אחרי שזכה בפרס אופיר, ולמרות שלא הצליח לקבל מועמדות לאוסקר, הסרט הישראלי "ימים נוראים" יצא לבתי הקולנוע בארצות הברית בסוף השבוע. לפנות בוקר (א') התקיימה בניו יורק הקרנה חגיגית ומיוחדת של הדרמה הנפיצה, המלווה את יגאל עמיר בשבועות שלפני רצח ראש הממשלה יצחק רבין. בין האורחים רמי הדרג הרבים שכיבדו את האירוע בנוכחותם בלטו נשיא ארצות הברית לשעבר ביל קלינטון ואשתו הילרי, מזכירת המדינה לשעבר.
4 צפייה בגלריה
ביל והילרי קלינטון בהקרנת "ימים נוראים"
ביל והילרי קלינטון בהקרנת "ימים נוראים"
דליה רבין עם הילרי וביל קלינטון בהקרנת "ימים נוראים"
(צילום: Rob Kim)
בני הזוג קלינטון הגיעו להקרנה בבית הקולנוע לנדמרק במנהטן, והתקבלו בלחיצות ידיים על ידי צוות יוצרי "ימים נוראים", הבמאי ירון זילברמן ובת זוגו המפיקה תמר סלע וכן התסריטאי רון לשם. מי שהזמין את הזוג לצפייה בסרט, היא המפיקה שרון הראל-כהן, מכרה ותיקה של השניים ובעליה של חברת ההפקה וההפצה הבינלאומית ווסטאנד. המפגש עם דליה רבין, שמלווה את הסרט מאז הבכורה בפסטיבל טורונטו בספטמבר, היה קרוב אף יותר וכלל חיבוקים חמים. כידוע, ביל קלינטון שתבע את המונח "שלום, חבר" בהלוויית יצחק רבין נשאר בקשר עם בני משפחת ראש הממשלה המנוח.
בתום ההקרנה הצטרף קלינטון לזילברמן ולדליה רבין לשיחה על הסרט. "גם אחרי קרוב ל-25 שנה, זה כמעט בלתי ניתן לצפייה. זה היה היום הנורא ביותר שלי כנשיא בנוסף להשלכות של כל זה, אהבתי מאוד את ראש הממשלה רבין, ואהבתי את אשתו ואת בתו וכל המשפחה. הוא ידע שהוא מסכן את חייו, זה לא שהוא לא היה מודע. אבל אנחנו תמיד רואים מקרים דומים, קטנים יותר ופתטיים, שחוזרים על עצמם שוב ושוב. בסוף זו שאלה של זהות, והאם אתה רואה בחיים משחק סכום אפס. האם אתה מאמין שאפשר להגיע לפיוס, שגיוון עדיף על פילוג. זה הסיפור הכי ישן בעולם, אבל הוא יותר כואב כאן. ואני מאמין שמבחינה מעשית, לו הוא היה בין החיים, היינו מגיעים להסכם עד 1998 ועשרים השנה האחרונות היו נראות אחרת לגמרי. זה הדבר שאני רוצה להגיד".
"ההשלכות ההיסטורית של התנקשויות פוליטיות לא בהכרח מובהקות, אבל הבחור הצעיר הזה (עמיר - א.ב.) השיג מה שהוא ייחל לו, וזה עניין טרגי. אבל אני חושב שכדאי שתדעו משהו", אמר קלינטון. "ראיתם מה קרה באמריקה אחרי חתימת הסכם אוסלו 2, זו הייתה המסירה הראשונה של שטח. זה היה זמן קצר לפני שהוא נרצח, וזו הייתה הפעם האחרונה שנפגשנו. לפני כן הייתה פגישה פרטית בבית הלבן שבמהלכה הוא חתם על תשע מפות בהן היו הוראות מפורטות לגבי הגדה המערבית. כבישים, צמתים, כל המפרט. ובשלב מסוים הייתי צריך לקבל שיחת טלפון. אני הייתי העד לחתימה שלו ושל עראפת. ואז אחרי שסיימתי את השיחה הוא ניצב מולי, כשערפאת מאחוריו, והוא אומר לי: 'יש לנו בעיה'. ושאלתי מהי, והוא אמר: 'יש מעבר שהמפה אומרת שהוא שלנו, וערפאת טוען שהסכמנו שזה יעבור לרשותו'".
4 צפייה בגלריה
הקרנת "ימים נוראים" במנהטן
הקרנת "ימים נוראים" במנהטן
ההקרנה בניו יורק. המצולמים: רון לשם, הילארי קלינטון, תמר סלע, שרון הראל-כהן, דליה רבין, ביל קלינטון, ירון זילברמן, רונלד כהן וגוני כהן
(צילום: Rob Kim)
"זה היה למעשה עניין מאוד חשוב. אז לקחתי אותם לפינה פרטית בחדר הסגלגל ואמרתי להם: 'חבר'ה, הייתי ביריחו פעם אחת. זה היה במסע עליה לרגל ולא בתצפית שטח. אתם תצטרכו לפתור את זה בלעדי ובקרוב. עשר דקות לאחר מכן אני שואל אותם מה עושים ויצחק אמר: 'הוא צודק, זה שלו. זו טעות. אנחנו נחתום על המפה ואתן לו את הכביש ביום שני'. אמרתי: 'בסדר, אנחנו יכולים לעשות את זה, אבל אתה יודע שלפי החוק הבינלאומי החלק הזה יהיה שייך לישראל'. ואז ערפאת התערב ואמר: 'המילה שלו חזקה יותר מכל חוזה כתוב".
4 צפייה בגלריה
ביל קלינטון, דליה רבין וירון זילברמן בהקרנת "ימים נוראים"
ביל קלינטון, דליה רבין וירון זילברמן בהקרנת "ימים נוראים"
ביל קלינטון, דליה רבין וירון זילברמן
(צילום: Rob Kim)
4 צפייה בגלריה
רון לשם וביל קלינטון לוחצים יד
רון לשם וביל קלינטון לוחצים יד
לשם וקלינטון לוחצים ידיים
(צילום: Rob Kim)
קלינטון המשיך: "אתם יכולים לדמיין לעצמכם אנשים שחולקים ביניהם אמון כזה היום? ערפאת אמנם איבד את האומץ בסופו של דבר, אבל הנקודה היא שרבין עמד מאחורי הלך הרוח שלו, בדרך טובה. הוא היה אדם דגול. והסרט רב עוצמה כי הוא מזכיר לנו כמה מהר, הצדדים הטובים ביותר שלנו עשויים להיאבד, וכמה מהר הזדמנויות יכולות להתפספס. כולנו צריכים להיות מודעים לכך בהמשך ימינו. אני לעולם לא אשכח את זה. אחרי כל מה שהם עברו, יאסר ערפאת אומר: 'המילה שלו חזקה מכל חוזה כתוב'. תחשבו על זה כשאתם חוזרים הביתה. זה סרט נפלא כי הוא קשה כל כך לצפייה".
"ימים נוראים" מנסה לפצח את הפרופיל של רוצח ראש הממשלה יגאל עמיר, ולהציג את ההתרחשויות שלפני ה-4 בנובמבר 1995 מנקודת מבטו. בתפקיד בראשי מככב יהודה נהרי לוי כיגאל עמיר הצעיר. לצידו מופיעים בסרט יואב לוי כאחיו חגי עמיר, אמיתי יעיש בן אוזיליו כאביו שלמה וענת רבניצקי כאמו גאולה. עוד בצוות השחקנים: סיון מסט (מרגלית הר שפי), רענן פז (אבישי רביב), דולב אוחנה (דרור עדני), דניאלה קרטס ואחרים.