי ידידות עם ישראל, להגיד בצורה אפקטיבית את הדבר הבא - ישראל יכולה לפעול בצל הזוועות האלה, אבל עם יד אחת קשורה מאחור. להיות 'הבחור טוב', זה רעיון מקומם".
בעבר אמרת גם שישראל היא המדינה היחידה שלא מורשית לנצח, האם תוכל להסביר זאת? "בראייה שלי, כמי שסיקר מלחמות שקשורות בישראל, כמו גם מלחמות אחרות ברחבי העולם במשך כמה עשורים, מה שתמיד מדהים אותי זה כשיש תנועות ושינויים בעזה או בכל מקום אחר - הקהילה הבינלאומית אומרת לישראל: 'תוקפים אתכם, אתם רשאים להגיב בצורה שתביא אתכם למצב הקודם שבו הייתם לפני שתקפו אתכם - אבל לא מעבר לכך'. ישראל מתמודדת עם איום מתמשך שלא נגמר, ומאז 2005 המצב בעזה בלתי נסבל לדעתי. לצערי הישראלים נאלצו להכיל את המצב הזה - הם עמדו בפני הטילים, אבל למה שישראל תכיל מתקפת טילים נגדה? לא היינו מכילים מתקפת טילים מהמדינות השכנות שלנו".

מאריי על נפתלי בנט: "יש לישראל מזל שיש לה דוברים מצוינים כאלה"

מתחילת מלחמת חרבות ברזל, ההסברה הישראלית מתקשה להשפיע על דעת הקהל ולדברר את המתרחש על אדמתה, כשרבים בעולם ממהרים לעמוד לצד העם הפלסטיני, שנחשב ל"חלש" במשוואה לעומת ישראל ה"חזקה". כשמאריי נשאל מדוע וכיצד לדעתו זה ממשיך לקרות על אף הזוועות שביצע החמאס, הוא עונה: "יש הסברים נוספים, אך אני חושש שאנטישמיות היא המקור של רבים מהם. יש דור של צעירים שהם בורים לחלוטין בנוגע להיסטוריה של ישראל ו-1948, ובכלל בנוגע להיסטוריה של העם היהודי בהקשר של האדמה הישראלית, קשר שנמשך לאורך 300 שנים.
"יש בוגרי קולג' שחושבים שהם יודעים הכול לגבי העולם והם מאמינים שהעולם מחולק לכובשים ונכבשים. יש המון בורות בנושא הזה. הם הפכו את הפלסטינים לאנדרדוג, ומאמינים שהם צריכים לעמוד בצד המוחלש. הם מאמינים שישראל חזקה מאוד ביחס לשכניה, והם לא רואים אותה כמדינה אחת שמגנה על עצמה מפניהם. הבורים האלה מאמינים שבאמצעות תקיפה של ישראל והפצת שקרים בנוגע אליה הם מפיצים טוב בעולם. זה עיוות גרוטסקי של המציאות, וזו נגזרת נוראית של מערכת החינוך במערב, הם כל כך בורים וגזעניים".
איך לדעתך אנחנו יכולים לשנות את המצב? "יותר מדי אנשים מחוץ לישראל מדברים על מה ישראל צריכה או לא צריכה לעשות. למרות שאני נוסע הרבה בעולם, אני חושב שאנשים כמוני וכמו אנשים בבריטניה צריכים להתעסק בעניינים שלהם. זה לא הוגן שפוליטיקאים בריטים מטיפים לישראלים, או שפוליטיקאים אמריקאים מטיפים לישראלים, כשתוך 24 שעות מאז הטבח בישראל הייתי בטיימס סקוור בניו יורק וכבר היו שם הפגנות בעד חמאס.
"אני לא מעוניין לשמוע פוליטיקאים אמריקאים מטיפים לישראל כשארצות הברית לא מצליחה לשמור על הסדר בניו יורק. אותו דבר כלפי בריטניה - פוליטיקאים שמטיפים לטקטיקה מסוימת בעזה, כשהם לא מבינים בנושא ולא מסוגלים לשמור על הסדר ברחובות שלהם. ישראל יכולה לדאוג לעצמה במצב הנוכחי - והיא טובה בזה, אבל בריטניה ומדינות במערב צריכות להבין שעכשיו יש לנו בעיה בבית והיא נחשפת. שנים שאני כותב על הבעיה הזו בספרים ובמאמרים שלי. אנחנו צריכים להביט בחצר האחורית שלנו לפני שאנחנו מטיפים לישראלים, ואני מקווה שלמדו את השיעור הזה".
גם ראש הממשלה לשעבר, נפתלי בנט, צייץ בנושא ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר) בעקבות האירוח הקצר שלו ב-BBC. "אם אתם חושבים שלונדון מוגנת, אתם טועים", כתב. "החולשה המוסרית שלכם מזמינה את המפלצות האלה לתקוף אתכם". "צפיתי בריאיון הזה עם נפתלי בנט", הגיב מאריי לדבריו, "ה-BBC עשו את הדבר הקלאסי - הזכירו את חמאס בקצרה ומיד וידאו שישראל לא מתכוונת לסמן ילדים פלסטינים כמטרות ישירות ועוד שאלות מסוג זה. הוא התמודד עם השאלות האלה כהלכה, יש לישראל מזל שיש לה דוברים מצוינים כאלה".
אך מאריי לא חסך גם בביקורת על גוף התקשורת הבריטי. "למרבה הצער, גופי התקשורת אוהבים את ה-BBC, והם באופן מהותי נגד ישראל. לפני כמה שנים דו"ח פנימי של ה-BBC שנמחק מיד, ולכן לא נוכל לקרוא אותו, העלה שקיימת בארגון נטייה אנטי-ישראלית. אבל הארגונים האלה אוהבים את ה-BBC, וזה רק מעיד על בורותם ועל נטיותיהם הפוליטיות. הישראלים צריכים להעניק לכך תשומת לב מסוימת, אבל לא הרבה ממנה. יש להבדיל בין ביקורת לבין אויבות - ביקורת מעוניינת לשפר אותך, ואויב לא. הרבה גופי תקשורת אנטגוניסטיים כלפיי ישראל, הם לא מנסים לשפר את ישראל או את הביצועים של צה"ל, הם מקווים שלכל הפחות תהיה נסיגה.
2 צפייה בגלריה
דאגלס מאריי בריאיון ל"סקיי ניוז", אוסטרליה
דאגלס מאריי בריאיון ל"סקיי ניוז", אוסטרליה
"אפשר להעניק תשומת לב מסוימת לחלק מכלי התקשורת, אבל מהרבה צריך פשוט להתעלם". דאגלס מאריי בריאיון ל"סקיי ניוז", אוסטרליה
(צילום מסך, יוטיוב)
"מצופה מישראל להכיל את הטבח באזרחיה באופן שאף מדינה לא הייתה פועלת בו. ארגונים כמו ה-BBC מצפים לכך גם, כשהם לא משקרים כמו שה-BBC וה'ניו יורק טיימס' שיקרו בנוגע לפגיעה בבית החולים. אפשר להעניק תשומת לב מסוימת לחלק מכלי התקשורת, אבל מהרבה צריך פשוט להתעלם. גופי תקשורת רבים מושחתים מוסרית, אולי כשזה יגיע אליהם הביתה, כמו שקרה בישראל, הם ישנו את הערכים שלהם לטובה. אני מקווה שכן".
אגב, האם קיבלת איומים בעקבות התמיכה שלך בישראל? "אני מקבל איומים כל הזמן, זה לא מזיז לי".