בשעה טובה, אחרי שבועות שלא היה בטוח איך הם יסתיימו - נולד לנו שיר לאירוויזיון 2024 שייערך בחודש מאי במאלמו, שבדיה. "הוריקן" הוא גלגול מתקדם של "הגשם של אוקטובר", קודמו שנפסל על ידי איגוד השידור האירופי, כשכעת השיר עוסק בסיפור יותר אישי ופחות לאומי. מאז שחרור השיר שלנו, עדן גולן נציגתנו מטפסת לאט בהימורים, כשנכון לכתיבת שורות אלו היא מדורגת במקום השמיני. אז כעת, אחרי שסיימנו את הסאגה הקודמת, הבטחנו את מקומנו בבמה הגדולה, והתחלנו את דרכנו האמיתית אל התחרות - הגיע הזמן להכיר את המתחרים.
1 צפייה בגלריה
נציגי קרואטיה, איטליה והולנד לאירוויזיון 2024
נציגי קרואטיה, איטליה והולנד לאירוויזיון 2024
נציגי קרואטיה, איטליה והולנד לאירוויזיון 2024
(צילום מסך מתוך הקליפים, ערוץ היוטיוב Eurovision Song Contest)

קרואטיה: בייבי לזניה - Rim Tim Tagi Dim

מקום נוכחי בהימורים: ראשון
אחת התופעות המוכרות באירוויזיון, היא הנטייה של מדינות להתאים את עצמם לטרנד שתפס בתחרות בשנה לפני זה. אם אתם זוכרים, ואתם ודאי זוכרים, בשנה שעברה הנציג האהוב על הקהל היה נציג פינלנד, קארייה, עם שיר הרוק הכבד והמשעשע "צ'ה צ'ה צ'ה". כשקרואטיה בחרו השנה לשלוח את בייבי לזניה (כן, זה שם האמן, שבמקור הוא נקרא מרקו פורישיץ') עם השיר "רים טים טאגי דים" - אין ספק שנציג פינלנד של 2023 ישב להם בראש.
הדמיון לא נמצא רק בשם השיר, אלא גם באיך שהוא נשמע - רוק כבד עם נגיעות משעשעות. אדון לזניה, שגם כתב והלחין אותו, סיפר שהוא יצר אותו בחדר השינה שלו אחרי שוויתר על האופציה לעזוב את קרואטיה עבור הזדמנות עבודה. כך בעצם השיר עוסק בחוויה של צעירים שחיים במדינה ובוחרים לעזוב כי אין להם אופק אמיתי.
אם "רים טים טאגי דים" ינצח, כפי שצופים לו ההימורים, הוא יהפוך לניצחון הראשון של קרואטיה בתחרות, שעד כה לא הצליחה לעלות מעבר למקום הרביעי. זאת כמובן, אם לא סופרים את הניצחון של יוגוסלביה עם השיר Rock Me בביצוע הלהקה הקרואטית ריווה ב-1989.

אוקראינה: אליונה אליונה וג'רי הייל - Teresa & Maria

מקום נוכחי בהימורים: שני
במסגרת הדאבל סטנדרט האהוב עלינו בימים אלו - אין פוליטיקה באירוויזיון אלא אם כן היא אנטי-רוסית סטופ כדור הארץ נגעתי באדום - במקום השני בטבלאות ההימורים ניצבת אוקראינה, שמתהדרת בשתי זכיות (בכלל לא פוליטיות, אני לא יודעת על מה אתם מדברים) בעשור האחרון.
הפעם, אוקראינה החליטה לשלוח את השיר Teresa & Maria של שתיים מהאמניות הבולטות במדינה, ג'רי הייל ואליונה אליונה - השנייה, אף הייתה לפני כשנה בהופעה בישראל. "לזכות בפופולריות הגדולה ביותר זו לא המטרה העליונה שלי", אמרה אז הראפרית בריאיון ל-ynet כתשובה לשאלה על הבחירה לשיר את מרבית שיריה בשפה האוקראינית. "אני רוצה להיות חלק מהתרבות שלי. אז אם אנשים באוקראינה יכולים להקשיב לקנדריק לאמאר או לעטר מיינר, אז למה אנשים ממדינות שונות לא יכולים להקשיב למוזיקה אוקראינית? חשוב לי להיות חלק מהתרבות שאני מגיעה ממנה. אולי אין לי מיליון עוקבים, אבל יש מצב שעם הזמן כן יהיו לי".
כך גם Teresa & Maria הוא שיר באוקראינית שמשלב בין ראפ למוזיקה אתנית - כמו שהשתיים האלו כבר הוכיחו פעמים רבות שהן יודעות לעשות. כפי שניתן להסיק משמו, השיר משלב אלמנטים נוצריים והוא מתייחס לאמא תרזה ולמרים אמו של ישו. "המלחמה החדירה לשירים שלנו מסרים חדשים", אמרה אליונה אליונה בריאיון לבלוג האירוויזיון המצליח Wiwibloggs. "אנשים מחפשים כעת יותר תקווה, אמת ודרכים לשחרר רגשות כמו כעס, צער או עצב באמצעות מוזיקה. לפעמים, הם פשוט צריכים לרקוד כאילו זו ההזדמנות האחרונה שלהם, ואנחנו שואפים לספק זאת באמצעות המוזיקה שלנו. גם האישיות שלנו השתנתה. מוזיקה רועשת וחזקה עכשיו יותר מתמיד כי כל שיר יכול להיות האחרון עבור מישהו. וגם המשמעות מתי להוציא שיר משתנה; אנחנו לא חושבים על זה יותר מדי כמו בעבר. אנחנו צריכים לנצל כל הזדמנות - כאן ועכשיו, כי היא עשויה להיות האחרונה".

איטליה: אנג'לינה מנגו - La Noia

מקום נוכחי בהימורים: שלישי
בכל הנוגע לאירוויזיון - איטליה היא אחת המתמודדות עם הרזומה הכי מרשים. השיר שמייצג את המדינה נבחר מדי שנה במהלך פסטיבל סן רמו הוותיק, וכך איטליה מקפידה לשלוח כוכבים בולטים ומצליחים. השנה זו אנג'לינה מנגו עם השיר La Noia, שסומנה מיד עם בחירתה כמועמדת רצינית לזכייה.
מנגו בת ה-22 פרצה באיטליה בשנה שעברה עם שני שירים שדורגו בראש המצעדים - Ci pensiamo domani ו-Che t'o dico a fa - ומאז שירים נוספים שלה חרכו את תחנות הרדיו של ארץ המגף. עם איכויות פופיות שמזכירות את רוסליה (מבחינה מוזיקלית ופיזית), מנגו עשויה מהחומר שממנו עשויות כמה מהכוכבות הגדולות בעולם - ואין ספק שהיא מתמודדת שכדאי לשים אליה לב.

שווייץ: נמו - The Code

מקום נוכחי בהימורים: רביעי
כשהוא משלב בין פופ-רוק, ראפ, נגיעות אופראיות וסיפור אישי בקצב קליט - נציג.ת שווייץ נמו עם השיר The Code, הוא מהנאמברים היותר מעניינים שתמצאו השנה בתחרות. ואם יש משהו חשוב בתחרות כמו זו, זה לעלות עם שיר שמבטיח שהקהל לא ישכח אותך.
"השיר עוסק במסע שהתחלתי כשהבנתי שאני לא גבר ולא אישה", צוטט.ה נמו באתר הרשמי של האירוויזיון. "למצוא את עצמי היה תהליך ארוך ולעתים קרובות קשה עבורי. אבל שום דבר לא מרגיש טוב יותר מהחופש שזכיתי בו כשהבנתי את זה. אני א-בינארי". בראיונות המועמד.ת מספר.ת איך המוזיקה ליוותה את תהליך הגילוי העצמי שלו.ה שהגיע לשיאו ב-2020, ואין ספק שזה ניכר גם במילות בשיר הזה: "הייתי בגיהנום וחזרתי / שברתי את הקוד".

הולנד: יוסט קליין - Europapa

מקום נוכחי בהימורים: חמישי
בקטגוריית הביזאר והפאן, ב-2024 זוכה יוסט קליין ההולנדי להביא אל האירוויזיון את "אירופהפה", אחיו החורג של "הופה פה זה לא אירופה".
"אירופהפה", שמתחיל בקצב גבוה ומסתיים בנמוך יותר - מספר סיפור על יתום שמטייל ברחבי היבשת בלי הכוונה. כבר בקליפ אפשר לראות את האנרגיות הגבוהות והמוזרות של קליין, אותן הבטיח לשחזר גם במופע עצמו. "אני רוצה שאנשים יגידו 'מה קורה כאן?'", רמז באתר האירוויזיון כשהתייחס להופעה עצמה. השיר אגב משלב בין אנגלית להולנדית, שבזכות ריבוי ה-ח' נשמעת לפעמים קצת כמו עברית, מה שמוסיף לגוון הייחודי שלו. הולנד לא מרבה לשיר בשפתה, היא עשתה זאת ב-2022 (אירוויזיון כל כך משמים שכולנו כבר שכחנו ממנו), אך לפני זה לא עשתה זאת מאז 2010.
את העובדה שיש השנה לא מעט שירים קצת ביזאריים אפשר כמובן לייחס גם לגל שהביא איתו "צ'ה צ'ה צ'ה" בשנה שעברה. מצב זה יכול בהחלט לשחק לטובת השיר הישראלי, שהפקתו ועיבודו המוזיקלי פשוטים יחסית לאוזן שרגילה ללהיטי רדיו.

בלגיה: מוסטי - Before the Party’s Over

מקום נוכחי בהימורים: שישי
אם צריך לשים את האצבע על השיר שהכי דומה לנו בעשירייה הראשונה בהימורים - זה כנראה יהיה השיר של בלגיה. גם מוסטי עם השיר Before the Party’s Over, מספק נאמבר רדיופוני במיוחד עם בלדה גדולה וכואבת באנגלית.
בקליפ גדוש זהב וערפל, שמדבר על הצורך לכאוב ועל הצורך לרקוד - נחשף הזמר-יוצר-שחקן, שכבר מחזיק בשני אלבומים מצליחים במדינה וכן בתואר שופט בגרסה הבלגית של "מופע הדראג". עם זאת, למרות הקצב המלנכולי, מוסטי בחר לתאר את השיר בריאיון ל"טיימס" של בריסל ככזה שנועד לשדר "אופטימיות ואופוריה עם אנרגיה מתפרצת".

יוון: מרינה סאטי - ZARI

מקום נוכחי בהימורים: שביעי
ככל שז'אנר הפופ הלטיני הולך ומתחזק בעולם, כך גם גדלה הנוכחות שלו באירוויזיון. ודוגמה נוספת למגמה הזו השנה בתחרות, מלבד איטליה שהזכרנו קודם לכן, אפשר לראות גם ב-ZARI, השיר שייצג את יוון בביצועה של מרינה סאטי, שמהלך על התפר הלטיני-בלקני.
סאטי, שנולדה באתונה לאם יווניה ואב סודני, התחילה את הקריירה המוזיקלית שלה בכלל בעולמות הג'אז, והיא אף הקימה יחד עם בובי מקפרין (Don't Worry Be Happy) הרכב א-קפלה. כעת, לאור יכולותיה המוזיקליות המגוונות היא תעלה על הבמה עם השיר הפופי-לטיני-בלקני.
"אני יודעת שאנשים מכירים את הסטריאוטיפים האלה של יוון - האיים היפים, הים, המונומנטים העתיקים, הפטה. אבל עבורי החלום שלי הוא להראות את יוון החדשה. התרבות האורבנית והשראת תרבות הפופ והראפ", אמרה סאטי בהצהרה לתקשורת עם שחרור השיר, שהקליפ שלו מתרחש כולו באותה סביבה אורבנית מתוארת, לצד נופיה המוכרים והאהובים של המדינה.

שבדיה: מרקוס & מרטינוס - Unforgettable

מקום נוכחי בהימורים: תשיעי
"תסמונת המדינה המארחת" היא תופעה נוספת שמוכרת במחוזות האירוויזיון. אם אתם צריכים הסבר - אז תחשבו על קובי מרימי עומד על הבמה בתל אביב ב-2019. מדינות שצריכות להשקיע אינסוף אנרגיה בלהפיק את התחרות, פעמים רבות זונחות את הנאמבר שלהן ומתנחמות בעובדה שחוקי התחרות מעלים אותן אוטומטית לגמר. למרות שהשנה, המדינה המנצחת ו"חמש הגדולות" - בריטניה, גרמניה, איטליה, ספרד וצרפת - יבצעו לראשונה את שיריהן בלייב גם בחצאי הגמר, מתוך הבנה שחוסר החשיפה פוגע בהן בסופו של דבר בתחרות.
עם זאת, למרות הנטייה של המדינות המנצחות לנוח על זרי הדפנה, שבדיה - כמעצמת האירוויזיון הגדולה ביותר - לא מזניחה לחלוטין את הזירה התחרותית ומתפשרת על שיר שככל הנראה ייאלץ אותה להסתפק בשלהי העשירייה במקום במקומות הראשונים. כך מצאו את דרכם אל הבמה מרקוס & מרטינוס (M&M, אם תרצו), עם השיר Unforgettable ששולח אותנו כמה עשורים אחורה בזמן הישר אל מחוזות הדאנס-פופ והסינתיסייזר. זה נחמד - לא יותר מזה.

צרפת: סלימאן - Mon Amour

מקום נוכחי בהימורים: עשירי
בדומה לישראל ולבלגיה, גם צרפת שולחת בלדת קול גדול עם נגיעות אפלוליות, אבל כהרגלה היא עושה זאת בצרפתית עם השיר Mon Amour בביצוע סלימאן. המוזיקאי זוכה "דה ווייס" צרפת, שסביו הגיעו במקור מאלג'יריה, כתב את השיר יחד עם יעקב ומאיר סלאח, והוא מתאר אותו כ"מכתב אהבה".
צריך לומר בכנות, אם יש משהו שצרפת אלופים בו זה לככב באתרי ההימורים ואז לסיים את הגמר הגדול במיקום הרבה יותר נמוך. אפשר להתנחם בנתון הזה כשחושבים על הסיבוב שעשתה עלינו לה זארה, נציגת צרפת ב-2023, שכיכבה בסרטונים חמודים עם נועה קירל ואז התגלתה במהלך המלחמה כמי שתומכת בעיקר בצד הפלסטיני.

אוסטריה: קאלין - We Will Rave

מקום נוכחי בהימורים: אחד-עשר
האירוויזיון של השנים האחרונות הרגיל אותנו לדיוות גדולות מהחיים, נשים חזקות שבאות עם קול גדול וקוטפות את המקומות הגבוהים - לורין השבדית, נטע שלנו ואלני הקפריסאית הן רק דוגמאות בודדות. אבל משום מה, ניכר שהשנה הזאת תהיה קצת פחות נשית - נקודה שגם כן יכולה לסייע לעדן גולן שלנו.
בכל זאת, נאמבר נשי חזק נוסף הוא השיר האוסטרי We Will Rave בביצוע הזמרת קאלין. אם עד עכשיו התהדרנו בעיקר בבלדות מרגשות או בשירים שמותחים את הגבולות הרדיופוניים - השיר האוסטרי משחק במגרש קצת אחר. כפי שאפשר להסיק כבר משמו, קאלין האוסטרית מעוניינת לספק לנו את להיט המסיבות הבא של אירופה כשהוא משלב בין פופ, דאנס וטכנו.
"'השיר מאפשר לי לחבר בין כל מה שאני אוהבת ולהיסחף עם הקהל", אמרה הזמרת ל-Wiwibloggs. "זה שיר שמתאים לכולם. We Will Rave ('אנחנו נשתולל') יכול לסמל גם את 'אנחנו נשיר', 'אנחנו נרקוד', 'אנחנו נחגוג', 'אנחנו נחיה'. זה שיר חזק וחיובי, הוא אמור לשפר לאנשים את מצב הרוח, לאפשר להם לאהוב את החיים וללכת לאיבוד ברגע".