עד לפני חצי שנה הוא עוד עבד בסופרמרקט השכונתי ברמת גן - אבל החל מאמש (שבת) מיכאל בן דוד הוא נציג ישראל לאירוויזיון 2022.
"אני לא מאמין", הוא אומר בבוקר שאחרי בריאיון ל-ynet. "אני? באירוויזיון? זה נשמע מופרך". בן דוד, יליד אשקלון בן 25, זכה אתמול ב"אקס פקטור" וייצג את ישראל בתחרות השירה היבשתית שתשודר בכאן, אבל לכך קודמת ילדות קשה במיוחד - והכול בגלל הקול שלו. אותו קול שהביא אותו לפסגת חייו.
"סגירת המעגל התחילה במהלך התוכנית כי הקול שלי היה האויב הכי גדול שלי, לא הוצאתי מילה כשהייתי ילד. קיבלתי כל כך הרבה מכות בגלל הקול שלי. הקול הזה שהיה מושא ללעג הפך למושא להערצה. הקול שלי שהיה קללה בשבילי כל חיי - הפך לברכה. זה נשמע כמו סיפור דמיוני. אבל זה הניצחון שלי עם עצמי".
2 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד
מיכאל בן דוד
"זה הניצחון שלי עם עצמי". מיכאל בן דוד
(צילום: מיכה לובטון)
תסביר את העניין עם הקול. "שתבין, בילדות שלי היו זורקים אותי לפח בגלל מי שאני. הרגע הכי כואב שלי היה כשאמרתי לעצמי 'מגיע לי'. האמנתי שזה מגיע לי. והכול בגלל הקול שלי. ילד בן שמונה-תשע לא אומר 'אני הומו', הוא פשוט הוא. הרגע הזה כשאמרתי 'מגיע לי', זה רגע קשה. שתבין, אמרתי לעצמי, 'מגיע לי לקבל מכות'".
בן דוד עבד בתור מלצר מזמר ושם פגש אישה, מורה לפיתוח קול, שהפצירה בו ללמוד פיתוח קול, ואז ללכת ללימודי משחק. לפני כשנה הוא סיים את הלימודים בבית הספר למשחק שארכו שלוש שנים, אבל אז הגיע נגיף הקורונה והוא נאלץ ללכת לעבוד בסופר השכונתי כדי להתקיים.
"מצאנו את עצמנו חיים בעידן הקורונה - אין עבודה, אין פרנסה. צריך להביא לחם הביתה. מה יותר טוב מסופר קרוב לבית? התבגרתי פי עשרה במהלך עבודתי בסופר", הוא אומר בגילוי לב. "זה החיים האמיתיים. ראיתי נשים שנלחמות על החיים שלהן יום יום".
בתור מי ששאף להיות שחקן וזמר. מה זה עשה לך לעבוד בסופרמרקט? "אתה מתכוון לפחיתות כבוד? ברור שיש, אבל בוא, היו שחקנים שעבדו בירקנייה. אין כאן משחקי אגו, פרנסה זו פרנסה".
ואולי בגלל ההשלמה עם המצב, מיכאל בן דוד מצא את עצמו בשיא הקורונה ב"אקס פקטור". "אחת הקופאיות ישבה עליי, אמרה לי להירשם. ואז באתי אליה ואמרתי, 'יאללה נרשמתי'. אמרתי 'מה הסיכוי שלי? קורונה ועניינים'. ואז עברתי עוד אודישן ועוד אודישן, כשזה התחיל להתקדם אמרתי 'אוקיי', יש לי פה רקדנים בחינם, בוא נפגיז ונפציץ'. המדינה עברה איתי תהליך, להיות הומו מוחצן ותיאטרלי. ולפעמים גם מעצבן. לפני כל פרק עברנו תהליכים. אם אני הרגשתי שאני מעצבן, אז כל המדינה חשבה שאני מעצבן, ואם אני חשבתי שאני טוב, אז כל המדינה חשבה שאני טוב".
2 צפייה בגלריה
מיכאל בן דוד
מיכאל בן דוד
"המדינה עברה איתי תהליך". מיכאל בן דוד במהלך הגמר
(צילום: מיכה לובטון)
הזכייה של בן דוד לוותה בדרמה בהכרזה, כשהמנחה לירון ויצמן הכריזה על זכייתו בהפרש של נקודה בלבד ממי שסיים במקום השני, אלי חולי. אם הדרמה הזו לא הספיקה, ויצמן הקריאה בקולה שחולי זכה ב-96 נקודות בחישוב המשוקלל, בדיוק כמו הניקוד שקיבל הזוכה. בפועל, על המסך, מספר הנקודות של חולי היה 95. בהפקה מיהרו להבהיר שמספר הנקודות הקובע היה על המסך, ויצמן הבהירה מאוחר יותר שטעתה. "אני ומתמטיקה זה כמו אני ונשים. מי ניצח, אני או הוא?", אמר בחיוך בן דוד הנרגש.
איך אמא הגיבה לניצחון? "אמא שלי בעננים. היא אמרה לי, 'אלוהים, אני צריכה לטוס לאיטליה'. ואבא שלי, שהוא מתוק, מתמלא בגאווה. הדבר הכי מדהים שההורים שלי הכירו אותי דרך הטלוויזיה עוד יותר. מילדות הייתי המבוגר האחראי בבית. בבית לא תראה את מיכאל התיאטרלי והמוחצן. אף פעם לא יצאתי מהארון - באיזה ארון אני יכול להיות? הארון היה שבור והכול היה בחוץ. כל הילדות שלי אמא שלי הדחיקה את כל העניין הזה ואני פשוט לא דיברתי על זה. היה שלב בלימודי המשחק שאמרתי לה שהכרתי בן זוג. היה לה קשה. אמרתי לה, 'הבן שלך הומו וכך זה יישאר'".
אחרי הזכייה הצלחת לישון בלילה? "לא. שטפתי כלים ועשיתי כביסות. במשך חצי שנה הבית שלנו היה כמו מזבלה. בן הזוג שלי כמעט עזב אותי (צוחק)".
אתה מאמין שתוכל להביא את הניצחון לישראל? "אני אתן את כל כולי. כל מה שלא תלוי בי, שזה ההצבעות, לא תלוי בי. אבל מה שכן תלוי בי - אני אתן את ההופעה הכי טובה שיכולה להיות. נראה לאירופה שאנחנו לא פראיירים".