בהצהרה שפרסמו היום (ו') ברשתות החברתיות, קראו נציגי חלק מהמדינות המשתתפות באירוויזיון להפסקת אש "מיידית ונמשכת".
2 צפייה בגלריה
אולי אלכסנדר
אולי אלכסנדר
נציג בריטניה לאירוויזיון, אולי אלכסנדר
(צילום: AP)
בנוסף, קראו הנציגים, שעתידים להשתתף באירוויזיון שייערך במאי בעיר השבדית מאלמו, לשחרור החטופים. בין תשע הנציגים החתומים על ההצהרה נמנים אולי אלכסנדר הבריטי - שכבר חתם בעבר על עצומה המכנה את ישראל "מדינת אפרטהייד" - ויחד עמו הזמרת במבי ת'אג מאירלנד, ההרכב הנורבגי Gate, הזמרת הפורטוגזית יולנדה, ההרכב מגרה (Megara) מסן מרינו, הנציג השוויצרי נמו, הזמרת סבה (SABA) מדנמרק, ההרכב הפיני Windows95Man וסילבסטר בלט הליטאי.
"אנו רוצים להתחיל בהכרה בזכות שניתנה לנו להשתתף באירוויזיון", כך מתחילה ההצהרה, "לאור המצב הנוכחי בשטחים הפלסטיניים הכבושים, ובייחוד בעזה, ובישראל, אנו לא חשים בנוח לשמור על שתיקה. זה חשוב עבורנו לעמוד בסולידריות עם המדוכאים ולבטא את שאיפתנו לשלום, להפסקה אש מיידית ונמשכת, ולשובם בשלום של כל החטופים. אנו עומדים מאוחדים כנגד כל צורה של שנאה, כולל אנטישמיות ואיסלמופוביה.
"אנו מאמינים בנחישות בכוחה המאחד של המוזיקה, שמאפשרת לאנשים להתעלות מעל להבדלים ביניהם ולעודד שיחות וקשרים בעלי משמעות. אנו מרגישים שזוהי חובתנו ליצור ולתחזק את החלל הזה, עם תקווה עזה שזה יעודד חמלה ואמפתיה רבות יותר".
כזכור, בשבועות ובחודשים האחרונים התחוללו מספר סערות הנובעות מעצם השתתפותה של ישראל באירוויזיון השנה. תחילה היה זה לחץ בינלאומי למנוע מישראל השתתפות באירוויזיון לאור המלחמה בעזה, כולל איום מפורש של איסלנד לפרוש מהתחרות אם ישראל תשתתף - ותגובת הנגד של שלל אמנים שתמכו בזכותה של ישראל להשתתף.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
הנציגה הישראלית לאירוויזיון 2024, עדן גולן
(צילום: באדיבות קשת)
בהמשך, עיכב איגוד השידור האירופי, ה-EBU, את בחירת השיר הישראלי מחמת "מסרים פוליטיים" שנטען כי הוא כולל. אפילו נשיא המדינה הרצוג נחלץ על מנת לפתור את המשבר. בסופו של דבר הוחלף השיר הישראלי, "הגשם של אוקטובר", בשיר החדש Hurricane, שאותו צפויה הנציגה הישראלית עדן גולן לבצע בתחרות אשר תיערך במאלמו החל מה-7 במאי.