הממשלה אישרה היום (א') פה אחד את הצעת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי לסגור את משרדי ערוץ אל ג'זירה בישראל.
במשרדים ישנם 70 עובדים בסך הכול, והכוונה היא לסגור את המשרדים, להחרים את מתקני השידור ולבטל את תעודות העיתונאי של כל כתבי הערוץ בישראל. שר התקשורת מתכוון לפנות לאלוף פיקוד מרכז ולבקש שיוציא צו שימנע את שידורי הערוץ גם ביהודה ושומרון.
השר קרעי חתם על הצווים נגד אל ג'זירה מיד עם אישור הממשלה. "הצווים שלנו יצאו לפועל באופן מיידי. עבר יותר מדי זמן ויותר מדי מהמורות משפטיות מיותרות כדי שנוכל סוף-סוף לעצור את מכונת ההסתה המשומנת של אל ג'זירה שפוגעת בביטחון המדינה. לאורך חודשים, עשיתי הכול ואמשיך לעשות הכול כדי שהם לא יוכלו לפעול מישראל עוד", אמר.
מיד לאחר אישור ההחלטה בממשלה, פנה שר התקשורת לנציגי פייסבוק, טיקטוק וגוגל (יוטיוב) בישראל ועדכן אותם בהחלטת הממשלה בעניין "חסימת תכנים של רשת אל ג'זירה בישראל". קרעי ביקש מהם לפעול בהקדם ברוח החלטת הממשלה ולחסום לאלתר כל תוכן בפלטפורמות שלהם מטעם הרשת תומכת הטרור.
עיקרי ההחלטה הם בין השאר הפסקת השידורים של הערוץ בישראל; להורות על סגירת משרדי הערוץ הנמצאים בשטח ישראל; לתפוס מכשירים המשמשים לאספקת תכני הערוץ ובלבד שלא תבוצע חדירה לציוד קצה שנתפס לפי הוראה זו; להורות לספק גישה לאינטרנט על הגבלת גישה לאתרי האינטרנט של הערוץ, וכן להורות לספק שירות אחסון על הסרת אתר האינטרנט של הערוץ, אם השרת שעליו אתר האינטרנט מאוחסן נמצא בישראל, או שהוא בשליטת אדם הנמצא בישראל או בשליטת תאגיד הרשום בישראל.
במקביל, קרעי פנה לספקי האינטרנט המורשים בישראל וביקש לחסום כמה אתרים שקשורים לאל ג'זירה. קרעי פנה גם למנהל לשכת העיתונות הממשלתית ניצן חן וביקש ממנו לפעול ברוח החלטת הממשלה, להפעיל את סמכותו כמנהל לע"מ ולשלול לכתבי הרשת את תעודות העיתונאי שסופקו להם. שידורי אל ג'זירה יופסקו גם בערבית וגם באנגלית, וההנחיה תקפה ל-45 יום ותובא לפני נשיא בית משפט מחוזי או סגנו בהקדם האפשרי. על פי הצו, ייסגרו משרדי אל ג'זירה בגן הטכנולוגי בירושלים, במלון אמבסדור במזרח ירושלים ובכל כתובת אחרת בישראל שבה הם נמצאים.
סוכנות הידיעות "רויטרס" מדווחת כי ראש אל ג'זירה בישראל ובשטחים תיאר את החלטת הממשלה כ"מסוכנת", בטענה שהיא מונעת על ידי שיקולים פוליטיים ולא מקצועיים. הרשת עצמה מסרה: "ממשלת נתניהו החליטה בצעד מלא השמצות לאשר את הצו לסגירת משרדי אל-ג'זירה בישראל. אירוני שישראל סגרה את המשרדים ביום הבינלאומי לחופש העיתונות. אנו מגנים את המעשה הפלילי הישראלי הפוגע בזכות לקבל מידע. אנו מאשרים את זכותנו להמשיך ולספק את השירותים שלנו לציבור ברחבי העולם, דבר המובטח על ידי אמנות בינלאומיות. הדיכוי הישראלי של העיתונות החופשית הוא כדי לכסות על הפשעים, הרג עיתונאים ומעצרם וזה לא ירתיע אותנו מלמלא חובותינו. יותר מ-140 עיתונאים פלסטינים נרצחו מתחילת המלחמה בעזה. אנו מכחישים את הטענות הישראליות כי הפרנו את המסגרת המקצועית של העבודה התקשורתית".
3 צפייה בגלריה
שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים נגד אלג'זירה מיד עם אישור הממשלה פה אחד
שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים נגד אלג'זירה מיד עם אישור הממשלה פה אחד
שר התקשורת שלמה קרעי חתם על הצווים נגד אלג'זירה מיד עם אישור הממשלה פה אחד
החלטת הממשלה הייתה אמורה להתקבל בקבינט בלילה שבין חמישי לשישי - אך ברגע האחרון ובלחץ ראש המוסד וראש השב"כ - היא נדחתה כדי לאפשר למצות את המגעים לעסקת חטופים. ראש המוסד הזהיר שסגירת הערוץ בעיתוי הזה תפגע במאמצי התיווך הקטאריים. בעקבות התנגדותם של נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר, בסופו של דבר הוחלט לדחות את ההחלטה לישיבת הממשלה שהתקיימה היום, כשהמגעים טרם מוצו, וזאת בניגוד להמלצה של גורמי המקצוע הביטחוניים. שרי המחנה הממלכתי לא הגיעו לישיבת הממשלה, ולא השתתפו בהצבעה על סגירת אל ג'זירה.
השר קרעי יצא נגד המחנה הממלכתי והיעדר תמיכתם בחוק. "הם מעזים לצאת כנגד החלטה ביטחונית שהתקבלה פה אחד בממשלה, בתיקוף חד-משמעי של כל גורמי הביטחון, כאילו זו החלטה פוליטית? חבורה עלובה וחסרת אחריות. בושה!", אמר.
ראש הממשלה נתניהו הגיב להחלטה בהצהרה משותפת שהוציא עם השר קרעי, ואמר: "לאחר דיון בקבינט המדיני-ביטחוני ובהמשך להנחייתי, הממשלה דנה היום בסגירת שידורי אל-ג'זירה בישראל. כתבי אל-ג'זירה פגעו בביטחון ישראל והסיתו נגד חיילי צה"ל. הגיע הזמן לסלק את השופר של החמאס מהמדינה שלנו".
"נפעל באופן מיידי כנגד אלו המשתמשים בחופש העיתונות כדי לפגוע בביטחון ישראל ובלוחמי צה"ל ולהסית לטרור בשעת מלחמה. לא יהיה חופש ביטוי לשופרות החמאס בישראל. אל ג'זירה תיסגר באופן מיידי והציוד יוחרם. התקבלה ההחלטה ועכשיו יוצאים לשטח ליישם. 'ה' יילחם לכם ואתם תחרישון" - תשתיקו את שופרות ההסתה של האויב", מסר השר קרעי באותה הצהרה.
3 צפייה בגלריה
משרדי אל ג'זירה בירושלים
משרדי אל ג'זירה בירושלים
משרדי אל ג'זירה בירושלים
( צילום: AP)
שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת הגיב גם הוא לאחר אישור ההחלטה: "אל-ג'זירה היא מנוע האנטישמיות הגדול בעולם שמפעילה קטאר נגד מדינת ישראל והעם היהודי. ערב יום השואה הממשלה מעבירה מסר חד נגד זרוע התעמולה של מדינת הטרור קטאר. לא נאפשר לאויבי ישראל לשדר תעמולה אנטישמית ועלילות דם משטחנו".
כזכור, בתחילת החודש שעבר הכנסת העבירה בקריאה שנייה ושלישית את החוק שקידמו ראש הממשלה ושר התקשורת לסגירת ערוצים זרים (אל ג'זירה, אל מיאדין ועוד). על פי החוק, אם השתכנע ראש הממשלה שערוץ זר פוגע במדינה, יוכל שר התקשורת לפעול נגד אותו ערוץ שפועל נגד המדינה, לאחר קבלת חוות דעת ביטחונית אחת לפחות ובאישור הממשלה או הקבינט.