אינספור פעמים שמענו את הטענה ש"משפחת סימפסון" חזתה את העתיד - החל מהנשיאות של טראמפ, דרך הקורונה ויש שאומרים שאפילו את פיגועי ה-11 בספטמבר. בזכות הפופולריות העצומה של הסדרה קשה היה לא להיתקל בתאוריות הללו, אבל מבט מדוקדק מאידך בסיטקום השנון והחד "רוק 30" מגלה כי תוכנית הקאלט שיצרה טינה פיי עשתה עבודה לא פחות טובה מהסימפסונים בניבוי העתיד.
3 צפייה בגלריה
מתוך "רוק 30"
מתוך "רוק 30"
מתוך "רוק 30"
(צילום: באדיבות yes)
התוכנית עלתה לראשונה ב-2006 וגוללה את סיפור מאחורי הקלעים של הפקת תוכנית מערכונים קומית בדיונית בשם The Girly Show, או בקצרה TGS, ברשת NBC. הסדרה, שמבוססת באופן חלקי על חייה האמיתיים של פיי - מוותיקות תוכנית המערכונים האמריקנית הפופולרית "סאטרדיי נייט לייב" - התמקדה במערכת היחסים הנרקמת בין ליז למון (פיי), התסריטאית הפמיניסטית והדמוקרטית, לבין הבוס החדש שלה - ג'ק דונגי הרפובליקני השמרן והעשיר, בגילומו של אלק בולדווין בימים יפים יותר. אז באילו מקרים התוכנית שימשה ככדור בדולח שנתן לנו הצצה לעתיד, הלעיתים עגום? הנה המקרים הבולטים:

תוכניות ריאליטי שעוסקות ב-MILFיות ובקוגריות

השנה היא 2008 ובפרק ה-11 של העונה השנייה של "רוק 30" כל הדמויות רוצות לדעת רק דבר אחד: מי תזכה בריאליטי החדש של NBC הנקרא MILF Island? הסינופסיס של הריאליטי הוא "25 אימהות לוהטות, 50 נערים בכיתה ח' - בלי חוקים". מה שבזמנו היווה סאטירה חריפה על איכות (אם ניתן לקרוא לזה כך) תוכניות הריאליטי והחברה האמריקנית, הפך בימים אלה למציאות כשבארצות הברית עלו לאוויר תוכניות כמו MILF Manor שעלתה החודש ברשת TLC, ו-The Cougar הוותיקה יותר ששודרה ב-TV land, שעונות לתיאור דומה למדי.

הטרלול של קניה ווסט

אחת הדמויות המרכזיות בתוכנית היא טרייסי ג'ורדן - בגילומו של הקומיקאי טרייסי מורגן (כן, מקורי משהו). טרייסי של הסדרה הוא קומיקאי אקסצנטרי שאומר את כל הדברים הלא נכונים, וכל מילה שיוצאת לו מהפה מעוררת סקנדל. עוד ב-2010 כשהסדרה שודרה היו מי שראו את הדמיון בינו לבין ווסט, וחשבון טוויטר בשם Kanye Jordan אף לקח ציוצים של קניה ושם בתחילתם "ליז למון", והראה איך הם הופכים בקלות למשפטים של טרייסי.
אבל נדמה שבשנים האחרונות קווי הדמיון בין ווסט לג'ורדן רק הולכים ומתרבים: שניהם גברים שחורים שתומכים ברפובליקנים, בעלי מחלת נפש מאובחנת, והאמירות שלהם (או מה שטרייסי מכנה כ"פצצות אמת") גורמות לחברות הגדולות לקטוע עימם את הקשר המקצועי. מעל כל אלו ניצבות כמובן אמירות הזויות שלא ברור מאיפה הן הגיעו - ושלל ראיונות הזויים עוד יותר. באחד הפרקים בסדרה טרייסי משוכנע שילדיו מנסים להרוג אותו - לאחרונה גם ווסט התבטא בקונספירציה משונה הקשורה לילדיו, וטען שהוא סבור כי הוחלפו בשחקנים. אין שום ספק שהתבטאויותיו האחרונות של ווסט היו ממש יכולות להיות שורה בתסריט של "30 רוק".

החידוש של הסיטקום "בית דין לילי" משנות ה-80

בפרק השלישי של העונה השלישית, קנת' פרסל, שליח תמים וסופר נלהב של NBC בגילומו של ג'ק מקברייר הנפלא, חושף בפני טרייסי כי הוא היה מאוכזב עד עמקי נשמתו מהסיום של הסיטקום "בית דין לילי" שבוטל בפתאומיות, וגרם למפח נפש בקרב הצופים שלא קיבלו את הסיום שהם ייחלו לו. בניסיון לעודד את רוחו, טרייסי מארגן איחוד של הקאסט המקורי ומגשים את חלומו של קנת עם פרק סיום ראוי. ולמרבה הפלא - בחודש שעבר עלה לאוויר בארצות הברית הריבוט של התוכנית הוותיקה (שגם יעלה בארץ ב-yes בסוף החודש), והגשים חלום לכל ה"קנתים" ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
מתוך "רוק 30"
מתוך "רוק 30"
מתוך "רוק 30"
(צילום: באדיבות yes)

ההאשמות נגד ביל קוסבי

בפרק שנקרא The Bubble ושודר ב-2009 טרייסי, מחליט שהוא רוצה לעזוב את TGS כשהוא מגלה שכבר יש לו מספיק כסף והוא לא זקוק לעבודה. בניסיון לשכנע אותו לשוב לסדרה, ג'ק נותן לו לדבר בטלפון עם חקיין של מי שהוא מניח שהוא גיבור הילדות שלו - ביל קוסבי. כש"קוסבי" אומר לטרייסי שהוא רוצה שישוב לתוכנית, השני מיד מתפרץ עליו וצועק "ביל קוסבי, יש לך המון חוצפה להתקשר אליי אחרי מה שעשית לדודה שלי פולט! 1971 בסינסינטי, היא הייתה המלצרית עם העין הנפולה!". עכשיו בואו נודה באמת, בהוליווד כנראה ידעו שביל קוסבי הוא לא איש טוב - לאורך השנים כמה נשים האשימו אותו, אך תיקים נסגרו בשל התיישנות או חוסר ראיות. ובכל זאת עדיין היה מדובר בחשיפה אמיצה ולא טריוויאלית שהקדימה את זמנה. ההאשמות נגד קוסבי עלו שוב לכותרות רק חמש שנים אחר כך כשהקומיקאי חניבעל בורס (שאגב גם מופיע בתפקיד-אורח כקבצן ב"רוק 30") האשים אותו באונס בקטע במופע שלו. מעשה זה גרם לעוד עשרות עדויות לצוף ושנים אחר כך קוסבי הורשע.

מפלתו של הארווי ויינשטיין

עוד לפני אשלי ג'אד או רוז מקגאוון ועשרות נשים נוספות, הייתה זו ג'נה מרוני, שחקנית TGS השטחית, הנרקיסיסטית והקריזיונרית בגילומה של ג'יין קרקובסקי שקשרה את שמו של הארווי ויינשטיין לפרשיות מיניות. פיי - שכנראה ידעה דבר או שניים על ההתנהלות הבעייתית בלשון המעטה של המפיק ההוליוודי - רמזה על כך מספר פעמים במהלך הסדרה ולא ממש בעדינות. פעם אחת בפרק בשם Kidnapped by Danger מ-2012, ג'נה מתגאה בכך שהיא לא מפחדת מאף אחד בעולם הבידור בתור "מי שסירבה לקיים יחסי מין עם הארווי ויינשטיין בשלושה מקרים נפרדים... מתוך חמישה". שנה לאחר מכן בפרק העשירי בעונה השביעית, היא אומרת כי "אני יודעת איך למאהבים לשעבר יכולה להיות השפעה עלייך גם זמן רב לאחר שהם אינם. בכל מיני מובנים, אני עדיין מחוצה תחת הארווי ויינשטיין המעולף בחג ההודיה". היום אמירותיה נשמעות מאוד סבירות, אולם ההאשמות נגד ויינשטיין התפרסמו רשמית לראשונה ב"ניו יורקר" רק ארבע-חמש שנים אחרי שהפרקים שודרו.
3 צפייה בגלריה
מתוך "רוק 30"
מתוך "רוק 30"
מתוך "רוק 30"
(צילום: באדיבות yes)

דיפ פייק

בימים שבהם תוכנות בינה מלאכותית צצות כמו פטריות אחרי הגשם ומערערות את מה שאנחנו יודעים על מה שאמיתי ומה שלא - יש מי שעשה את זה קודם. בפרק הראשון של העונה השנייה בסדרה, ששודר ב-2007, ג'ק דונגי מציג את בגאווה ה-SeinfeldVision - הדרך להעלות את הרייטינג של תוכניות NBC באמצעות החדרה מלאכותית של הקומיקאי הענק ג'רי סיינפלד להופעות אורח בכל הסדרות.
"הצוותים הטכניים הצליחו ללכוד את סיינפלד באופן דיגיטלי ועכשיו אנחנו יכולים לגרום לו לומר או לעשות כל מה שאנחנו רוצים", מספר דונגי לליז ההמומה. אומנם הטכנולוגיה מעט מיושנת ביחס להיום, ומתבססת על חומרים מוקלטים של סיינפלד שהיו ברשות NBC מימי צילום הסיטקום "סיינפלד" - אבל השימוש בהם והפחד מעיוות המציאות זהה.

הקמפיין של דונלד טראמפ

כסדרה שאחד מהקווים המנחים בה היה לשים ללעג רפובליקנים מטורללים ועשירים, לא מפתיע שהיא הוציאה תחתיה כמה עקיצות ובדיחות על חשבונם. כן יותר מפתיע שכשדונלד טראמפ נכנס לפוליטיקה - הקטעים המגוחכים הללו הפכו למציאות. כך לדוגמה בפרק Subway Hero ששודר ב-2008, ג'ק מצלם עם טרייסי תשדיר עבור המפלגה הרפובליקנית שמיועד לשכנע שחורים להצביע לה. התשדיר נפתח ב"חבריי האמריקנים השחורים, לד"ר קינג היה פעם חלום, חלום שכולנו שותפים לו - לבנות חומה בגובה 60 מטר כדי להרחיק מאיתנו את מקסיקו", נשמע מוכר? כמובן. בקמפיין שלו ב-2016 טראמפ הצהיר כי "נבנה חומה ונגרום למקסיקו לשלם עבורה", ואכן בתקופת כהונתו נבנו מאות קילומטרים של חומה לאורך הגבול, שבנייתה הופסקה בהחלטתו של ביידן. גם את הסלוגן של טראמפ Make America Great Again ניתן לומר שהתוכנית חזתה - כשבתום העונה השנייה ג'ק דונגי עוזב את NBC לטובת קריירה בפוליטיקה בממשל של בוש, ומצהיר בפני חדר מלא רפובליקנים מומצאים כי "יש לנו הזדמנות To make this country great again".