אפשר לקרוא לזה הפוטושופ של המוזיקאים או הפילטר באינסטגרם של הזמרים - אבל אפקט האוטו-טיון שמתקן זיופים הוא כבר מזמן לא מילה גסה, ואף מהווה חלק בלתי נפרד מהסאונד של ימינו. לכבוד ציון 24 שנים לשיר Believe של הזמרת שר, שעשה מהפכה בעולם המוזיקה עם הסאונד המתכתי שלו, יצאנו לחקור כיצד השפיע האפקט הזה על המוזיקה הישראלית, כמה זמרים היום לא מוכנים לזוז בלי שהם משתמשים בו והאם בגללו כל אחד ואחת יכולים להיות זמרים היום?
אתם מכירים את הסאונד המלאכותי הזה, שנשמע קצת כמו רובוט? בינגו. זה אוטו-טיון. עם השנים, מאז שהוא פרץ לתודעה, למדו איך להשתמש בו, ולא רק לתיקוני זיופים. לא קיים היום שיר שאין בו אוטו-טיון, עד כדי כך שלרוב לא תצליחו אפילו להבחין בקיומו של האפקט. עם זאת, ברוב הפעמים שבהם כן תצליחו לשמוע אותו, זה יקרה כי האמן רוצה בכך, כי מדובר בבחירה אמנותית. כמו למשל במוזיקה של קניה ווסט (יה), טראוויס סקוט ובזירה המקומית: עטר מיינר, פלד ואפילו מרגי.
ב-1998 נחשף העולם לראשונה לאפקט האוטו-טיון, כשהשיר Believe של שר יצא, ואנשים לא הבינו מה הם שומעים כשקולה של הזמרת קיבל לפתע בפזמון גוון רובוטי. לימים, האוטו-טיון קיבל את השם "אפקט שר". "אני זוכר ששמעתי את השיר ואמרתי 'מה זה, יש שם איזשהו אפקט שאני לא מכיר'", מספר שקל, מוזיקאי, ראפר ומפיק מוזיקלי. "אני חושב שכשהתוודעתי לזה ממש, זה היה עם דאפט פאנק ב-one more time שאמרתי, 'רגע אני זוכר ששמעתי את זה גם בשיר של שר', והם בכלל השתמשו בזה לאורך כל השיר בצורה הרבה יותר מובהקת. אבל עדיין לא ידענו מה זה ואיך קוראים לזה, כי בתקופה הזאת זה היה שמור כסוד כזה של התעשייה", הוא נזכר. "זה היה קצת טאבו אז, היה אסור להשתמש בזה. כאילו מה אתה משתמש בתוכנה שמתקנת זיופים - תשיר יפה, תביא זמר מקצוען ששר טוב".
"היום המון אנשים, בייחוד מוזיקאים, לא אוהבים את זה (את האוטו-טיון, מ"ח) כי הם אומרים איפה האנושיות?", אומר יוסי פיין, מפיק מוזיקלי ובסיסט. "זה נורא תלוי איך משתמשים בזה ואם זה יצירתי או לא. אני חושב שהפעם הראשונה שבאמת אהבתי את זה, זה היה אצל קניה וטי פיין. שניהם השתמשו בזה בצורה נורא מוגזמת. אתה לא שומע את הקול הטבעי של הבן-אדם. בייחוד אצל קניה. הוא לא ידע אז איך להביע את הכאב שלו, אז הוא שר דרך האוטו-טיון על הבדידות שלו".
את שקל, פיין ועדי אולמנסקי, זמרת ומפיקה מוזיקלית, אנחנו פוגשים באולפנים הפרטיים שלהם, כשהם פותחים את הפרויקטים של השירים שלהם ומשמיעים לנו איך זה נשמע עם ובלי אוטו-טיון. "אני יודע שיש כאלה בארץ שהם סופר-דופר מפורסמים וכולם בטוחים שהם זמרי עולם, והם לא מוכנים לצאת אם לא שמת עליהם אוטו-טיון", מספר פיין. "ואני לפעמים עבדתי איתם ואמרתי 'תראה איזה יופי יצא. אתה צריך אוטו-טיון?'"
3 צפייה בגלריה
יוסי פיין
יוסי פיין
יוסי פיין
(צילום: ירון שרון)
לדברי שקל, האפקט השפיע עליו אישית כראפר. "הראפ בעשור האחרון עבר מלהיות דיבורי למאוד מלודי. והאוטו-טיון זה הכלי הראשון שעזר לזה להיות מלודי. אז אחת הפעמים הראשונות שהתחלתי לעשות את זה בשיר שלי 'באימא שלי כולם דפוקים', שאני מארח בו את רביד פלוטניק, שם ממש הכנסנו אוטו-טיון. ואני זוכר גם שרביד ספציפית לא אוהב להשתמש באפקט כי הוא אומר שזו לא חוכמה, וזה מצחיק כי דווקא הוא נשמע ממש טוב עם אוטו-טיון".
3 צפייה בגלריה
הראפר שקל
הראפר שקל
"זה היה קצת טאבו אז, היה אסור להשתמש בזה". שקל
(צילום: ירון ברנר)
זה לא הופך קצת את הזמרים של היום לעצלנים, כאילו יאללה יש אוטוטיון? "כן, חד-משמעית", אומרת אולמנסקי. "אני יכולה להגיד לך שכשאת מתרגלת לשיר עם אוטו-טיון אז אחרי זה פתאום לשיר בלי האפקט זה כזה 'וואו, רגע'. כאילו אתה צריך ללמוד את זה מחדש. אבל אני באמת חושבת שאפילו האמנים הכי גדולים בעולם, נגיד דה וויקנד ודואה ליפה, מקליטים עם אוטו-טיון. וזה לא בגלל שהם לא זמרים טובים, פשוט זה הפך להיות מאוד מזוהה עם הסאונד של המוזיקה העדכנית וזה כבר די סטנדרט, וזה יהיה ככה לעוד מלא שנים".
לכתבות וידאו נוספות:
אבל יש איזו מגמה של כוכבים שהם לא זמרים, אלא כוכבי רשת, ושומעים שהם לא שרים ושיש שם המון המון הפקה. "אני לא מתייחסת לאנשים האלה בכלל כאמנים, מבחינתי זה בידור, שאגב זה אחלה דבר, הוא פשוט מיועד לצורך מסוים", אומרת אולמנסקי. "בעולם של אמנים אגב, לפעמים יכולה לבוא מישהי או מישהו שהם לא הזמרים הכי מטורפים אבל הם מספרים סיפור מטורף, ואז לא כזה אכפת לי אם הם הזמרים הכי טובים".
3 צפייה בגלריה
עדי אולמנסקי
עדי אולמנסקי
"זה כבר די סטנדרט, וזה יהיה ככה לעוד מלא שנים". עדי אולמנסקי
(צילום: ירון ברנר)
"אין פה נכון או לא נכון", אומר שקל. "זאת אומרת, הזמר ששר כל כך הרבה זמן ברימון ועבר פיתוח קול, את תשמעי אותו. והזמר ששר עם אוטו-טיון ולא יודע לשיר כל כך, את גם תשמעי את זה. זה לא בא לתפוס את המקום שלו. אוטו-טיון נותן סאונד חדש, נצנוץ, איזשהו היי-קלאס. אם חוזרים לשנות ה-60 וה-70 את שומעת רוקנרול, גיטרות ותופים חזקים, מוזיקה של חופש. עוד 20 שנה נגיד שיסתכלו על התקופה שלנו, על ה-20 שנה האחרונות, אוטו-טיון יהיה הסאונד של ימינו".