"שבחי ירושלים", "הפרח בגני", "סוד המזלות", "תן לזמן ללכת" ו-"להיות אדם" הם נכסי צאן ברזל של הזמר העברי, חלקם הפכו למעין המנונים בלתי רשמיים של העם היהודי בישראל. על כולם חתום אביהו מדינה, כותב ומלחין, מחשובי היוצרים של הזמר העברי במדינת ישראל. היום (ג') הוכרז כי מדינה יקבל את פרס ישראל בתחום הזמר העברי ביום העצמאות הקרוב. זה לא רק פרס עבור תרומתו חסרת התקדים ליצירה ולתרבות של מדינת ישראל, אלא גם הכרה במדינה כמי שנשא את דגל המאבק המזרחי לשילוב המוזיקה של עדות המזרח בפלייליסט של כולנו.
2 צפייה בגלריה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
(צילום: יובל חן)
לדור של איתי לוי ועדן בן זקן, זה עשוי להיראות אך טבעי למלא אולמות ענק ולהיות חלק בלתי נפרד מעולם התרבות הישראלי. המהפכה המזרחית הפכה את המוזיקה הים תיכונית (ולא מזרחית כפי שמדינה מתעקש לקרוא לה) למנצחת. אין יותר צורך להסביר למה נכון להגות ב-ח' ו-ע' גרוניות, משום שכך הוגים חלק נכבד מהאמנים המזרחים הכי מצליחים היום. תם עידן הגטו של אגן הים התיכון בימי שישי ברשת ג׳ - התחנות הארציות והאיזוריות משמיעות היום מוזיקה מזרחית בין היתר כי זה משתלם להן. גם גלגלצ, משמיעה אפילו את דואט הדיכאון החדש של זהבה בן ועדן בן זקן כדי להוכיח שהיא בעניינים. יוטיוב תרם את חלקו וטיקטוק הפך את המוזיקה לחגיגה - ממש מהפכה של שמחה.
מדינה, כמו משה רבנו, זכה להוביל את המסע, אבל לא ליהנות מההצלחה. שנות ה-80 חלפו, ואיתן התקופה בה היה היוצר של המדינה. כמבצע, מדינה לא הותיר חותם למעט הדואט עם שירי תבורי ל"אל תשכחני לעת זקנה" ובסוף מה שנשאר בזיכרון זה השירים שעל רובם חתומים מבצעים אחרים, מזוהר ארגוב ועד חיים משה. בשנים שחלפו קם דור חדש שלא הכיר את מי שסלל את הדרך ומדינה נשכח. למעט אייל גולן שאירח אותו לפני עשור באחד מסיבובי ההופעות שלו, הוא לא זכה להכרת התודה הראויה כמבצע.
2 צפייה בגלריה
אביהו מדינה
אביהו מדינה
נושא דגל המאבק המזרחי: אביהו מדינה
(צילום: יובל חן)
הוא חלם על היום שבו יתכבד בפרס ישראל לזמר עברי. כמי שנשא את דגל המאבק המזרחי, מדינה חווה על בשרו את ההשפלה, ההתעמרות, הנידוי וההתנשאות. משנות ה-70, בהם נשא לצד ג'ו עמר המנוח את דגל התרבות והמוזיקה של יוצאי עדות המזרח, דרך עלייתו לשלטון של מנחם בגין, מבעד לפריצה של זוהר ארגוב, עבורו מדינה כתב כמה מהלהיטים הגדולים, ועד לימי קצירת פירות המהפכה. בכל הצמתים הללו - מדינה היה קול חזק, לא מתפשר שמסרב להתנחמד ואף פעם לא מתנצל.
הפרס היוקרתי ביותר שניתן במדינת ישראל הוא לא רק עבור היצירה המפוארת שמדינה חתום עליה כיוצר וכמבצע, אלא גם קבלה על תרומתו לשינוי פניה של התרבות הישראלית והחברה הישראלית. בזכות מדינה הרדיו, המוזיקה, והאמנים המושמעים - תורמים ליצירת עולם תרבותי רב-גוני, שמביע בפשטות את מה שאנחנו - מזרח תיכון. בודדים היוצרים שזכו להיות חתומים על מהפכה חברתית וביום זה מצופה מכל הזמרים והקולות בז'אנר הים תיכוני, לברך ולומר תודה לאיש שפתח להם את הדלת להצלחה. ברכות אביהו.