בעקבות השידורים מזירת הפיגוע בתל אביב, נערך היום (ב') דיון דחוף של ועדת הפנים וועדת הכלכלה בכנסת, שבו הביא שר התקשורת יועז הנדל הצעה לשידור אירועים מתגלגלים בזירות לחימה בדיליי - כלומר, בשיהוי של זמן מסוים עד שהתמונות יגיעו לצופים.
4 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: AFP)
לפי הנדל, הפיגוע ביום חמישי האחרון היה "אירוע ייחודי. זמן הלחימה וההסתובבות של המחבל היה ארוך מהרגיל". לדבריו, "יש מה לשפר בגזרת המדינה, המשטרה וההסברה. למוסדות המדינה ולמערכת הביטחון יש איך להשתפר בייצור שטח סטרילי".
על התנהלות התקשורת אמר השר כי "הייתה חציית קו אדום והפקרות, כלי התקשורת הבינו שנחצה קו אדום. הציבור הרגיש את זה בבטן, ולכן כבר למחרת בבוקר דיברתי עם עורכי הערוצים וכל אחד מהם מיוזמתו הודיע שיעשה תחקור פנימי". הנדל רמז כי לא יהסס להשתמש בכלים רגולטוריים כדי שמקרה כזה לא יחזור על עצמו, אבל הדגיש כי הפתרון הטוב ביותר הוא רגולציה עצמית של כלי התקשורת.
4 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
יועז הנדל בישיבת ממשלה
(צילום: אוהד צויגנברג)
"במציאות הנוכחית שהכול משודר בזמן אמת, קשה מאוד לצנזר או לקדם החלטות. אחת ההחלטות שעלו אצלנו בדיונים היא שבאירועים כאלה, כשזמן הלחימה ארוך, השידור יהיה בדיליי, שיהוי בין זמן הצילום והשידור. זה נותן לעורך ולצנזורה זמן להחליט".
הנדל הוסיף גם כי האחריות נתונה בין היתר על כוחות הביטחון. "אני חושב שהיה צריך לסגור את האזור ולייצר שטח סטרילי, מה שקורה בזירות לחימה - כתב נכנס רק עם אישור. כאשר יורים בדיזינגוף זה לא שונה משטח לחימה אחר. המשטרה תצטרך לבצע את התחקור שלה, לא רק בירושלים שזו זירה מאומנת יותר".
נציג המשטרה בדיון, ראש אג"מ מוריס חן, אמר כי "במסגרת התמונות שכולנו ראינו, ראינו יכולות, אמצעים, לוחמים ולוחמות מיחידות מיוחדות מאוד נכנסים לתוך בניין במרדף אחרי מחבל. אותנו זה מאוד מטריד. הפיגוע נועד לזרוע חרדה והתמונות מדברות בעד עצמן, אנחנו צריכים לייצר איזון".
ראש חטיבת הדוברות במשטרה, הדס שפירא מדמוני, לא היססה לקחת אחריות גם על טעויות המשטרה אמרה: "ברור לנו שהיו ליקויים בהתנהלות שלנו בזירות האחרונות ואנחנו מפיקים לקחים, בדוברות המשטרה עשינו אתמול בבוקר הפקת לקחים, בדקנו את עצמנו. נעשה את התיקונים הנדרשים".
4 צפייה בגלריה
הזירה בתל אביב
הזירה בתל אביב
זירת הפיגוע בתל אביב
(צילום: AFP)
יושבת ראש ועדת הפנים, חברת הכנסת מירב בן ארי הוסיפה כי "נחצה גבול. אני כיביתי את הטלוויזיה, לא יכולתי לצפות באירוע המזעזע הזה. חשבתי על האימהות שצופות ורואות את הבנים שלהם מסתובבים ברחוב. יש כאן אחריות גם של השב"כ והמשטרה". גם מיכאל ביטון, יושב ראש ועדת הכלכלה הוסיף כי "מצאנו תופעה קשה מאוד, שלא נראתה כמותה בשידורי הטלוויזיה בעבר".
בדיון עלה נושא התערבות המדינה בהחלת רגולציה על כלי התקשורת, שכאמור - הנדל רמז כי אם התקשורת לא תפעיל על עצמה רגולציה, המדינה תעשה זאת. השופט בדימוס חנן מלצר, יושב ראש מועצת העיתונות, אמר כי "הפתרון הוא רגולציה עצמית. לא אהבתי את הרמזים שאם לא נעשה או לא נעשה מספיק מהר - תיכנס רגולציה. רגולציה בנושאים כאלה יש רק במדינות לא דמוקרטיות".
4 צפייה בגלריה
חברת הכנסת מירב בן ארי
חברת הכנסת מירב בן ארי
חברת הכנסת מירב בן ארי
(איציק בלניצקי)
גם נציגי ערוצי הטלוויזיה שהשתתפו בדיון, בהם אילאיל שחר מכאן, רותם דנון סמנכ"ל התוכן של חדשות רשת והיועץ המשפטי של חדשות קשת, עורך הדין ישגב נקדימון, הביעו חשש מהחלת רגולציה של המדינה על הדיווחים, ועודדו את הרגולציה העצמית שיפעילו על עצמם.
יתר על כן, בדיון עלה הנושא של הפגיעה הנפשית בצופים שראו את המשדרים. פרופסור חגי לוין, יושב ראש ארגון רופאי בריאות הציבור אמר ש"שידור כזה גורר לאנשים לעורר מחדש פוסט-טראומה. זה יוצר תחושת חרדה ודיכאון וזה פוגע בתפקוד. לתקשורת יש אחריות לבריאות הנפש של הציבור. האם יש גורם מקצועי שאומר 'חבר'ה בואו תעצרו'? כשאתה רץ עם מצלמה זה לא מראה, זה מראה שבורה".