מכתב חריג של שר התקשורת שלמה קרעי למנכ"ל ומועצת כאן מאשים את התאגיד בהפרת חוק השידור הציבורי בשל סיקור המהפכה המשפטית.
3 צפייה בגלריה
ח"כ שלמה קרעי
ח"כ שלמה קרעי
שר התקשורת שלמה קרעי
(צילום: אבי מועלם)
שר התקשורת שלח היום (ד') מכתב שלו מכותבים יושב ראש מועצת התאגיד גיל עומר וחברי המועצה ומנכ"ל התאגיד גולן יוכפז, ובו הוא מטיח בהם כי עברו לכאורה על חוק השידור הציבורי בסיקור המהפכה המשפטית.
"כידוע לכם, סעיף 7(ב) לחוק התאגיד שמכוחו אתם פועלים קובע כי התוכן שיספק התאגיד 'ייתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל'", כתב קרעי.
3 צפייה בגלריה
כאן פברואר גולן יוכפז
כאן פברואר גולן יוכפז
מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז
(צילום: מוטי קמחי)
"בשבועות האחרונים, ממשלת ישראל - שנבחרה בבחירות חוקיות וזכתה ברוב ברור - מקדמת שינויים במערכת המשפט. מעיון, בלתי ממצה בעליל, בתכני התאגיד כפי ששודרו לאחרונה עולה כי התאגיד רומס ברגל גסה את חובתו החוקית ופוגע קשות באינטרס הציבורי שבשמו הוא מתיימר לשדר".
שר התקשורת אף נתן דוגמאות שלטענתו מפרות את החוק, כך לדוגמה הוא מציין כתבה ששודרה החודש בתאגיד המסקרת את "מחאת המילואימניקים", תחת הכותרת "מספרי ברזל להתפקד", כשבמהלך שידור הכתבה הופיעה שקופית עם הכיתוב "הטובים נגד ה'טפילים'".
בדוגמה אחרת שלו הפנה אצבע מאשימה למגישה טלי מורנו, שלדבריו "אמרה בשידור, בהתייחס להפגנת השמאל בתל אביב: 'חששנו שההפגנה הזו לא תתממש, אבל הנה זה קורה'. במהלך השידור פוצל המסך לטובת סיקור הפיגוע בירושלים, ועל רקע זה אמרה מורנו בשידור: 'הלב כואב בשני המקומות'".
עוד הוסיף קרעי כי שודרה כתבת "תעמולה מגמתית" לדבריו, "תחת הכותרת '׳דמוקרטיה, סוף' המתיימרת להשוות בין הרפורמה המשפטית המקודמת על ידי הכנסת, לבין הנעשה בפולין ובהונגריה. הכתבים הגדילו לעשות וקישרו בין הרפורמה המשפטית לבין מדיניות השידור הציבורי, באופן המעמיד אותם בניגוד עניינים חמור", לטענתו.
3 צפייה בגלריה
טלי מורנו
טלי מורנו
הופנתה כלפיה אצבע מאשימה. טלי מורנו
(צילום: ענת מוסברג)
בתגובה לדברים, ארגון העיתונאים והעיתונאיות וארגון עובדי התקשורת פרסם הודעה בה נכתב כי "שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי התבלבל וחושב שהוא העורך הראשי של שידורי תאגיד השידור הישראלי. לפי החוק, היחיד שמוסמך להיות העורך והאחראי על התוכן הוא סמנכ"ל חטיבת החדשות בתאגיד וטוב שכך. אסור שתהיה כל זיקה פוליטית ומפלגתית למי משרי הממשלה. אנו קוראים לשר קרעי להסיר את ידיו מהתאגיד, להפסיק לאיים ולרדוף את עובדיו ותכניו המעולים ולהתחיל להתעסק באתגרים החשובים שממתינים לו במשרדו".
ארגוני תעשיית הטלוויזיה הגיבו גם הם למתרחש: "אנחנו למדים מהפרסומים היומיומיים של השר קרעי בנושא התאגיד שהוא ואנשיו צופים בשידורים, מה שמעיד כי התאגיד נהנה מרייטינג ופופולריות. בניגוד להצהרותיו של קרעי עצמו. אנחנו מחזקים את השידור הציבורי, את עובדיו ואת מועצת התאגיד אל מול הניסיונות של גורמים פוליטיים להשפיע על השידור הציבורי. כל מהותו של השידור הציבורי היא עצמאותו ואנו נאבק כדי שזו תישמר לטובת הציבור הישראלי בכללותו".
מטעם אגודת העיתונאים ירושלים נמסר: "נקרעה המסכה מעל פניו של שר התקשורת: קרעי רוצה להיות הצנזור של השידור הציבורי. חוק תאגיד השידור הישראלי הציב חומה סינית בין הפוליטיקה לתאגיד, שאותה מנסה שר התקשורת, שלמה קרעי לשבור במכתבו להנהלת התאגיד. אם היה ספק בקשר לכוונותיו של קרעי ביחס לתאגיד ולעיתונות בכלל, המכתב מבהיר שהוא רואה את עצמו כקומיסר תקשורת ועורך ראשי".
מכתבו של השר קרעי מגיע כשברקע כוונתו לסגור שלוש תחנות רדיו בתאגיד - ולהעביר את התדרים לידיים פרטיות. יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן התבטא גם הוא בנושא וביקש לדעת מדוע אי אפשר למצוא תדרי רדיו נוספים שיועברו לידיים פרטיות ולא להפקיע תדרים מהתאגיד, שעלולים להוביל לפיטורי עובדים. נציג משרד התקשורת אריאל שטיינר הסביר כי תדרי רדיו הם משאב מוגבל, אולם ביטן התעקש וביקש לבחון כבר בשבועות הקרובים האם ניתן למצוא תדרים חלופיים ולמנוע את סגירת שלוש התחנות בתאגיד.
אתמול (ג') נערכה פגישה בין נציגי התאגיד למשרד התקשורת, בה תקף משרד התקשורת את אנשי התאגיד וטען ל"גרירת רגליים מכוונת". בתום הפגישה, במשרד התקשורת ביקרו: "הנתון היחידי שנציגי התאגיד הגיעו איתו הוא לגבי מספר העובדים שעלולים לאבד את עבודתם בעקבות המהלך, אף על פי שהשר כבר התייחס והצהיר שלא משנה מה יהיו צעדיו - העובדים לא ייפגעו. לא נאפשר להתנהלות לא מקצועית לסכל את מדיניות המשרד. נמשיך לפעול להגדלת המגוון וריבוי הדעות בתקשורת לטובת כלל אזרחי ישראל".
טרם נמסרה תגובה בנושא מטעם תאגיד כאן.