תקופת הקורונה חשפה בפני השחקן והבמאי נתן דטנר עולם שלם של הסכתים - מכלכליים ועד מוזיקליים. הוא מקפיד על פעילות ספורטיבית, צופה בתכנים קלאסיים וחדשים בנושאי קולנוע ותיאטרון, ואוהב לצלול ליוטיוב, שמוביל אותו בין הצגות, מוזיקה, סרטים והרצאות. אלו הן ההמלצות שלו לשמירה על שפיות בתקופה המוזרה הזו.
2 צפייה בגלריה
נתן דטנר
נתן דטנר
נתן דטנר
(צילום: אילן בשור)
המלצות צפייה: "'גברת מייזל המופלאה' - סיפורה של נערה ניו יורקית ממשפחה יהודית שמנסה לפרוץ בקריירה של סטנדאפיסטית בתחילת שנות ה-50, התקופה שבה בעצם נולד הז'אנר והיה נחלתם של גברים בלבד. כתיבה שנונה, מצחיקה ומרתקת עם שחקנים נפלאים, מוזיקה שהיא פסקול התקופה - ערבוב של שירי מחזות זמר ולהיטים, יחד עם שחזור מדהים של שנות ה-50, בעיקר בבגדים הנפלאים. בקיצור: סיפור טוב, מוזיקה טובה ובגדים נאים - מה עוד צריך בעת הזאת?".
"'10 אחוז' (Call My Agent) - הסדרה, שמשודרת בנטפליקס, היא על סוכנות שחקנים בפריז וכל מה שקורה שם בעולם הקולנוע והתיאטרון. 10 אחוז זה החלק שלוקח סוכן על החוזים שהוא סוגר לשחקן שהוא מייצג. על אף שהיא נשמעת כמו סדרה למיטיבי לכת - היא לא. דרמות משפחתיות לצד שערוריות מין וגחמות של שחקנים ואהבות נכזבות - והכל במבטא צרפתי. מה רע? בעונה השנייה, ולאור ההצלחה של הראשונה, הצטרפו אליה גם סטארים צרפתים גדולים שמשחקים את עצמם כמו איזבל אדג'אני, ז'ולייט בינוש וזוכה האוסקר ז'אן דוז'רדן. תבלו!".
"בתחום הסרטים, יש לי המלצה על אחד חדש ואחד ישן. החדש הוא 'משפט השבעה משיקגו' שכתב וביים ארון סורקין ('הבית הלבן'). ההיסטוריה חוזרת, כמאמר הקלישאה, והנה סרט שמבוסס על אירועים אמיתיים - כיצד ממשל ניקסון ב-1968 מנסה להפוך את מפגיני המחאה נגד מלחמת וייטנאם לאנרכיסטים. חובה לראות".
"הסרט השני, הישן, נקרא 'כל הג'אז הזה' - סרט התנ"ך שלי על אמנות הבמה. הבמאי והכוריאוגרף בוב פוסי ('קברט', 'שיקגו') כתב וביים סרט מדהים על עצמו ועל חייו, ובעיקר על מותו. סרט המשלב מחזמר אמריקני, סטנדאפ ופנטזיה, יחד עם ריאליזם עוצמתי המספר את כל מה שאני חש כל חיי כשחקן ובמאי. כן, זה קצת סרט למיטיבי לכת, אבל בעיניי הוא מיתולוגי לחלוטין. אני חוזר לצפות בו כל כמה חודשים".
המלצות האזנה: "האלבום המוזיקלי שתפס את אוזניי בזמן האחרון הוא Hadestown - מחזמר שהיה מועמד ל-19 פרסי טוני ב-2019 וזכה בשמונה מהם. מדובר במחזמר כיס שהחל להתפתח ב-2006 עם שירים שכתבה אנאיס מיטשל והפך לאלבום קונספט, עד שהגיע לברודווי וזכה להצלחה גדולה דווקא בזכות היותו מחזמר קטן על במה קטנה. המוזיקה משלבת בין ג'אז למוזיקת נשמה, בלוז ובלדות אמריקניות, וכבר משמיעה ראשונה היא חודרת לך לגוף וסוחפת אותך לסיפור העלילה, המבוסס על סיפורם של אורפיאוס ואורידיקה מהמיתולוגיה היוונית. הוא בוים בגאונות על ידי רייצ'ל צ'בקין, שגם אחראית על הפיתוח של המחזמר. הלהקה נמצאת עם הנגנים על הבמה כל הזמן, שרים, רוקדים ומספרים את הסיפור".
"חוץ מזה, אני מוכרח לומר שגיליתי בסגר את ההסכתים (פודקאסטים), ואני חייב לציין שהדיגיטל של כאן 11 הוא נפלא, ויש שם שני הסכתים מרתקים שהתאהבתי בהם: הראשון הוא 'חיות כיס' - הסכת שהופך את כל הכאוס הכלכלי למילים פשוטת ומובנות, ולפתע כלכלה ועסקים לא נשמעים כל כך מסובכים. תענוג להבין מה זה חל"ת ומאיפה הוא צץ, מה מסתתר מאחורי המספרים שעפים לנו כל יום בחדשות, מה תפקיד המניות בחיינו, מה זה טייקון ומה לא עשו נכון במשרד האוצר. נפלא".
"השני הוא הסכת נפלא בשם 'שיר אחד' המספר לנו איך שיר נולד, מה היו חבלי היצירה, כמה מקרי היה כל הסיפור ומה מסתתר מאחורי המילים והמנגינה של שירים נפלאים שאנחנו מזמזמים כל חיינו. אני ממליץ להתחיל עם הסיפור הנפלא והמרתק מאחורי 'ירושלים של זהב' של נעמי שמר. התרגשות גדולה. וכמובן שההסכת הכי טוב הוא של התוכנית השבועית שלי עם אודיה קורן בגלי צה"ל שנקרא 'בטלים בשישי'".
המלצות קריאה: "אין לי סבלנות לקרוא בתקופת הקורונה הזאת, אבל הרשו לי להפנות אתכם לספר שהוא תמיד רלוונטי לחיינו, ודאי עכשיו, שנקרא 'מצעד האיוולת' של ברברה ו. טוכמן. על טעויות בחשיבה של מנהיגים, על חוסר ההיגיון בהחלטות שלהם לאורך כל ההיסטוריה, גם כשנאמר להם שהם טועים - עדיין המנהיגים מתעקשים לטעות מסיבות שנראות להם חשובות יותר. הנה ציטוט מסוף דבר של הספר בתרגום של יוסף אשכול: 'אם הדבקות בכישלון לאחר שהתברר כי מדובר בכישלון היא מעשה לא רציונלי - הרי דחיית ההיגיון היא המאפיין הראשי של האיוולת. הקיסר או השליט אמור להיות משרתו של ההיגיון האלוהי. אף על פי שמבנה מחשבת האדם מבוסס על מהלך הגיוני מהנחה למסקנה, אין היא מחוסנת בפני חולשות ותאוות".

המלצות נוספות לסגר:

2 צפייה בגלריה
"מצעד האיוולת" מאת ברברה ו. טוכמן
"מצעד האיוולת" מאת ברברה ו. טוכמן
"מצעד האיוולת" מאת ברברה ו. טוכמן
(עטיפת הספר)
המלצה כללית לסיום - מה אתה עושה כדי להירגע מהמצב? "קודם כל פעילות ספורטיבית, בעיקר הליכות ארוכות, זה תמיד מזרים אנדורפינים לגוף ומרגיע אותו. והמחשב - הוא בור סוד שלא נגמר! אני יכול שעות לשוטט באינטרנט ולהתעשר בכל כך הרבה נושאים. יוטיוב הוא הספרייה המדהימה ביותר שיש לנו כיום, ושם אני מוצא כל מה שעולה על רוחי - הצגות, סרטים, מוזיקה, הרצאות, דוקו ועוד. והיפה ביוטיוב שדבר מוביל לדבר - ושלא יגמר לעולם".