שנה בדיוק חלפה מאז שודר "כס הברזל", פרק הסיום של "משחקי הכס" שהותיר צופים רבים עם לב שבור מצער (תרתי משמע), וחלל ענק שאף סדרה אחרת אפילו לא התקרבה למלא. אך הידיעה כי HBO כבר עובדת על פרויקטים נוספים, שיתבססו על העולם שיצר ג'ורג' ר. ר. מרטין בסדרת ספרי הפנטזיה "שיר של אש ושל קרח", הצליחה לנחם, או לכל הפחות לסקרן. אך מאז, נשבו לא מעט רוחות של שינוי באוויר, ועימן גם רססים טיפתיים של נגיף הקורונה, ששם את כל התוכניות על הולד ושלח את מרטין - שעוד עמל על שני הספרים האחרונים בסדרה - להתבודד במקום מרוחק מאדם. אז מה מצפה לנו הלאה? יצאנו לבדוק וחזרנו עם ממצאים (וספוילרים אפשריים, ראו הוזהרתם).
6 צפייה בגלריה
בקור כזה גם ג'ון סנואו לא היה שורד את הקורונה. "משחקי הכס"
בקור כזה גם ג'ון סנואו לא היה שורד את הקורונה. "משחקי הכס"
בקור כזה גם ג'ון סנואו לא היה שורד את הקורונה. "משחקי הכס"

המרוץ לכס

כגודל הציפיות ומספר תוכניות ההמשך ל'משחקי הכס' - כך גודל האכזבות. ל-HBO היה ארסנל שלם של תוכניות ספין-אוף, מאז אותה הכרזה במאי 2017 על פיתוח מספר סדרות שינסו לרשת את מקומה של "משחקי הכס" - אך כמעט כולו ירד לטמיון.
שמועות רבות החלו לצוף בנוגע לתסריטים שבפיתוח - כולל אחת שעסקה ברוברט באראתיאון והמרד שלו במלך המשוגע אאיריז, אביה של דאינריז - אך עוד לפני שהן אושרו או הוכחשו, נשיא מחלקת התוכניות של HBO, קייסי בלויס, ביקש להרגיע את הרוחות ביוני 2017 והודיע כי לא כל הפרויקטים יראו אור יום. "הרעיון הוא לא ליצור כמה סדרות", אמר בריאיון ל-"אינטרטיינמנט וויקלי". "הרף שהוצב כל כך גבוה, שהתקווה שלי היא שתהיה לנו לפחות סדרה אחת שתעמוד בו".
עם זאת, בלויס השאיר תקווה קטנה כשסיפר שבמירוץ נותרו שני פרויקטים המבוססים על חומרים מהכרך הראשון של "אש ודם" - ספרו של מרטין מ-2018 שסוקר, מנקודת מבטו של אחד ממלומדי המבצר, את 150 השנים הראשונות של שלטון בית טארגאריין, על כל הדרקונים, התככים, עלילות הדמים והרומנים שבו.
6 צפייה בגלריה
ישובו למקום שממנו הכל התחיל. דאינריז טארגאריין
ישובו למקום שממנו הכל התחיל. דאינריז טארגאריין
ישובו למקום שממנו הכל התחיל. דאינריז טארגאריין
(צילום: HBO)
אחד מהם היה "ירח דם" (Bloodmoon), פריקוול שיצר מרטין עם התסריטאית ג'יין גולדמן, המתרחש כעשרת אלפים שנים לפני מאורעות "משחקי הכס", בעידן הגיבורים - התקופה שבה נוסדו כמה מהבתים החזקים ביותר ותקופת "הלילה הארוך" - החורף שבו המהלכים הלבנים הגיעו לראשונה לווסטרוז. בראש רשימת הליהוקים עמדה נעמי ווטס (כ"אשת חברה כריזמטית המסתירה סוד אפל", אלא מה), צילומי הפיילוט נפתחו בצפון אירלנד ומרטין אף הספיק להשוויץ בריאיון כי הסדרה תשיב למסך גם את משפחת סטארק והזאבים שלה. אבל באוקטובר 2019, נפלה הפצצה: HBO לא התרשמה מהחומרים וגם לאחר ניסיונות לערוך את פרק הפיילוט מחדש, היא העדיפה לוותר לחלוטין על התוכנית. למרבה המזל, נשארה להם פצצה אחת אחרונה בקנה, ונראה שאיתה הם מתכוונים להילחם עד הסוף.


דרקונים, מאבקי ירושה וגילוי עריות

בזמן ש"ירח דם" עוד הייתה בשלבי עריכה, אתר "דדליין" דיווח כי סדרה שנייה קיבלה אור ירוק לצילומי פיילוט. פריקוול נוסף של מרטין והתסריטאי ריאן קונדל, שבניגוד לקודמו לא הולך רחוק מדי. "בית הדרקון" מתרחשת גם היא בווסטרוז אך חוזרת רק 300 שנה אחורה בזמן, ועוקבת אחר נפילתו של בית טארגאריין. התסריט היה מבוסס על רעיון מ-2017 של בריאן קוגמן, מתסריטאי "משחקי הכס", ובאוקטובר 2019 זכה קונדל לאישור המיוחל והזמנת עונה בת עשרה פרקים לשידור ב-2022, כשאת תקן אחד מהשואוראנרים ממלא מיגל ספוצ'ניק, הבמאי שאחראי לכמה מהפרקים הזכורים והמוערכים ביותר של סדרת האם, כמו "קרב הממזרים", "הארדהום" ו"הלילה הארוך".
HBO, שמתורגלים היטב ביצירת הייפ אחרי שמונה עונות של "משחקי הכס", סירבו לחשוף פרטי עלילה נוספים ואפילו לא חטאו בניימדרופינג של ליהוקים (אולי כלקח בעקבות הפיילוט בהובלת נעמי ווטס). עם זאת, רגע לאחר שנודע כי הליך כתיבת התסריט החל, מיהרו הגולשים ברשת להפיץ תיאוריות בנוגע לסיפור שבו הסדרה תתמקד. מעל כולם בלט "ריקוד הדרקונים" (אל תתבלבלו עם הפרק "ריקוד עם דרקונים" מעונה 5), שעוקב אחר עלייתו של בית טארגאריין בזמן מסעות הכיבוש של המלך אאיגון, ומאבקי הירושה המשפחתיים, שכצפוי, יוצרים מספיק מתחים כדי לפתוח מלחמת אזרחים פנימית.
6 צפייה בגלריה
מתוך "משחקי הכס"
מתוך "משחקי הכס"
חשבתם שווייסריס השלישי משוגע? חכו עד שתפגשו את הראשון
(צילום: באדיבות HBO)
את הרמז העבה ביותר סיפק מרטין עצמו, שהמליץ לקוראי הבלוג שלו להשיג עותק של שתי אנתולוגיות פנטזיה שערך עם גרדנר דוזואה - Rogues ו"נשים מסוכנות" (שיצאו ב-2013 ו-2014) - שמכילות, בין היתר, שתי נובלות שכתב ומתעמקות בסכסוך של הטארגאריינים. הראשונה היא "הנסיכה והמלכה", שחושפת את מקור הסכסוך - יריבות בין הנסיכה ראינירה טארגאריין, שנבחרה לרשת את אביה, המלך וייסריס הראשון, לבין אשתו השנייה אליסנט הייטאואר, שחמדה בכתר עבור בנה, אאיגון. הנובלה השנייה, "The Rogue Prince", היא פריקוול לסיפור הנ"ל שמתמקד בדיימון, אחיו של וייסריס, שמתכנן להתחתן עם ראינירה. נכון, מדובר באחייניתו ובשלב זה, אחרי רומן כשל ג'יימי וסרסיי, קשה להאמין שמישהו מרים גבה על גילוי העריות. אבל אפשר להסכים ששילוב כל העלילות האלו נשמע בדיוק כמו הכיוון שבכירי HBO היו רוצים לראות אצל יורשת "משחקי הכס".
6 צפייה בגלריה
בית הדרקון
בית הדרקון
בינתיים נסתפק בפוסטר רשמי. "בית הדרקון"
החיזוק האחרון להשערה הגיע מקוגמן, מי שפיתח את הרעיון אך עזב לאמזון לפני ש-HBO החליטה להחיות את הסיפור שלו. ראשית, כשקוגמן הגיש את ההצעה שלו ב-2017, הספר "אש ודם" עוד לא פורסם, כך שהחומרים היחידים שעליהם הוא היה יכול להתבסס מחוץ ל"סיפור של אש ושל קרח" הם "ריקוד הדרקונים" ומעשיות "דאנק ואג", שלא מתרחשות בתקופה של "אש ודם". שנית, קוגמן הפתיע רבים כשלפני שבוע נשאל בטוויטר מה הוא יכול לספר על עלילת הסדרה שכתב, ואם היא הייתה קשורה ל"ריקוד הדרקונים", והוא ענה בפשטות: "כן, כמו שדווח, זאת הייתה העלילה. HBO החליטה להמשיך עם הפיילוט של ג'יין ("ירח דם" שנגנז, נ"ב) ואני עברתי לעבוד עם אמזון. אבל אני מאושר שהם עושים את זה עכשיו".

עדיין לא הסתיימה משמרתו: ג'ורג' ר. ר. מרטין מנצל את הקורונה

2011 הייתה שנה משמעותית עבור המעריצים - לא רק שהם זכו לראות את הדמויות על המסך בעונה הראשונה של "משחקי הכס", הם גם קיבלו את הספר החמישי והמצופה בסדרה, "ריקוד עם דרקונים". אלא שמאז, כבר תשע שנים שהמעריצים מחכים לספר השישי - "רוחות החורף", ונכון לעכשיו, מסתמן שייאלצו להמשיך להיאזר בסבלנות.
מה כן ידוע? מרטין חשף כי הספר עתיד לספק כבר בפתחו תשובות לכמה מהשאלות החשובות ביותר שנותרו עם סיום "ריקוד עם דרקונים", וייפתח בשני קרבות בלתי נמנעים - הקרב בקרח והקרב במפרץ העבדים. באוקטובר 2012, הסופר אישר כי כתב 400 עמודים מתוך 3,000 והזהיר כי הם די מדכדכים. "יש הרבה פרקים אפלים כרגע", סיפר בזמנו. "במשך 20 שנה סיפרתי לכם שהחורף מגיע וחורף הוא עונה שבה דברים מתים, וקור וקרח ואפלה ממלאים את העולם, אז זה לא הולך להיות כיפי או מלא בתקווה. חלק מהדמויות במקום מאוד קודר". בהמשך, הוסיף ואמר כי "רוחות החורף" ייקח את הקוראים צפונה יותר משהם רגילים ויערב גם את "האחרים" (כינוי נוסף למהלכים הלבנים).
6 צפייה בגלריה
ג'ורג' מרטין
ג'ורג' מרטין
"אני מבלה יותר זמן בווסטרוז מאשר בעולם האמיתי". ג'ורג' מרטין
(צילום: AP)
מאז, מרטין הבטיח כמעט אחת לשנה כי הספר ייצא בקרוב. עם ההודעה על ביטולה של "ירח דם" וההתקדמות עם "בית הדרקון", כתב בבלוג שלו: "אני לא מתחיל לגעת בשום תסריט עד שאסיים לכתוב ולהגיש את 'רוחות החורף'". ואז, במרץ האחרון, בזמן שהעולם כולו ניסה להבין איך להתמודד עם נגיף הקורונה, מרטין הפתיע עם בשורה חיובית.
"למען האמת, אני מבלה יותר זמן בווסטרוז מאשר בעולם האמיתי, כאשר אני כותב כל יום", שיתף הסופר בן ה-71, שלנוכח היותו חלק מקבוצת הסיכון מבלה את תקופת הקורונה במקום מבודד ומרוחק מהציוויליזציה. "המצב די עגום בשבע הממלכות… אבל אולי לא עגום כמו שהוא עלול להיות כאן. אני לא יכול שלא להרגיש שכולנו חיים ברומן מדע בדיוני. אבל לא רומן כמו שחלמתי לחיות בו כשהייתי ילד, עם הערים על הירח, המושבות על מאדים, הרובוטים הביתיים שתוכנתו על פי שלושת החוקים והמכוניות המעופפות. אף פעם לא אהבתי סיפורי מגפה… עתיק ככל שאהיה, אני לא זוכר שאי פעם חוויתי משהו כמו השבועות האחרונים".
6 צפייה בגלריה
מקווים שהתגעגעתם. המהלכים הלבנים
מקווים שהתגעגעתם. המהלכים הלבנים
מקווים שהתגעגעתם. המהלכים הלבנים
(באדיבות yes ו-HBO)
ומה עם "חלום של אביב", הספר השביעי והאחרון לכאורה בסדרת "שיר של אש ושל קרח"? גם לגביו מרטין לא ממהר להבטיח הבטחות: "אני בטוח לגבי סיום הסדרה בספר השביעי, עד שאחליט לא להיות בטוח". נראה שיש לו מספיק זמן להרהר בכך, שכן בנובמבר 2018, הסופר הכריז שרק כשיסיים לכתוב את "רוחות החורף" הוא יחליט למה לעבור הלאה - ל"חלום של אביב", לכרך השני של "אש ודם", או בכלל לסיפורים חדשים מתוך מעשיות "דאנק ואג". מה שהוא כן הסכים לומר, זה שעל אף שכתיבת "חלום של אביב" טרם החלה, הוא יודע לומר כי הסדרה תסתיים באופן חמוץ-מתוק ולא כולם "יחיו באושר ובעושר עד עצם היום הזה". לא חשבנו אחרת.