בספטמבר האחרון, אחרי שהמלכה אליזבת השנייה הלכה לעולם שכולו שעת תה, השהה היוצר של "הכתר" פיטר מורגן את צילומי העונה השישית כדי לחלוק לה כבוד אחרון ולאפשר לצוות להתאבל. מורגן ונטפליקס לא היו מודאגים: הצפיות בדרמה עלו בבריטניה ב-800 אחוז תוך יומיים. מותה של המלכה גם העלה את הרגישות לתוכן שיוצג בעונה הקרובה של "הכתר", שברצותה מתהדרת בחזות דוקומנטרית ומוצגת כדרמה דמיונית המבוססת על אירועים היסטוריים. נדמה שכל מה שקורה בבית המלוכה הבריטי, לא משנה עד כמה הוא שערורייתי או עגום, עשוי לשמש לקידום הסדרה, שכבר קטפה 21 פרסי אמי במהלך ארבע עונותיה, וב-9 בנובמבר חוזרת לעונתה החמישית, האחת לפני האחרונה.

בית מפולג: מה יקרה בעונה החדשה?

אם אתם נמנים על להק הצופים הנאמן של "הכתר", אתם מכירים את הנוהל: כל עונה עוקבת אחרי עשר שנים, פלוס מינוס, בתולדות בית המלוכה, ובכל שתי עונות מוחלף כל הקאסט כדי להתאים את השחקנים לגילן של הדמויות. הכרזות שבישרו את בואה של העונה החדשה נושאות את הכותרת "בית מפולג", ומציגות את דיאנה, צ'רלס והמלכה אליזבת בשלל וריאציות קרירות, עגמומיות ומאוכזבות באופן בריטי למדי. בעונה הבאה עלינו לטובה יסוקרו תולדות בית המלוכה בשנות ה-90, כלומר נחזה בעיקר בהתדרדרותו של הזוג המלכותי לכדי פרידה וגירושים, ובמישור הפוליטי בכניסתו של ג'ון מייג'ור למשרד ראש הממשלה, לאחר התפטרותה של מרגרט תאצ'ר.
עוד במדור טלוויזיה:
זה ללא ספק היה עשור שאתגר את בית המלוכה. ב-1992 לבדה, שנה שהמלכה כינתה בדיעבד Annus Horribilis (השנה האיומה), התפרקו שלוש מערכות נישואים מלכותיות (בנוסף לצ'רלס ודיאנה - של הנסיך אנדרו ושרה פרגוסון ושל הנסיכה אן ומארק פיליפס), הצהובונים כבר לא היססו לחטט בקרבי בית המלוכה באצבעות מטונפות וטירת וינדזור עלתה באש, נזק שהוערך בעשרות מיליוני פאונד. באותו עשור הפכה הנסיכה דיאנה מגננת תמימה לאימת בית המלוכה, כשהוציאה את כל הכביסה המלכותית אל התקשורת. לבושה ב"שמלת הנקמה" היא הביאה להודאתו הטלוויזיונית של הנסיך צ'רלס בניאוף.
3 צפייה בגלריה
הנסיכה דיאנה, מתוך: "הכתר" בנטפליקס
הנסיכה דיאנה, מתוך: "הכתר" בנטפליקס
הוציאה את כל הכביסה המלכותית אל התקשורת. הנסיכה דיאנה, מתוך: "הכתר" בנטפליקס
(צילום: באדיבות נטפליקס)
תוסיפו לזה את שיתוף הפעולה של דיאנה עם עיתונאי בריטי בכתיבת ביוגרפיה שערורייתית, שכללה וידויים על ניסיונות התאבדות והפרעות אכילה, וגם הגיחה אל אולפני ה-BBC לריאיון המפורסם עם מרטין באשיר שבו שפכה את מררתה על תושבי הארמון (כולל הציטוט האלמותי, "היינו שלושה מאיתנו בנישואים האלה, אז זה היה קצת צפוף"). כל אלה, רומז הטריילר, יקבלו ביטוי בעונה החמישית של "הכתר", שכמו שזה נראה תצטרך לעשות שמיניות באוויר כדי לא להפוך לטלנובלה צהבהבה.

מאחורי דלתיים סגורות: מה מהשערוריות אמיתי ומה מתוסרט?

לאור הסמיכות למותה של המלכה דרשו לא מעט צופים מנטפליקס להוסיף הערה מסייגת לסדרה, שתבהיר כי מדובר בסדרה מתוסרטת שהאירועים שמתרחשים בה לא בהכרח מבוססים על המציאות. בקשה דומה כבר הוגשה על ידי אנשי הארמון בעבר אבל ענקית הסטרימינג טענה שהיא סומכת על הצופים שיבינו לבד. הפעם המחאה עשתה את שלה ונטפליקס נעתרה. "העונה החמישית היא דרמה בדיונית, המדמיינת מה יכול היה להתרחש מאחורי דלתיים סגורות, במהלך עשור משמעותי עבור משפחת המלוכה", נאמר בהודעה הרשמית של ספקית התוכן. עוד התקפלות של נטפליקס נרשמה כשזו החליטה לדחות את עליית הדוקו שהפיקו הנסיך הארי ומייגן מרקל לשנה הבאה.
אבל לא רק מוסד המלוכה מצא את עצמו מתוסכל נוכח הסדרה: ג'ון מייג'ור, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שכבר צפה בפרק הראשון של העונה החמישית טרם השידור, כבר הכריז שקו העלילה המערב את דמותו הוא "חבית של שטויות זדוניות". הרמיזה כאילו ב-1991 זימן הנסיך צ'רלס - היום המלך צ'רלס השלישי, בשבילכם - את מייג'ור והתלונן בפניו שהוא נאלץ להמתין זמן רב מדי למלוכה, עורר את זעמו של ראש הממשלה בדימוס. הפרק, אגב, מבוסס על סקר אמיתי שפורסם ב"סאנדי טיימס", לפי תוצאותיו סבור רוב הציבור שהגיע הזמן שהמלכה תפנה את מקומה לטובת בנה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר"
מתוך "הכתר"
תחי המלכה. אימלדה סטונטון מתוך "הכתר"
(צילום: Keith Bernstein\NETFLIX)

בית המלוכה הבריטי גרסת הניינטיז: הליהוק

המלכה השלישית במספר (אחרי קלייר פוי ואוליביה קולמן) שתככב בעונה החמישית היא אימלדה סטונטון ("וורה דרייק", "אחוזת דאונטון" ובעיקר דולורס אמברידג' ב"הארי פוטר ומסדר עוף החול"). ג'ונתן פרייס (הדרור העליון מ"משחקי הכס") יגלם את הנסיך פיליפ (שנפטר באפריל בשנה שעברה במציאות) ולזלי מנוויל ("עוד שנה") תגלם את הנסיכה מרגרט.
את הגרסה האסרטיבית של ליידי די תגיש לצופים אליזבת דביקי ("טנט", "גטסבי הגדול"), ומולה יגלם את הנסיך צ'רלס דומיניק ווסט ("הסמויה"). את הצלע השלישית והפחות מסומפטת, קמילה פרקר בולס, תגלם אוליביה וויליאמס ("מקביל"), ואת ג'ון מייג'ור יגלם ג'וני לי מילר. בעונה השישית, אגב, יצטרף לקאסט חאליד עבדאללה ("רודף העפיפונים"), שישחק את בן זוגה של דיאנה, מפיק הסרטים המצרי דודי אל-פאיד, שנהרג איתה בתאונת הדרכים הטראגית בפריז. התאונה עצמה, כך הבטיח היוצר שחס על רגשות הצופים, לא תשוחזר בסדרה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "הכתר"
מתוך "הכתר"
מתוך "הכתר"
(צילום: צילום: Keith Bernstein\NETFLIX)
גם אם העונה החמישית של "הכתר" תצבור לעצמה צופים נוספים, צופה אחת הסדרה כבר הפסידה: במהלך שידור טלוויזיה של ההלוויה המלכותית ברשת ABC האמריקאית, אמר הכתב לענייני מלוכה, ג'ורג' ג'ובסון, כי המלכה נהגה לצפות בסדרה בימי ראשון. בפברואר 2021 הודה הנסיך הארי בריאיון אצל ג'יימס קורדן שגם הוא צפה בסדרה. "הרבה יותר נוח לי לצפות בתוכנית מאשר לקרוא סיפורים בתקשורת על מייגן או עלי", הוא אמר, "לפחות הם לא מעמידים פנים שזה חדשות. זה לא מדויק, כמובן, אבל זה נותן הצצה לאורח החיים של הארמון, ללחץ לשים את המשפחה, החובה והשירות לפני האנשים הקרובים אליך".