זוכרים איך הסתיים הסרט "365 ימים", מופת הפורנו הרך שעלה בנטפליקס בשנת 2020 ושבר את מצעדי הצפייה? אם כן, העניקו לעצמכם טפיחה על השכם. לא זכרתם? לא נורא. הסצנה הראשונה של סרט ההמשך שעלה השבוע, "365 ימים: היום", ירענן את זיכרונכם מיד בהתחלה, כלומר אחרי מתאבן סקס קצר. לאורה, הבחורה שנחטפה על ידי המאפיונר האיטלקי והחשקן, מאסימו, והעבירה חצי מהסרט בניסיון להימלט ואת החצי השני בניסיונות למצוא את נקודת הג'י שלו, שרדה את תאונת הדרכים הכמעט קטלנית שארגנו לו היריבים של אהובה החדש. סרט ההמשך מזמן ללאורה (אנה מריה סיקלוקה) ומאסימו (מיקלה מורונה) מכשול מאתגר לא פחות - חיי הנישואים, הלא הם הרוצח השקט של התשוקה באשר היא וקו עלילה בעייתי מעט בסרט שמבוסס כולו על מתח מיני ופנטזיות סקס.
ואכן "365 ימים: היום" נאבק להשאיר את מערכת היחסים של מאסימו ולאורה על כנה העוגבני. אלא שבהיעדר יחסי המרות מהסרט הקודם כל מה שנשאר להם לעשות הוא להשתגל שוב ושוב, בווריאציות שמהר מאוד מאבדות את המקוריות והדימיון. אם קודם המתח המיני ביניהם קרע את המסך עכשיו יש לנו עסק עם עוד זוג נשוי שמנסה להחיות את ימי התשוקה הראשונים שלו באמצעות ויברטורים, כדורי גולף, ליפופי פטמות ופסקול שכולו צ'יז. לכן אין פלא שמהר מאוד היחסים שלהם מתדרדרים לסתם זוגיות עייפה, ואפילו ההתמרדויות הקטנות של לאורה בשעה שבעלה מנסה להורות לה איפה לנפוש ומה ללבוש, מרגישים כמו ניסיונות מפוהקים לשחזר איזה מאבק שילהיט את היצרים ("את תצאי לנופש היוקרתי שארגנתי לך!" – "אתה לא תזיז אותי כמו איזה רהיט! טוב, אני יוצאת").
בשלב הזה גם היוצרים הבינו שאפילו בסרט שהעלילה נעדרת ממנו לחלוטין, אין ברירה אלא להכניס גלגל חמישי שיצית את האש מחדש. מלבד החברה של לאורה, אולגה (מגדלנה למפרסקה), שמתפקדת על תקן נושאת התחתונים של לאורה, למרות שדי ברור שמדובר בנון שואו ג'וב, בזקו המפיקים פנימה את מרסלו "נאצ'ו" מאטוס (סימון סוסינה), שמציג את עצמו כגנן של מאסימו והופך למושיע של לאורה ושל הסרט. ראשית כל כי סוסינה הוא כנראה האדם הסקסי ביותר שאי פעם דרך על סט קולנוע, באמת, אי אפשר להגזים במקרה שלו, ושנית כי הוא ההפך הגמור ממאסימו, שההבעה העגלית שלו מיצתה את עצמה כבר בסרט הקודם. נאצ'ו הוא עדין ורך, הוא אוהב את האחות ההריונית שלו, הוא יוצא לשחייה כשהוא צריך לפרוק רגשות והוא יודע לבשל – או לפחות להגיש לשולחן - את המנה האהובה עליו, פאייה.
2 צפייה בגלריה
מתוך "365 ימים: היום"
מתוך "365 ימים: היום"
מי צריך עלילה? מתוך "365 ימים: היום"
(צילום: Karolina Grabowska, באדיבות נטפליקס)
הצופה הנבון לא יתקשה להבחין (משחק המילים לא מכוון) בכך שהסרט הנוכחי בסדרה חצה את הגבול הדק בין טראש ארוטי לקומדיה. בין סצנות מין עתירות קצפת, רכיבת סוסים על החוף, נסיעות במכונית עם גג פתוח ושני מאפיונרים איטלקים שמתעקשים לדבר ביניהם באנגלית, אין סצנה ב"365 ימים: היום" שלא נראית כמו פארודיה. לאורה אמנם מנסה לתקן קצת את הרושם מהסרט הקודם, היא נסוגה די מהר מהבלונד הנפקני שלה לשיער השחור שנכנסה איתו לסיפור מלכתחילה, היא נוטשת את בעלה אחרי שהיא חושדת (ספוילר!) שהוא משתובב עם אישה אחרת וגם נוזפת בו על שחטף אותה בסרט הקודם, מעשה שהיא מגדירה כ"חולני", אבל מדובר בתיקון קוסמטי בלבד.
לצערה של לאורה, וכפי שיעידו כל נשות וגברי MeToo, העולם לא משתנה כל כך מהר. גם הפעם לאורה נחטפת על ידי גבר חזק – אמנם הרבה הרבה יותר חתיך ומתחשב, אבל גם בסרט הזה היא נופלת קורבן למאבקי כוחות בין גברים מסוקסים שהאין-עלילה שנבחרה עבורם היא המקבילה הקולנועית להשוואת אברי מין במקלחת. הם תמיד יסתירו ממנה משהו וירקמו מזימה גנגסטרית כלשהי מעל לראשה, בזמן שהיא תתבקש להתלבש או להתפשט, תלוי את מי שואלים. זה גם מתבטא בסוף המוזר של הסרט, שדומה דמיון מפתיע לזה של הסרט הראשון, ובו לאורה היא שוב זו שחייה בסכנה. אל דאגה, לא אטריח אתכם אפילו באזהרת ספוילר כי גם אותו לא תזכרו.
2 צפייה בגלריה
מתוך "365 ימים: היום"
מתוך "365 ימים: היום"
אפשר לזרוק את הציפיות מהחלון. מתוך "365 ימים: היום"
(צילום: Karolina Grabowska, באדיבות נטפליקס)
מי שנכח ביפי הבריאה של הסרט הראשון מן הסתם מגיע גם ל"365 ימים: היום" נטול ציפיות, ומבין שהוא מקריב את אונותיו לטובת מטרה נעלה יותר: אופרת סבון ארוטית עם גברים ונשים אסתטיים ויפים שלא בוחלים בשום מגע מיני. הסרט הראשון אכן עורר זעם רב – הוא התבסס על פנטזיה מינית שעסקה במה שאין דרך אחרת להגדיר אותו מאשר אונס. אפשר להתווכח על הלגיטימיות של הפנטזיה הזאת, אבל ויכוח על פנטזיה הוא מעט חסר תוחלת – היא נשארת במוח הפרימיטיבי שלנו ומעטים המקרים בהם אנחנו מסוגלים לשלוט בה או לשנות אותה.
הבעיה מתחילה, כמו שהוכיחה הנגישות לפורנו, במקום בו היכולת להפריד בין פנטזיה למציאות נעדרת. ככה או ככה, "365 ימים: היום" לא מתמודד אפילו עם המהמורה הזאת משום שהוא לא מצליח לשחזר אפילו את הקסם הפנטזיוני של הסרט הראשון. "אני לא בטוח אם זאת מחמאה או שהרגע חתכת לי את הביצים", אומר נאצ'ו ללאורה כשהיא משבחת אותו על היכולת שלו לתפקד כחברה טובה. ובכן, ידידי, האפשרות השנייה היא הנכונה במקרה שלך, אבל היה שווה רק כדי להכיר אותך. להתראות בפרק השלישי!