שישה חודשים לאחר שנדקר ואושפז במצב קשה: הסופר סלמן רושדי התראיין לראשונה, סיפר שהוא סובל מסיוטים מאז שהותקף - ובישר על פרסום ספרו החדש.
3 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
סלמן רושדי
(צילום מסך: מתוך עמוד הטוויטר של הסופר)
הספר "ויקטורי סיטי" ייצא ב-9 בפברואר ברחבי העולם, ארבע שנים אחרי צאת ספרו הקודם "קישוט" - ולכבוד יציאתו רושדי העניק היום (ב') למגזין "ניו יורקר" ריאיון ראשון מאז שהותקף באוגוסט על במת כנס במדינת ניו יורק.
רושדי (75) נפצע קשה כשהתוקף, האדי מטר, פרץ לבמה בעת נאומו ודקר אותו יותר מעשר פעמים. לפי הדיווחים מטר תמך במשטר האיראני, אך התקיפה אירעה שנים אחרי שנראה היה כי המשטר התרכך ביחסו לרושדי, שעליו הוצא ב-1989 פתווה (דין רודף) בעקבות ספרו "פסוקי השטן".
"אני בר מזל", סיפר רושדי ל"ניו יורקר", "מה שאני באמת רוצה לומר זה שהתחושה העיקרית שלי היא הכרת תודה". באשר לתוקפו, רושדי גילה שקרא את הריאיון של מטר עם ה"ניו יורק פוסט" שפורסם באוגוסט האחרון, אחרי תקיפתו. "אני לא יודע מה אני חושב עליו כי אני לא מכיר אותו. אבל ראיתי את הריאיון האידיוטי שלו ב'ניו יורק פוסט', שזה דבר שרק אידיוט היה עושה".
3 צפייה בגלריה
סלמן רושדי
סלמן רושדי
סלמן רושדי
(צילום: AP)
מטר סיפר בריאיון כי תקף את רושדי מכיוון שהאמין כי הסופר העליב את האיסלם, והוסיף שהוא הופתע כשגילה שרושדי שרד את התקיפה.
3 צפייה בגלריה
תוקפו של סלמן רושדי, האדי מטר
תוקפו של סלמן רושדי, האדי מטר
תוקפו של סלמן רושדי, האדי מטר
(AP)
בריאיון ל"ניו יורקר" רושדי סיפק פרטים נוספים באשר לחומרת פציעותיו, שבגינן אושפז ליותר משישה שבועות. כתב המגזין דיווח כי רושדי איבד את הראייה בעינו הימנית, ובריאיון חשף רושדי שאחרי תהליך טיפולי התחושה חזרה לחלקים מידו השמאלית אשר נפגעה בתקיפה. "בעיקרון, הפציעות הגדולות החלימו", סיפר. "חזרה התחושה לאגודל שלי ולאצבע המורה, ולחלק התחתון של כף היד. אני עובר הרבה טיפולים, ואומרים לי שאני מצליח בהם. היו סיוטים, אבל נראה שהם מתמעטים. יש חלקים מגופי שצריכים בדיקה מתמדת, זו הייתה התקפה קולוסאלית".
הספר החדש, שיהיה הרומן ה-13 שמפרסם רושדי ושאת כתיבתו סיים עוד בטרם הותקף, מתואר כאפוס מיתי של אימפריה הודית מהמאה ה-14. את הסיפור מציג רושדי בספר כתרגום של טקסט עתיק בשפת סנסקריט.
כשנשאל רושדי את מי הוא מאשים בתקיפה שלו, ענה: "אני מאשים אותו", כשהוא מתייחס לתוקפו האדי מטר ונמנע מהפניית אצבע לכיוון האבטחה במכון צ'וטאקווה, שם הותקף: "תמיד ניסיתי להימנע מהטחת האשמות ומרירות. אחת מהדרכים שבזכותן התמודדתי עם כל הדבר הזה הייתה להסתכל קדימה ולא אחורה. מה שיקרה מחר חשוב יותר ממה שקרה אתמול".