יום אחרי הסערה שחולל בגלל הכאפייה על ידו במהלך חצי הגמר הראשון של האירוויזיון, הזמר השבדי אריק סעדה מוציא תגובה רשמית אחרי שפרסם סטוריז שבהם ניסה להפחית את הרעש.
״את ה'צעיף' הזה קיבלתי מאבי בתור ילד קטן, כדי לא לשכוח מאיפה המשפחה שלי באה", כתב בסטורי שהעלה לעמוד האינסטגרם שלו בשפה השבדית, "לא ידעתי שיום אחד זה ייקרא 'סמל פוליטי'. זה כמו לקרוא לסוס דלה שבדי סמל פוליטי. בעיניי - זאת פשוט גזענות. בסך הכול רציתי לנהוג באינקלוסיביות וללבוש משהו שהוא אותנטי עבורי - אבל ה-EBU חושב שהמוצא האתני שלי שנוי במחלוקת. זה אומר עליהם הכול. אני אומר שזאת הסיסמה של האירוויזיון השנה: 'מאוחדים על ידי המוזיקה'".
2 צפייה בגלריה
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
אריק סעדה, עם כאפייה קשורה לידו
(צילום מסך: באדיבות כאן, ו-EBU)
לאחר מכן פרסם הזמר - שנולד לאב פלסטיני שנולד בלבנון ולאם שבדית - סטורי נוסף באנגלית, שבו כתב את אותם הדברים והוסיף: "זאת הייתה בסוף הכול דרכי להראות חלק מהמקורות שלי, שזה דבר חשוב בעולם כמו שלנו... אני אדבוק בסלוגן השנתי של האירוויזיון, 'מאוחדים על ידי המוזיקה', ויכול רק לקוות לשינוי כלשהו בעתיד".
כפי שדווח לפני כן, עם סיום הופעתו של סעדה על במת חצי הגמר הראשון של האירוויזיון אמש (ג'), איגוד השידור האירופי (EBU) הגיב לתקרית וגינה אותה בהצהרה שנשלחה לצוותים: "האירוויזיון הוא תוכנית טלוויזיה שמועברת בשידור חי", כתבו, "כל המבצעים מודעים לכללי התחרות, ואנו מצטערים שאריק סעדה בחר להתעלם מאופיו הא-פוליטי של האירוע". כמו כן, הקטע המדובר לא עלה ברשתות החברתיות של תחרות השירה.
במהלך הלילה, ה-EBU ו-SVT (גוף השידור הציבורי הלאומי של שבדיה) הוציאו הודעה משותפת לתקרית, וטענו כי היו בדיאלוג קבוע עם סעדה לפני הופעתו "הוא היה מודע לכללים שחלים עליך כשאתה עומד על במת האירוויזיון. במהלך החזרות הוא לא לבש את הצעיף (shawl, במילותיהם. ר"ש). הוא שם אותו בלי שאף אחד שם לב לפני השידור החי".
2 צפייה בגלריה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
הלוגו הרשמי של האירוויזיון במאלמו, שבדיה
רק לפני כמה ימים שיתף סעדה סטורי בחשבון האינסטגרם שלו שבו כתב: "כשאתה לא יכול יותר לעטות סמל שמייצג את המוצא האתני שלך ב'עולם החופשי' לכאורה, ההשתתפות שלי משמעותית יותר מתמיד. ההתנהלות של איגוד השידור האירופי לא מכבדת. הם לא מאשרים שום סמל פלסטיני בתוך האולם, בעוד סמלים שמייצגים מוצאים אתניים אחרים בעולם כן מאושרים. הסיסמה שלהם - 'מאוחדים על ידי המוזיקה' (אלא אם כן אתה פלסטיני) - היא בדיחה, כשהם משדרים תעמולה ישראלית בפריים-טיים לעיני כל העולם, אבל מתמקדים בהחרמת הדגל הפלסטיני. לכן זה קריטי יותר מתמיד עבורי להיות נוכח על הבמה הזאת. אתם יכולים לקחת מאיתנו את הסמלים שלנו, אבל לא תוכלו לקחת את הנוכחות שלי".
כאמור, על פי תקנון תחרות השירה האירופית, "האירוויזיון הוא אירוע א-פוליטי. כל גופי השידור המשתתפים, לרבות הגוף המארח, יהיו אחראים להבטיח שכל האמצעים הדרושים יינקטו בקרב המשלחות והצוותים כדי לשמור על האינטרסים של תחרות השירה האירופית, ושבשום פנים ואופן לא תהיה פוליטיזציה באירוויזיון".