הבשורה הקשה על מותו של יותם חיים, שנחטף מכפר עזה ב-7 באוקטובר ושהיום (ו') נודע כי נהרג בשוגג מירי צה"ל בשג'אעיה, הכתה את אנשי תעשיית המטאל והפאנק המקומית בתדהמה. חיים, שהיה מתופף בלהקת המטאל Persephore, היה אמור לנגן באותה שבת שחורה בפסטיבל מטאל בתל אביב. כעת, עם היוודע החדשות, חברים וקולגות - בהם גם מוזיקאים שהיו אמורים להופיע למענו בערב התרמה מיוחד בשבוע הבא - משתפים בתחושות הקשות ומבקשים להיפרד מהמוזיקאי בן ה-28.
3 צפייה בגלריה
יותם חיים
יותם חיים
יותם חיים
"רק אמש בהופעה הקדשנו ליותם נר מנרות החנוכה שהדלקנו על הבמה. אנחנו כואבים ועצובים", ספד לו קובי פרחי, סולן להקת אורפנד לנד, בשיחה עם ynet. "לוחמה בשטח בנוי היא הקשה ביותר, חיילים נהרגים מאש כוחותינו וגם החטופים, מצטערים שלא היו לכולנו את הכוחות והיכולות להחזיר אותו הביתה בשלום. אותו ואת שאר הקורבנות. מחבקים את משפחתו, את סצנת המטאל ואת כל עם ישראל".
"‎נקרע הלב על יותם", אמר יותם בן חורין, סולן להקת הפאנק יוסלס איי. די., ל-ynet, "כל כך קיוויתי שהוא יחזור הביתה ויחזור למוזיקה שהוא כל כך אהב. עוד כמה ימים היה אמור להיות אירוע בנפיט של להקות פאנק ומטאל להחזיר אותו, שבסוף הופך לערב לזכרו. לא נתפס. עצוב ברמות. דברים כאלה לא אמורים לקרות". קורי סוויפט, המתופף של יוסלס איי. די. ושל להקת קו אחורי שהיה בין מארגני ערב ההתרמה, הוסיף: "אני משתתף בצער המשפחה והחברים, ואני מבטיח לנסות להנציח את האנרגיה שיותם ואני חלקנו בתור מתופפים בעזרת מוזיקה ואהבה. רוצה שיחזירו את כל החטופים עכשיו".
3 צפייה בגלריה
יותם חיים
יותם חיים
יותם חיים
בעמוד הלהקה של חיים, Persephore, פרסמו אתמול את האירוע שתוכנן להתקיים בשבוע הבא במועדון הלבונטין בתל אביב, והבטיחו כי את ההכנסות יתרמו עבור ציוד מוזיקה לחיים. "יותם שבוי כעת בעזה ונעשה כל מה שנוכל כדי להעלות את המודעות ולהחזיר אותו".
נטע ברזילי, שאחיו של יותם, תובל, מתופף לצידה בהופעות, שיתפה בעמוד האינסטגרם: "אני לא מאמינה. כמה כאב אפשר להחזיק, אני צועקת. זה לא אמיתי". להקת המטאל שרדהד נפרדה אף היא מחיים, וכתבה: "בצער עמוק אנו מרכינים ראש לזכר חברנו המוזיקאי והמטאל-הד, יותם חיים. הבשורה על מותו של יותם הותירה אותנו הרוסים, לאחר שכולנו קיווינו לשובו בשלום מהשבי בעזה. ליבנו כואב ותנחומינו העמוקים למשפחתו ולחבריו. Rest in power".
חברי להקת המטאלקור, Her Last Sight, סיפרו ל-ynet: "יותם היה חבר שלנו. זכינו להכיר בן אדם עם לב זהב וכוונות טהורות, שיודע להשאיר חיוך אצל כל אחד. זו הייתה זכות לחלוק איתך את הבמות ולראות אותך מתפתח מהופעה להופעה. בחמישי תוכננה הופעת תרומה על מנת שכשתחזור הביתה לא יחסר לך דבר, אך לצערנו התבשרנו על הנורא מכל. יותם, אנחנו מבטיחים לך שנמשיך לעשות את מה שכל כך אהבת, ובכל פעם שנעלה על הבמה אתה תמשיך ללוות אותנו ואת כל סצנת המטאל הישראלית לנצח נצחים".
גם חברי הלהקה Stained With Silver נפרדו מחברם: "אין דבר הכואב יותר מלאבד אח. כן, אח לכל דבר. לכל חדר, לכל במה שהגעת הבאת אור, ואנחנו בטוחים שגם למעלה תמשיך להופיע ולנגן. אנחנו נמשיך להפיץ את כוחה של המוזיקה לכבודך ונמשיך לשתף את הסיפור שלך. תודה על כל ההופעות שחלקנו ביחד, הרגעים המצחיקים והעצובים. לעולם תיזכר. מתגעגעים אליך מאוד".
ביום שבו אירע הטבח של מחבלי החמאס, חיים היה אמור לקחת חלק בפסטיבל המטאל PsychoWard. ולדיסלב מזורנקו, מפיק האירוע ותושב שדרות, משחזר את אותו היום: "בשעה 6:30 התעוררתי משיגור של כיפת ברזל והאזעקות לא פסקו. בשעה 6:42 כתבתי לאנה, הבעלים של מועדון גגרין, שזה לא מצב שגרתי ונראה שאנחנו נכנסים למלחמה. בשעה 6:50 כבר התקבלה החלטה לא לקיים את הפסטיבל ולא לסכן אנשים. לא כולם הספיקו לקבל את הבשורה, ובהם היה יותם חיים. הוא העלה סטורי כשהוא יוצא החוצה ומצלם קולות של צרורות רובים, ומדבר למצלמה בצורה מאוד אופטימית. הוא מיד חזר לחדר עם מערכת תופים והמשיך לנגן, לא משנה המצב.
"הוא מאוד התרגש להופיע והיה מאוד מסור לנגינה שלו וללהקה. לאחר מכן הוא העלה סטורי נוסף שהמצב התחיל להחמיר וזה היה הסטורי האחרון שלו. רק אתמול כל הסצנה התפללה לשלומו בהופעה של אורפנד לנד, והיה אור ותקווה וחיבקנו אחד את השני בתקווה שהוא יחזור. התקווה הזאת אזלה, אנחנו היום ביום שחור בסצנת המטאל, כואבים, רועדים ובוכים, כל החיים עוד היו לפניו".
3 צפייה בגלריה
יותם חיים
יותם חיים
יותם חיים
מקס בקלישצ'ב, סולן להקת brcds שהייתה אמורה להשתתף בפסטיבל, שיתף: "לחשוב שהיינו אמורים להופיע ביחד בפסטיבל ביום שבו הכול קרה, רגע אחד חיכיתי לראות אותו נותן בראש על התופים, רגע אחר הכול התהפך וחיכיתי לקבל כל פיסת מידע שיש על מצבו. לצערי לא זכיתי להכיר את יותם כמו שהייתי רוצה, קיבלתי רק פיסות מהאופי המיוחד שלו משיחות שהיו בין הופעות משותפות וציפיתי לראות אותו ממשיך לקרוע במות השנה ולהגיע רחוק עם Persephore. נלקח מאיתנו כישרון אדיר עם תשוקה יוצאת דופן למוזיקה ואדם זהב. כל סצנת המטאל מתאבלת ומשתתפת בצער המשפחה".
בן סעדה, סולן להקת Canine, סיפר על מה שהיה אמור להיות המפגש הבא שלהם: "לא להאמין שבאותו יום ארור היינו צריכים לחלוק במה יחד בפעם השנייה. הפעם הראשונה הייתה בחולון ממש לפני לא הרבה זמן. אחרי ההופעה אמרתי לו וליוסי הסולן שהם היו מדהימים, והתחלנו שיחה על טכניקות ווקאליות. מאז אותה שבת ארורה הוא בראש שלי. של כולנו. הטרגדיה פשוט גדולה מלהכיל".
גם Eternal Struggle הייתה בין משתתפי הפסטיבל שבוטל. אורי פרנק, סולן הלהקה, שיתף: "הייתי אמור לראות לראשונה את הלהקה של יותם מנגנת באותה שבת, באירוע גדול בתל אביב שבו הלהקות של שנינו היו אמורות לנגן. הייתה התרגשות מאוד גדולה סביב האירוע, ולא ידעתי עד אותו בוקר שיותם מכפר עזה. מדובר בבחור ייחודי עם אינטליגנציה רגשית סופר-גבוהה, לצד הומור ואהבה ענקית למוזיקה. מאותו יום סצנת המטאל הישראלי נצבעה בכתום, ומשפחת חיים נכנסה עמוק ללב של כולנו. הסצנה הזו היא משפחה מאוחדת ורגישה, ואני בטוח שכולם בה יסכימו שמדובר באבדה גדולה, בילד אהוב ומיוחד ומתופף מוכשר בטירוף, עם להקה שעמדה לפרוץ. נשבר לכולנו הלב, והוא עם איריס ומשפחת חיים האהובה ועם להקת Persephore, שברוחו של יותם לא עצרו לרגע את העלאת המודעות ולצעוק את זעקתו של יותם והחטופים. מקווים לימים שקטים ומוארים יותר".
תומר מוסמן, מנהל קהילת הרוק "פוגו", ספד לו: "יותם היה חלק מ-Persephore, להקת מטאל עולה. שמחנו לשתף סינגלים שלהם וחיכינו לסקר את ההופעה שלהם בפסטיבל PsychoWard שהיה אמור להתקיים ביום הטרגדיה. צוות פוגו, יחד עם כל קהילת המטאל, מרכינים את הראש בעצב נוראי ולובשים שחורים הערב מסיבה אחרת מהנורמה. אנו שולחים את תנחומינו הכנים למשפחה, ללהקה, לחברים ולמעריצי הלהקה".
ישי שוורץ, סולן Tomorrow's Rain ומפיק מופעי מטאל בינלאומיים ("רייבן מיוזיק"), אמר ל-ynet: "משתתף בצער בני משפחת חיים, מעגל מקורביו של יותם ז"ל וחברי להקת Persephore על מותו הטרגי, שמעליו מתנוססות מדממות וצועקות צמד המילים 'אין צדק'. כי אין מתסכל יותר מזה. ואין חוסר צדק גדול מזה. ואין מילים שיכולות להביע את מידת התסכול וגודל העצב. כמה שבירים אנחנו מול המוות, וכמה מתסכל וכואב שהוא מגיע בצורה כזו. יהי זכרו ברוך"
מועדון הגגרין בתל אביב נפרד גם הוא בעמוד הרשמי: "משפחת הגגרין מרכינה ראש עם הידיעה הקשה על יותם חיים, מתופף להקת Persephore. יותם היה אומר לנגן בפסטיבל המטאל בשבת ההיא שבסופה נחטף לשבי והיום נהרג בזמן שניסה להימלט". הבעלים, אנה וולצו'ק, שיתפה בעמודה הפרטי את הפוסט של עמוד קהילת הרוק "רדיו זה רוק", עם תמונות של חיים בצירוף הכיתוב: "משפחת רדיו זה רוק וקהילת זה רוק משתתפות בצער משפחת חיים, עת היוודע דבר מותו הטרגי של יותם חיים, אשר נחטף מביתו ב-7 באוקטובר, שרד 70 יום בשבי החמאס הנאצי, ונורה בשוגג עם עוד שני חטופים בידי כוחות צה"ל. אין מילים". פסטיבל אינדינגב נפרד אף הוא - "הלב לא מפסיק להישבר", שיתפו לצד תמונתו של המתופף.
להקות מטאל ועמודי קהילה נוספים הביעו תנחומים ברשתות החברתיות, בהן הלהקה Arallu, המוזיקאית שרון קנטור ששיתפה את תמונתו, הלהקה StormbounD ומגזין "מטאליסט", שרק לפני כשבועיים העלה סרטון מיוחד למען יותם, שבו מתופפים מסצנת המטאל והרוק המקומית הביעו סולידריות וקראו להשבתו מהשבי.
על פי ההערכה, חיים נורה כשניסה לברוח משוביו או ננטש על ידם. כשהחלה המתקפה בבוקר 7 באוקטובר, ובטרם התברר ההיקף שלה, הוא כתב למשפחתו בווטסאפ: "כוסאוחתק, לא נגיע להופעה שלנו בתל אביב בגלל החמאסניקים". הוא אף העלה לאינסטגרם תמונה של עצמו מתופף בממ"ד בכפר עזה וכתב - "מחבלים בחוץ ואני". בהמשך עדכן את משפחתו שהוא שומע יריות ושלח להם תיעוד של חבר שרץ בחוץ וצועק: "יש מחבלים בקיבוץ". ב-10:40 עוד הספיק לספר שנכנסו אליו והוא שומע אותם הופכים את ביתו. תובל, אחיו של יותם, סיפר שהאמין שדרך התופים והמוזיקה אפשר לעשות מספיק רעש כדי להדהד את סיפורו של יותם. אחרי שנחטף, הזמין מתופפים לבצע קאברים ללהקות שיותם אוהב ולשלוח אליו. עשרות מתופפים נענו לקריאה וניגנו עבור יותם.
בשיחה עם ynet סיפר לאחרונה אביו רביב כי בנו היה מתמודד נפש והמוזיקה סייעה לו בכך: "הוא תמיד אומר לי, 'אבא, זה המקום לקושי שלנו, לצעקה ולרגש שיצא החוצה'. החלום שלו היה להתפרנס ממוזיקה כמו אח שלו הגדול. הוא מצא את החבר'ה שהפכו ללהקה שלו, ומשם הוא פרח".