הוא לא נראה כמו כוכב קולנוע, אין לו את היופי של טום קרוז ובראד פיט, הילה של זוהר ואבק כוכבים לא אופפת אותו, הלוק שלו יכול להיחשב על ידי אחדים אף כמוזר, אבל זה לא מפריע לו להיות אחד השחקנים המבוקשים והמוערכים בהוליווד – שחקן אופי אמיץ ואיכותי, שלא מפחד ללכת על הקצה. זהו פול דאנו, שהספיק לעשות תפקידים משמעותיים ביצירות של בכירי הבמאים, מפול תומאס אנדרסון ("זה ייגמר בדם") ועד סטיבן ספילברג ("הפייבלמנים"); מדני וילנב ("אסירים") ועד פאולו סורנטינו ("נעורים"). לאחרונה דאנו אף השתעשע ב"באטמן" מהדורת 2022, שבו גילם את דמותו של הרידלר, איש החידות - רוצח סדרתי שאוהב להותיר חידות בזירות הפשע.
6 צפייה בגלריה
פול דאנו
פול דאנו
פול דאנו
(צילום: Kevin Winter/GettyimagesIL)
גם בהתנהלותו הציבורית, דאנו הביישן מותיר אחריו לא מעט חידות: הוא צנוע ומשתדל לשמור על חייו הפרטיים כמה שיותר רחוק מהרשתות החברתיות, מאתרי הרכילות ומהמדורים הצהובים. ביוני הקרוב יחגוג את יום הולדתו ה-40, וכשהוא מסתכל על הדרך הארוכה שהוא עשה מילדותו בעיירה קטנה בקונטיקט ועד השטיחים האדומים של הוליווד ופסטיבלי הקולנוע האירופאים, הוא בהחלט יכול להיות מרוצה. "אנחנו נוטים בדרך כלל לראות את החיים בשחור-לבן, אבל אני מוצא שהם מלאים באורות ובצללים", אמר דאנו בריאיון ל-ynet, בשיחה שהתקיימה כשנפגשנו לאחרונה במהלך פסטיבל הקולנוע של ברלין. "קל ללכת לאיבוד ולפעמים אתה צריך להתעורר על עצמך מחדש. חוץ מזה, הרצונות שלנו לגבי החיים משתנים כל הזמן. יש לי שני ילדים קטנים וזה שינה המון מבחינת ההתנהלות שלי בחיים".
איך למשל? "אני עוד מנסה להבין איך בדיוק - וזה לא תמיד קל, כי אני רוצה הרבה דברים בו-זמנית וקשה למצוא את האיזון בין להיות בן זוג טוב, אבא טוב, אמן טוב וחבר טוב. אני אגנוב כאן ציטוט ששמעתי שג׳ורג' סנדרס אמר, והוא אהוב עליי במיוחד – 'אם בגיל 25 אמביציה היא הכלב שגורר את המזחלת שלך זה בסדר, תן לו לגרור אותה - כי בגיל 30 זה יהיה כלב אחר, וכך גם בגיל 35 ו-40'. אני חושב שזה די נכון, האמביציה שלי ממש השתנתה עם השנים".

"כל אדם יכול לחוש בדידות ולא משנה מה המקצוע שלו"

דאנו נמצא עכשיו בכל מקום. הוא מתארח בשלושה פרקים של סדרת הטלוויזיה "מר וגברת סמית'" – קומדיית הריגול שזמינה באמזון פריים וידאו, מככב בסרט "כסף טיפש" (עכשיו בבתי הקולנוע) ומופיע לצד אדם סנדלר ב"חלל שנותר" – סרט שנחשף בפסטיבל ברלין והגיע משם לנטפליקס.
"בחלל שנותר" הוא עיבוד של הבמאי יוהאן רנק ("צ'רנוביל") ל-Spaceman of Bohemia, ספרו של ירוסלב כלפר. עלילתו עוקבת אחרי יעקב, אסטרונאוט צ'כי (סנדלר) ששוהה לבד בחלל ותוך כדי מילוי המשימה מנסה להתמודד עם הסדקים בנישואיו (כשקארי מאליגן מגלמת את רעייתו) - בעזרתו של חוצן עכבישי שעיר ומסתורי שהוא מוצא בחללית שלו בשם האנוּש ושאת תפקידו מגלם דאנו.
6 צפייה בגלריה
מתוך "בחלל שנותר"
מתוך "בחלל שנותר"
דאנו (החוצן העכבישי השעיר מימין) לצד סנדלר. מתוך "בחלל שנותר"
(צילום: באדיבות נטפליקס)
"מי לא רוצה לטוס לחלל? זה כזה קונספט כיפי לראות בקולנוע, וזה גם משהו שאתה רוצה לשחק. בתחילת העבודה רציתי ללמוד על דמותו של האנוּש, מישהו שחי אלפי שנים, משוטט בין גלקסיות אחרי שאיבד את הציוויליזציה שלו, ותהיתי איך זה היה", מעיד דאנו. "ואז איך אחרי כל הנדודים האלה, הוא פוגש בן אדם, שהוא למעשה תינוק מבחינתו - כולה בן 40. הרגשתי שזה יהיה נכון לראות בהאנוּש דולה או מדריך רוחני. השתמשתי בחוכמה ובעדינות שלו. האמת, זה מה שאדם סנדלר צריך – אנשים שיהיו עדינים איתו".
אז איך זה היה באמת לעבוד עם אדם, מישהו שהוא כל כך מוחצן ושונה ממך? "בתור מי שגדל על הקומדיות שלו, אדם כל כך חשוב עבורי ואני בר מזל שזכיתי לעבוד איתו. יש בו משהו, ולמרבה הפלא קל מאוד להתחבר אליו. מעין יומיומיות שכזו. הלוואי שאעבוד יותר עם אדם, הוא אדם מתוק, ותמיד כשאנחנו ביחד או סתם מדברים הוא גורם לי אושר. אנחנו מסתדרים נהדר".
"בחלל שנותר" הוא סרט שעוסק באהבה ובבדידות. מה הבאת להפקה מניסיונך האישי? "כל אדם יכול לחוש בדידות ולא משנה מה המקצוע שלו. כמובן שלשים אדם בחלל זה קיצוני, נכון? כשאתה נאלץ להיות בחברת עצמך, אתה חייב להשלים עם המחשבות והרגשות שלך, ולא פעם זה מתקשר לפחד וחרטה ולתחושות קשות אחרות. אז כן, גם אני הייתי שם. בטח. אני אומנם אוהב להיות לבדי לפעמים וזה עושה טוב ליצירה שלי, אם כי אני מקווה לא להגיע למצב של יעקב מהסרט. במפגש עם בדידות אנחנו לומדים דברים על עצמנו ועל השינויים ועל מה שעברנו וזה חשוב וזה עוזר לנו להתמודד ולהמשיך הלאה".
ואילו "כסף טיפש", לעומת זאת, הוא סרט שונה לגמרי. מדובר בסאטירה שביים קרייג גילספי (הזכור לטוב מ"אני, טוניה"), שמסתמך על סיפור אמיתי המדגים איך צעירים פשוטים עלולים כמעט לגרום לקריסת הבורסה בארצות הברית. דאנו מגלם את קית' גיל, אנליסט מרושש ובעליו של ערוץ יוטיוב ממסצ'וסטס, שנאבק לפרנס את משפחתו. ביוני 2020, ימי מגפת הקורנה, גיל מאמין בגיימספוט - רשת גדולה למשחקי מחשב שצונחת למטה והמניה שלה כמעט נטולת ערך. קית' מחליט להשקיע את מעט הממון שיש לו בקניית מניות של הרשת. הוא מעלה בערוץ היוטיוב שלו סרטונים שבהם הוא חמוש בבנדנה וקורא לאנשים לעשות כמותו - להציל את החברה ולהכניס אותה לוול סטריט. מעלליו של קית' הופכים ויראליים, ושלל אנשים שאין הרבה כסף בחשבון הבנק שלהם, חלקם אף מתמודדים עם חובות, מתחילים לרכוש את המנייה - וזו לא מפסיקה לטפס כלפי מעלה. לצד דאנו מופיעים כאן גם פיט דייוידסון (שמגלם את אחיו), שיילין וודלי (בתפקיד רעייתו), סת' רוגן וסבסטיאן סטן.
עד כמה היית בקיא בסיפור הזה? "רק קצת, בעיקר בזכות 'הדיילי', הפודקאסט של 'ניו יורק טיימס'. כשקראתי את התסריט הופתעתי כמה הסיפור מדהים, הזוי ובלתי ייאמן. זו מעשייה שהיא כמעט דויד נגד גוליית או 'הקטר הקטן שיכול'. סביב קית' נוצר צבא שניסה למוטט את וול סטריט. ווייב שכמעט מזכיר סרטי ספורט. להגיד על התסריט שהוא 'עוסק במניות' זה לא מדויק. זהו סיפור אוניברסלי, והוא גם סיפור של תקופת הקורונה – קית' היה בחור שנתן לעצמו חבל הצלה בזמן הקורונה והקהילה סביבו ההתאגדה יחד ונעמדה מאחורי גיימסטופ, וזה היה משהו להאמין בו בתקופה שבה העולם היה במצוקה. זה היה חלום וכולם יכלו לרכב עליו. בהחלט לא חייבים להבין בוול סטריט כדי ליהנות מהסרט".
6 צפייה בגלריה
פול דאנו. מתוך "כסף טיפש"
פול דאנו. מתוך "כסף טיפש"
הסרט הגיע אליו בדיוק בזמן. פול דאנו. מתוך "כסף טיפש"
(צילום מתוך הסרט)
דאנו מעיד שההצעה לככב ב"כסף טיפש" הגיעה אליו בדיוק בזמן. "בדיוק סיימתי את 'באטמן' ואת 'הפייבלמנים' והיה אמור להיוולד לי ילד, אז הייתי צריך משהו כייפי. כשפיט דייוידסון ואני ישבנו באוטו וגילמנו שני אחים שרבים, הרגשתי כאילו שאני שוב בן 16, משתולל עם החברים".
נפגשת עם קית' גיל במסגרת ההכנה שלך לתפקיד? "כשקית׳ קיבל זימון לקונגרס, הוא סוג של 'ירד למחתרת', ושם הוא גם נשאר. אז לא יצא לי לפגוש אותו. בתחושה הפנימית, לא הרגשתי שאני צריך לחדור לפרטיות שלו. היה די ברור שהוא לקח צעד אחורה מסיבה מסוימת. זה הרגיש כאילו הוא סמוראי שהוריד את הבנדנה והלך לכיוון האופק, ומאז לא נראו עקבותיו. גם לא הצלחתי ליצור אתו קשר אונליין. האמת היא שזה לא פשוט לקבל זימון מהקונגרס. אתה עומד נגד חבר'ה שיש להם ארנקים שמנים מאוד, סוללת עורכי דין והמון חברים מפונפנים. ואילו הוא, בחור שמגיע משכונה של אנשים ממעמד הפועלים, אין לו את כל זה. קית' היה אמיץ מאוד. אפילו כשנתן את העדות שלו, הוא היה כן. רואים את ההבדל בינו לבין החבר'ה האחרים, וזה גם למה אנשים הגיבו אליו - כי הוא היה דוגרי. רואים איך שהאחרים חומקים מלתת תשובות. הם פוליטיקאים. הוא היה אמיתי לגמרי".
אם היית יכול לפגוש אותו, על מה היית מדבר איתו? "הייתי שואל אותו מה שלומו", דאנו פורץ בצחוק. "לוודא שהוא בסדר. מאחר ולא הסתייע לנו לדבר, ביליתי המון זמן במחצית ערוץ היוטיוב שלו, שתפס אותי, כדי להתכונן לתפקיד. בשנייה שראיתי סרטון שלו, רציתי לבלות איתו".

"אני רוצה להיות מסוגל להרוויח מספיק כדי לחיות חיים ראויים"

דאנו נולד בניו יורק בקיץ 1984 ובהמשך משפחתו עקרה לקונטיקט. "גרנו בדירת חדר עם שתי מיטות קומתיים ומיטה נוספת - הכול בחדר אחד. הייתה כנסייה לצד הבניין שלנו, ואנשי הכנסייה אפשרו להומלסים לישון בין כתליה. זה הקשה עליי מאוד כילד והעציב אותי מאוד. אני זוכר שהייתי בוכה. זה היה די אינטנסיבי״.
הוא החל לשחק בילדותו והופיע בתיאטרון הקהילתי, אבל חשש מהוליווד ולקח את הזמן עד שהחל להסתער על הקריירה שלו. הוא הופיע בשני פרקים בעונה הרביעית של "הסופרנוס", והחל לחצוב את דרכו. בין היתר שיחק במותחן "לקחת חיים", שבו כיכבה אנג'לינה ג'ולי, "לקחת את וודסטוק" של אנג לי, "פאסט פוד" שבים ריצ'רד לינקלייטר, "מיס סנשיין הקטנה" – להיט אינדי מפתיע שגרף פרסים, "כמו יום ולילה" לצד טום קרוז וכן בשני סרטים, אותם הנהיג דניאל דיי לואיס: "הבלדה של ג'ק ורוז" ו"זה יגמר בדם".
6 צפייה בגלריה
עשרות תפקידי אופי בסרטים שונים. יו ג'קמן ופול דאנו ב"האסירים"
עשרות תפקידי אופי בסרטים שונים. יו ג'קמן ופול דאנו ב"האסירים"
עשרות תפקידי אופי בסרטים שונים. יו ג'קמן ופול דאנו ב"האסירים"
(צילום: מתוך הסרט)
בעשור האחרון, דאנו ביסס את מעמדו והפגין את יכולותיו גם בתפקידים בסרטים "12 שנים של עבדות" עטור האוסקר של סטיב מקווין, "אסירים" עם ג'ייק ג'ילנהול, "אהבה וחסד" שכתב אורן מוברמן בו גילם את בריאן ווילסון, מנהיג "הביץ' בויז" – תפקיד שהודות לו גרף פרסים ומועמדויות, "נעורים" שביים פאולו סורנטינו, "אוקג'ה" של הבמאי זוכה-האוסקר בונג ג'ון-הו ("פרזיטים"), ובטלוויזיה – תפקיד ראשים במיני-סדרות "מלחמה ושלום" ו"הבריחה מדנמורה".
2022 הייתה שנה טובה במיוחד עבורו; ראשית בזכות "הפייבלמנים", סרטו האוטוביוגרפי של ספילברג על התבגרות של נער יהודי חובב קולנוע. דאנו גילם את אבי המשפחה – דמות שמתבססת על אביו של ספילברג. "ההזמנה מסטיבן הייתה המחמאה הכי גדולה שיש, בגלל שספילברג הוא אחד מיוצרי הקולנוע הגדולים בכל הזמנים. אחד הזיכרונות האהובים עליי מהילדות הוא כשאמא לקחה אותי לראות את 'פארק היורה'. התורים היו ארוכים מאוד, לאורך רחובות שלמים בעיירה הקטנה שלנו".
ואיך היה המפגש עם ספילברג? "לא ידעתי שום דבר על 'הפייבלמנים' כשנכנסתי לפגישה הראשונה שלי עם סטיבן, ומה שתפס אותי היה המבט שהיה לו בעיניים, כשהוא סיפר לי על מה הסרט. הלב שלי קפץ, כי לא ציפיתי שהסרט יהיה על ילדותו והתבגרותו. ראיתי שזה פרויקט שהרגיש לו חשוב ושהסיכון היה גבוה. אחרי הפגישה הראשונה, כתבתי לסטיבן שלא הצלחתי לעבד אותה לגמרי. אבא שלו נפטר כשמונה חודשים בלבד לפני שדיברנו, אז הרגשות היו עוד טריים. חשבתי לעצמי: 'אלוהים, זה די נועז ואמיץ לצלול ככה ישר לתוך הסיפור והרגשות שנשפכו ממנו החוצה'. למזלי סטיבן ראה בי משהו שהזכיר לו את אבא שלו. זו הייתה תחושה טובה שאדם כמו סטיבן מבקש ממך לשחק איש כה הגון, מכובד, מתחשב ואוהב. סטיבן הוא כמו שדון - במאי שמתלהב בקלות. זה לא היה דומה לשום צילומים בהם השתתפתי בעבר. בערב האחרון לצילומים, אמרתי לסטיבן שייקחו כמה שנים עד שזה יישקע אצלי לגמרי - כי יש משהו מאוד משמעותי בתפקיד הזה ובעבודה איתו".
6 צפייה בגלריה
מישל וויליאמס, פול דאנו וסטיבן ספילברג
מישל וויליאמס, פול דאנו וסטיבן ספילברג
המבט בעיניים תפס אותו. מישל וויליאמס, פול דאנו וסטיבן ספילברג
(צילום: רויטרס)
שנת 2022 הייתה טובה גם בזכות נבל-העל המתעלל באלפיון העליון ב"באטמן", שבו רוברט פטינסון גילם את איש העטלף. בעקבות הצלחת הסרט, שגרף מעל 770 מיליון דולר, הוליווד עובדת על המשכון שצילומיו אמורים להתחיל במהלך השנה, ונקווה שדאנו יופיע גם פה. "בעבר קיבלתי הצעות לגלם נבלים. כל מיני פלירטוטים שלא התממשו", מספר דאנו. "לפעמים בחרתי שלא להיענות להצעות. אבל במקרה של 'באטמן', הכול כבר היה מפותח על הנייר. לא ציפיתי למשהו כל כך טוב ואמיתי. כזה שלוקח סיכון, וגם רלוונטי חברתית. הדמות של הרידלר אפלה ועסיסית ואפילו ניסינו להכניס לה עומק וקונדסיות".
פתאום בזכות "באטמן" מצאת את עצמך מתמודד עם גדודי מעריצים ומעריצות חדשים. "נכון. זה משהו שלא חוויתי קודם: התיאוריות של המעריצים ואנשים שמגיבים וסופרים ימים עד יציאת הסרט. במפתיע זה די כיף. אני לא בטוח שציפיתי לזה, כי אני נוטה להיות יותר ביישן״.
ודאנו לא מתבייש לומר שהוא עושה סרטים כמו "באטמן" כדי לפרנס את משפחתו ולשלם משכנתא. "יש לי שני ילדים ומשכנתא, אז יש אלמנט פרקטי (לכסף - א"ק). אני רוצה להיות מסוגל לעשות את העבודה שאני רוצה לעשות ולהרוויח מספיק כדי לחיות חיים ראויים".
6 צפייה בגלריה
פול דאנו וזואי קאזאן
פול דאנו וזואי קאזאן
אוהב אותה ובוטח בה. פול דאנו וזואי קאזאן
(צילום: Rich Polk/GettyimagesIL)
כשאנחנו מדברים על משפחתו, השחקן מייחס חשיבות רבה להשפעה הטובה של נישואיו לשחקנית זואי קאזאן (נכדתו של הבמאי המיתולוגי איליה קאזאן, המוכרת מהסדרות "הצמד" ו"הקנוניה נגד אמריקה") ולאבהות – לזוג יש ילדה בת חמש ותינוק בן שנה וחצי. "אני בהחלט לא יודע מה הייתי עושה ללא מערך התמיכה שלי. זה חלק מהאושר בחיים. אני אוהב את זואי ובוטח בה", חולק דאנו את רגשותיו עמי. "יש לה ראש נהדר. זואי נפלאה כאישה וכשחקנית. לא הייתי יכול לכתוב ולהרים את סרט הביכורים שלי – 'תמונה משפחתית' שיצא לפני שש שנים - בלעדיה. זואי גם עזרה לי הרבה בתהליך העריכה, במיוחד ברגעים בהם אני והעורך שלי חשנו אבודים. זה טוב שיהיה לך מישהי כמוה, שאתה יכול לסמוך עליה".
ולמרות שדאנו מקפיד על פרטיותו, הוא מזכיר לא אחת בשיחה את ילדיו ואת ההשפעת אבהות על חייו וגם על בחירת התפקידים. "עכשיו כשאני אבא, אני בוחר בקפדנות את התפקידים שלי. אני מרגיש אחרת לגמרי עם זה היום משהרגשתי כשהייתי בשנות ה-20 שלי. מאז שהפכתי לאב, הפסקתי להניח את הספרים הקשים על השידה ליד המיטה בלילה. אני מגביל את הקריאה על טראומה ורוצחים סדרתיים לשעות העבודה, בגלל שאני יודע שאני גם חייב להיות אבא. כמו כן, אני שמח שהשתדרגתי לסוג חדש של דמות, כמו האבא ב'הפייבלמנים'. העשייה חייבת לפגוש את החיים שלך בצורה כלשהי. היא מציעה לך משהו שאתה איכשהו צריך. זו באמת הזיה שפעם הייתי הילד בן ה-18 על הסט ועכשיו פתאום אתה המבוגר ויש לך ילדים בני 18 ששואלים אותך שאלות. נחמד ללכת לעבודה עם החלק הזה בעצמי, שהוא יותר קשור להיות הורה ובעל. הדלק שמניע אותך משתנה ככל שאתה גדל. אני פשוט שורף דלק אחר עכשיו".