"הכול בכל מקום בבת אחת", קומדיית המד"ב יוצאת הדופן של דניאל שיינרט ודניאל קוואן, הוא הזוכה בפרס הסרט הטוב ביותר בטקס האוסקר שנערך לפנות בוקר (בין ראשון לשני). זה היה באוויר, גם סוכנויות ההימורים טענו כך, למרות שהיה קשה להאמין שזה יקרה, לפחות עד לפתיחת הטקס, אך ברגע שהוא החל זה כבר היה ברור: "הכול בכל מקום בבת אחת" קטף פרס אחר פרס וסיים עם שבעה פסלונים בסך הכול (מתוך 11 קטגוריות בהן היה מועמד).
12 צפייה בגלריה
הקאסט של "הכול בכל מקום בבת אחת" יחד עם צמד הבמאים
הקאסט של "הכול בכל מקום בבת אחת" יחד עם צמד הבמאים
ללא תחרות. הקאסט של "הכול בכל מקום בבת אחת" יחד עם צמד הבמאים
(צילום: רויטרס)
מצד שני, היו שלושה מועמדים בכירים שנותרו בידיים ריקות - "טאר המנצחת" של טוד פילד, שעד לפני חודש הכוכבת שלו קייט בלאנשט תויגה כזכייה הבטוחה בקטגוריית השחקנית הטובה ביותר, "רוחות אינישרין" של מרטין מקדונה, שקיבל תשע מועמדויות, ו"הפייבלמנים" של סטיבן ספילברג, שיצר את סרטו האישי ביותר ובו סיפר על שנות התבגרותו.
ג'ימי קימל, שהנחה את הטקס בפעם השלישית, פתח אותו כש"הונחת" על הבמה הישר מהמטוס שהטיסה דמותו של טום קרוז ב"אהבה בשחקים: מאווריק" ומיד לאחר מכן קיבלנו מונולוג פתיחה חד ומוצלח מאוד, שעקץ את כל הכוכבים ההוליוודיים, ולא שכח את וויל סמית' ותקרית הסטירה, שכידוע מורחק מהאקדמיה, ולכן לא נכח באולם.
12 צפייה בגלריה
ג'ימי קימל
ג'ימי קימל
מונולוג פתיחה חד. ג'ימי קימל
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
מישל יאו
מישל יאו
עשתה היסטוריה. מישל יאו
(צילום: רויטרס)
הזוכה הראשון שהוכרז היה סרט האנימציה באורך מלא, כשדוויין ג'ונסון ואמילי בלאנט הודיעו על "פינוקיו של גיירמו דל טורו" כזוכה המאוד צפוי בקטגוריה.
ואז החלה השליטה של "הכול בכל מקום בבת אחת", שכבש את הטקס וקטף פרסים בקצב. מישל יאו קיבלה את פרס השחקנית הטובה ביותר ובכך הפכה לשחקנית האסייתית הראשונה שחתומה על ההישג והשחקנית הלא-לבנה השנייה בסך הכול. האלי בארי, הראשונה שעשתה זאת, הודות לתפקידה ב"מונסטר בול" הייתה זאת שהגישה ליאו את הפסלון. גם הפרס לתסריט המקורי הלך אל הטרלול הרב-יקומי של דניאל קוואן ודניאל שיינרט, בקטגוריה תחרותית במיוחד, כשטוד פילד ("טאר המנצחת"), מרטין מקדונה ("רוחות אינישרין"), רובן אוסטלונד ("משולש העצבות") וסטיבן ספילברג ("הפייבלמנים") ראו את הדניאלס חוגגים. השניים חייכו פעם נוספת כשקיבלו את פרס הבימוי היוקרתי והסרט גם הוסיף פסלון לעריכה הטובה ביותר.
בהתאם למסורת, זוכי השנה שעברה בקטגוריות שחקנית שחקן המשנה, אריאנה דבוז וטרוי קוצור החירש, שהעביר את דבריו בשפת הסימנים, הכריזו על זוכי השנה הנוכחית. קולה של דבוז כמעט נשבר מהתרגשות כשקראה את שמו של קי הוי קוואן ("הכול בכל מקום בבת אחת"), שעלה לבמה נרגש במיוחד ודמע במשך כל הנאום שלו. סיפור הסינדרלה של השחקן בן ה-51, ששב לאור הזרקורים, 30 שנה לאחר שכיכב ב"העולם על פי קליפורניה מן" ומאז די נשכח, הסתיים על הבמה הגדולה ביותר עם הפסלון היוקרתי ביותר. ג'יימי לי קרטיס, חברתו לקאסט של קי הוי קוואן, זכתה בפרס שחקנית המשנה וסגרה דאבל בקטגוריה. הוריה של לי קרטיס, האגדות ההוליוודיות טוני קרטיס וג'נט לי, היו מועמדים בעבר ומעולם לא זכו, ואת הנאום היא סיימה בקריאה נרגשת אליהם: "אמא ואבא, זכיתי באוסקר!".
12 צפייה בגלריה
קי הוי קוואן
קי הוי קוואן
לא הצליח לעצור את הדמעות. קי הוי קוואן
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
ג'יימי לי קרטיס
ג'יימי לי קרטיס
"אמא ואבא, זכיתי באוסקר!". ג'יימי לי קרטיס
(צילום: רויטרס)
ברנדן פרייזר, עוד אחד שעבר דרך חתחתים בקריירה, הוא השחקן הטוב ביותר על תפקידו ב"הלוויתן" של דארן ארונופסקי, שם הוא מגלם גבר השוקל מאות קילוגרמים שמנסה לתקן את יחסיו עם בתו (סיידי סינק). המסע לשם לא היה פשוט - לפני כשני עשורים פרייזר נחשב לאחד הכוכבים הגדולים בתעשייה, אך הצליח להתרסק עם שורה של סרטים כושלים, עבר תקיפה מינית שהכניסה אותו, לטענתו, לרשימה השחורה של הוליווד וקיבל סוף סוף את רגע הגאולה שלו, כשדמע על הבמה וגרם ללא מעט אחרים באולם לדמוע גם כן.
שרה פולי ("נשים מדברות") זכתה על התסריט המעובד הטוב ביותר.
12 צפייה בגלריה
ברנדן פרייזר
ברנדן פרייזר
ריגש את כל האולם. ברנדן פרייזר
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
דניאל שיינרט ודניאל קוואן
דניאל שיינרט ודניאל קוואן
קומדיית מד"ב שקוטפת אוסקרים? יש דבר כזה. דניאל שיינרט ודניאל קוואן
(צילום: רויטרס)
ג'יימס פרנד קיבל את פרס הצילום, באחת הזכיות הכי מוצדקות בערב הזה הודות לעבודת הצילום המרשימה באפוס המלחמתי "במערב אין כל חדש". הסרט של נטפליקס המייצג את גרמניה זכה גם בקטגוריית הסרט הבינלאומי הטוב ביותר. בהמשך, הוא קטף עוד שני פרסים, בעיצוב אמנותי ובאופן מפתיע גם בפסקול, ויכול להיות מרוצה ממאזן של ארבעה פסלונים.
במאי "אווטאר: דרכם של המים" ג'יימס קמרון אומנם לא נכח בטקס, ואפילו ספג עקיצה מכיוונו של קימל על כך, אבל שובר הקופות ההיסטרי וההיסטורי שלו, שנמצא במקום השלישי ברשימת הסרטים המכניסים בהיסטוריה, הצליח לזכות באוסקר על אפקטים מיוחדים. את הקטגוריה הגישה אליזבת' בנקס, במאית "חומר דוב" לצד הדוב שהיה מככב בסרט שלה אם לא היו משתמשים באפקטים מיוחדים - שזה אומר אדם בחליפה של דוב.
12 צפייה בגלריה
אליזבת' בנקס
אליזבת' בנקס
אליזבת' בנקס וחבר
(צילום: EPA)
"נבלני" של הבמאי דניאל רוהר זכה בקטגוריית הסרט התיעודי הטוב ביותר. הסרט עוקב אחר אלכסיי נבלני, מי שחשף שחיתויות בצמרת הממשל הרוסי עד שהפך לאיום. הוא הקדיש את הפרס לגיבור הסרט שלו ולכל האסירים הפוליטיים, וביקר את הפלישה של ולדימיר פוטין לאוקראינה. לאחר מכן נתן לאשתו של נבלני אפשרות לומר כמה מילים, שקראה לבעלה "להישאר חזק".
"פרידה אירית" הוא הסרט הקצר הטוב ביותר, וצמד הבמאים טום ברקלי ורוס ווייט גרמו לכל הקהל לשיר "יום הולדת שמח" לגיבור הסרט שלהם, ג'יימס מרטין, שחוגג יום הולדת.
12 צפייה בגלריה
דניאל רוהר
דניאל רוהר
במאי "נבלני" דניאל רוהר
(צילום: רויטרס)
"הלוויתן" זכה בפרס בקטגוריית איפור ועיצוב שיער ו"הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" עשה זאת בקטגוריית עיצוב התלבושות. מיד לאחר מכן הקהל באולם חגג יחד עם הביצוע ל-Naatu Naatu משובר-הקופות ההודי RRR, הפייבוריט לניצחון בקטגוריית השיר הטוב ביותר, שלבסוף אכן הוכתר כזוכה. בהמשך עלו הבמה גם ליידי גאגא, שלמרות הדיווחים שתיעדר מהטקס הגיעה לבצע את שיר הנושא מתוך "אהבה בשחקים: מאווריק", Hold My Hand וריהאנה ההריונית עם Lift Me Up מתוך "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח".
פדרו פסקל ("האחרונים מבינינו") ואליזבת' אולסן ("וונדה-ויז'ן") הגישו שני פרסים - הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר ל"הלוחש לפילים" וסרט האנימציה הקצר הטוב ביותר ל"הילד, החפרפרת, השועל והסוס".
כמדי שנה, הוקרן במהלך הטקס סרטון לזכרם של אנשי התעשייה שהלכו לעולמם בשנה החולפת. לפני הקרנתו, עלה לבמה השחקן ג'ון טרבולטה, שדמע כשסיפר שהאנשים הללו "נגעו בליבנו, גרמו לנו לחיוך והפכו לחברים יקרים שאליהם נישאר נאמנים לנצח" - מחווה לשיר מ"גריז" שביצעה השחקנית אוליביה ניוטון ג'ון, חברתו הקרובה שהלכה לעולמה ב-2022 עקב מחלת הסרטן. כשברקע לני קרביץ מנגן על הפסנתר את השיר Calling All Angels, נראו על המסך תמונותיהם ושמותיהם של אוליביה ניוטון ג'ון, לואיז פלטשר, רובי קולטריין, קירסטי אלי, ריי ליוטה, איירין קארה, ז'אן לוק גודאר, ברט בכרך, המלחין היווני ואנגליס, ג'יימס קאן וראקל וולש. עם זאת, בלטו בהיעדרם השחקנים שארלבי דין ("משולש העצבות"), טום סייזמור, אן הייש - וגם חיים טופול, שנפטר לפני כשבוע - שלא נכנסו לסרטון.
12 צפייה בגלריה
ליידי גאגא
ליידי גאגא
בסוף היא הגיעה. ליידי גאגא
(צילום: EPA)
12 צפייה בגלריה
הביצוע של Naatu Naatu על הבמה
הביצוע של Naatu Naatu על הבמה
חגגו עם הקהל באולם. הביצוע של Naatu Naatu על הבמה
(צילום: רויטרס)
12 צפייה בגלריה
ריהאנה
ריהאנה
נתנה שואו. ריהאנה
(צילום: רויטרס)
הטקס הערוך והמתורגם יעלה בערוץ yes MOVIES DRAMA וב- STINGTV ביום שלישי ב-21:00.

רשימת הזוכים המלאה:

הסרט הטוב ביותר - "הכול בכל מקום בבת אחת" השחקן הטוב ביותר - ברנדן פרייזר ("הלוויתן") השחקנית הטובה ביותר - מישל יאו ("הכול בכל מקום בבת אחת") בימוי - דניאל שיינרט ודניאל קוואן ("הכול בכל מקום בבת אחת") התסריט המקורי - דניאל שיינרט ודניאל קוואן ("הכול בכל מקום בבת אחת") התסריט המעובד - שרה פולי ("נשים מדברות") שחקן המשנה - קי הוי קוואן ("הכול בכל מקום בבת אחת") שחקנית המשנה - ג'יימי לי קרטיס ("הכול בכל מקום בבת אחת")
צילום - ג'יימס פרנד ("במערב אין כל חדש") עריכה - "הכול בכל מקום בבת אחת" הסרט הבינלאומי הטוב ביותר - "במערב אין כל חדש" הסרט התיעודי באורך מלא - "נבלני" סרט האנימציה באורך מלא - "פינוקיו של גיירמו דל טורו" הסרט התיעודי הקצר - "הלוחש לפילים" הסרט הקצר - "פרידה אירית" סרט האנימציה הקצר - "הילד, החפרפרת, השועל והסוס"
אפקטים מיוחדים - "אווטאר: דרכם של המים" איפור ועיצוב שיער - "הלוויתן" עיצוב תלבושות - "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" עיצוב אמנותי - "במערב אין כל חדש" השיר הטוב ביותר - Naatu Naatu פסקול - "במערב אין כל חדש" עיצוב סאונד - "אהבה בשחקים: מאווריק"
פורסם לראשונה: 02:00, 13.03.23