טקס פרסי האוסקר לשנת 2024 הסתיים - וכפי שהיה צפוי, הסרט "אופנהיימר" אכן שלט וגרף שבעה פסלונים. אחריו הוביל "מסכנים שכאלה" עם ארבעה פרסי אוסקר, בהם פרס השחקנית הטובה ביותר לאמה סטון, שזכתה בקטגוריה הזו בפעם השנייה. "מכתב לחזיר", סרטה עטור השבחים של טל קנטור הישראלית שהיה מועמד לסרט האנימציה הקצר, הפסיד לסרט War Is Over, המבוסס על כתבי ג'ון לנון ויוקו אונו.
טקס פרסי האקדמיה ה-96, שאותו הנחה (בפעם הרביעית) ג'ימי קימל, נערך בתיאטרון דולבי שבהוליווד, לוס אנג'לס (ושודר בלייב ב-yes וב-STING+). בניגוד לשנים האחרונות, השנה לא נרשמו רגעים שערורייתיים או זכורים במיוחד - והטקס התאפיין במקצועיות סבירה וחן מוגבל.
בעוד המוזמנים החלו להגיע לתיאטרון דולבי, עלו דיווחים בדבר פקקי תנועה גדולים שנוצרו במקום בשל מפגינים פרו-פלסטיניים. לפי דיווח ב"וראייטי", המפגינים חסמו את שדרות סאנסט בהוליווד, החזיקו שלטים שעליהם כתוב "בלי פרסים לרצח עם", והסיעו אוטובוסים המכוסים בדגלי פלסטין. המשטרה פיזרה אותם - אולם הפקקים שנוצרו במקום גרמו לחלק מהמוזמנים לצאת מהלימוזינות שלהם ולשעוט לכיוון תיאטרון דולבי על מנת שלא לאחר לטקס, כך לפי "וראייטי", שדיווח גם כי מארגני הטקס שלחו רכבי-גולף לאסוף את המאחרים ממכוניותיהם.
10 צפייה בגלריה
מפגינים פרו פלסטינים מחוץ לטקס האוסקר
מפגינים פרו פלסטינים מחוץ לטקס האוסקר
מפגינים פרו פלסטינים מחוץ לטקס האוסקר
(צילום: Etienne Laurent)
הרגע הפוליטי של הערב התרחש בשלב מתקדם יותר של הטקס - בעת שהוכרז הזוכה בפרס הסרט הבינלאומי הטוב ביותר: "אזור העניין", סרטו המדובר של הבמאי היהודי-בריטי ג'ונתן גלייזר, שמתאר את שגרת חיי משפחת הס, שאביה רודולף, פיקד על מחנה אושוויץ. "הסרט שלנו מראה לאן מובילה הדה-הומניזציה במירעה", אמר גלייזר על הבמה, והוסיף: "השואה נחטפה בידי כיבוש שהוביל לקונפליקט עבור כל כך הרבה אנשים חפים מפשע, בין אם קורבנות 7 באוקטובר או המתקפה הנמשכת בעזה".
קימל החל את הטקס עם המונולוג המסורתי, שבו לעג ברוח טובה - ובמקרה של רוברט דאוני ג'וניור, שקימל העלה באוב את עברו כמכור לסמים, קצת פחות טובה - לסרטים המתמודדים ולכוכבים שגדשו את האולם. את פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר, הראשון שחולק בערב, הגישו כמיטב המסורת חמש שחקניות זוכות אוסקר: מרי סטינברגן, ג'יימי לי קרטיס, לופיטה ניונגו, ריטה מורנו ורג'ינה קינג. כל אחת מהן הציגה מתמודדת בקטגוריה, כשהזוכה כצפוי הייתה דוויין ג'וי רנדולף על תפקידה בסרט "נשארים לחג". "תודה שראיתם אותי", דמעה רנדולף על הבמה.
10 צפייה בגלריה
דוויין ג'וי רנדולף
דוויין ג'וי רנדולף
ראינו - ואהבנו. דוויין ג'וי רנדולף בנאום התודה שלה
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
בפרס סרט האנימציה נרשמה הפתעה כאשר הסרט "הילד והאנפה", מאת מאסטר האנימציה היפני הייאו מיאזאקי, זכה בפרס - על חשבון המתחרה הבולט "ספיידרמן ברחבי ממדי העכביש". זהו האוסקר השני של מיאזאקי, שזכה בפרס ב-2005 על סרטו "המסע המופלא". כצפוי, בפרס התסריט הטוב ביותר זכו הבמאית ז'וסטין טרייה והתסריטאי ארתור הררי, בני זוג, על הסרט הצרפתי "אנטומיה של נפילה".
10 צפייה בגלריה
מכתב לחזיר מוכרז כאחד המועמדים
מכתב לחזיר מוכרז כאחד המועמדים
מכתב לחזיר מוכרז כאחד המועמדים
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
הפתעה נוספת נרשמה עם זכייתו של קורד ג'פרסון בפרס התסריט המעובד הטוב ביותר על "מעשייה אמריקאית", סרט שגם ביים. "תודה שסמכתם על בחור בן 40 שלא ביים דבר קודם לכן", התרגש ג'פרסון על הבמה - וקרא להוליווד להשקיע ב-20 סרטים שעולים 10 מיליון דולר, במקום אחד עם תג מחיר של 200 מיליון. את "מעשייה אמריקאית" הפיק הישראלי רם ברגמן.
עם תום דבריו של קורד, עלו בילי אייליש ופיניאס כדי לבצע את שירם המועמד לפרס מהסרט "ברבי", What was I made for. אייליש ואחיה פיניאס, שעל השטיח האדום הפציעו עם סיכה הקוראת להפסקת אש, הופיעו בטקס עצמו בלעדיה.
10 צפייה בגלריה
בילי אייליש
בילי אייליש
ללא הסיכה הקוראת להפסקת אש. בילי אייליש מבצעת את What was I made for בטקס פרסי האוסקר
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
בפרס האוסקר לאיפור ועיצוב שיער, שאותו הגישו השחקנים מייקל קיטון וקתרין או'הרה, זכה הסרט "מסכנים שכאלה" - הפרס הראשון בערב לסרטו של יורגוס לנטימוס. רגע אחר כך זכה הסרט באוסקר השני שלו לערב - הפרס לעיצוב האמנותי הטוב ביותר.
האוסקר השלישי של "מסכנים שכאלה" הגיע מיד לאחר מכן, עבור עיצוב התלבושות. את הפרס הציג השחקן והמתאבק לשעבר ג'ון סינה, במערכון מבדח שבמהלכו עלה עירום לבמה על מנת להגיש את הפרס. "עיצוב תלבושות הוא כל כך חשוב", אמר נבוך על הבמה.
10 צפייה בגלריה
ג'ון סינה
ג'ון סינה
ג'ון סינה עירום על במת תיאטרון דולבי
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
לאחר מכן עלו לבמה ראיין גוסלינג ואמילי בלאנט, המככבים בסרט העתידי The Fall Guy שבו גוסלינג מגלם פעלולן נועז, על מנת להצדיע לפעלולנים של תעשיית הסרטים ההוליוודית. את מועמדי הפרס לשחקן המשנה הטוב ביותר הציגו, כנהוג, זוכי אוסקר בעברם - קי הוי קוואן, סם רוקוול, טים רובינס, כריסטוף וולץ ומהרשלה עלי, שענד גם הוא סיכה הקוראת להפסקת אש.
10 צפייה בגלריה
מהרשלה עלי עם הסיכה שקוראת להפסקת אש
מהרשלה עלי עם הסיכה שקוראת להפסקת אש
מהרשלה עלי עם הסיכה שקוראת להפסקת אש
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
הזוכה - רוברט דאוני ג'וניור, שקיבל את האוסקר הראשון שלו מבין שלוש מועמדויות, על תפקידו ב"אופנהיימר". זהו גם הפרס הראשון של הסרט בטקס. "אני רוצה להודות לאקדמיה ולילדות האיומה שלי", אמר דאוני ג'וניור לקול תשואות וצחוק.
בהמשך עלו לבמה ארנולד שוורצנגר ודני דה ויטו, במעין איחוד לשיתוף הפעולה שלהם ב"תאומים" האהוב - הם הכריזו על אחת ההפתעות הגדולות ביותר של הערב, כש"גודזילה מינוס אחד" היפני הביס את כל הבלוקבאסטרים ההוליוודיים בקטגוריית האפקטים. "אופנהיימר" הוסיף לעצמו פסלון שני, כשזכה בפרס העריכה.
10 צפייה בגלריה
גודזילה מינוס אחד
גודזילה מינוס אחד
הצוות של "גודזילה מינוס אחד" חוגג את הזכייה המפתיעה
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
בפרס הסרט הדוקומנטרי הקצר זכה הסרט The last Repair Shop. בפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב ביותר באורך מלא זכה "20 יום במריופול", העוקב אחר העיתונאי האוקראיני מטיסלב צ'רנוב וצוותו, ששהו בעיר הנצורה והמופצצת במהלך תחילת המתקפה הרוסית על ארצו. "הלוואי שלא הייתי עושה את הסרט הזה", אמר צ'רנוב בנאומו החזק, "הלוואי שרוסיה לא הייתה תוקפת אותנו, הלוואי שלא הייתה מפציצה את הערים שלנו. אני מייחל ליום שהיא תשחרר את השבויים שלנו, אבל אני לא יכול לשנות את ההיסטוריה. והאנשים של מריופול תמיד יישארו חלק מההיסטוריה. האמת תנצח והאנשים של מריופול לעולם לא יישכחו".
בפרס הצילום זכה הצלם ההולנדי-שבדי הויט ואן הויטמה, על עבודתו ב"אופנהיימר". זהו הפרס השלישי של "אופנהיימר" לערב זה - תיקו עם "מסכנים שכאלה". בפרס הסרט העלילתי הקצר זכו ווס אנדרסון וסטיבן ריילס על הפרויקט שלהם בנטפליקס, "הסיפור המופלא של הנרי שוגר". אנדרסון, במאי איקוני שזו לו זכייה ראשונה באוסקר, לא הגיע לטקס כדי לקבל את הפרס.
הקומיקאי ג'ון מולייני הגיש את פרס הסאונד הטוב ביותר ל"אזור העניין" - הפרס השני של הסרט, שהפתיע כאשר גבר על "אופנהיימר" שהיה המועמד המוביל לזכייה. לאחר מכן הגיע אחד מהרגעים המרנינים של הערב, כשראיין גוסלינג קם ממושבו בקהל וביצע את שירו מהסרט "ברבי", I'm Just Ken, כשהוא מלווה בחבריו לקאסט, בכותב השיר מארק רונסון ובסלאש מגאנז אנד רוזס בגיטרה - כל זה לקול תשואות הקהל, שנעמד ברובו על רגליו.
לודוויג גורנסון זכה בפרס האוסקר לפסקול הטוב ביותר על עבודתו ב"אופנהיימר" - האוסקר השני של גורנסון, שזכה גם ב-2018 על "הפנתר השחור". רגע לאחר מכן, הוכרזו הזוכים בפרס השיר הטוב ביותר, וגם עבורם היה זה אוסקר שני: בילי אייליש בת ה-22 ופיניאס או'קונל בן ה-26, שלקחו אוסקר ראשון לפני שנתיים על "לא זמן למות". האח והאחות, שנרשמו גם כזוכים הצעירים ביותר אי פעם שקטפו שני אוסקרים לפני גיל 30, עלו לקבל את הפרס כשהם עונדים שוב את הסיכה הקוראת להפסקת אש.
קטע ה"לזכרם" המסורתי של האקדמיה נפתח השנה במחווה מרגשת לאלכסיי נבלני - מתנגדו של פוטין אשר מת בכלא הרוסי ב-16 בפברואר, בן 47 בלבד. הסרט שנעשה עליו זכה בשנה שעברה באוסקר בקטגוריית הסרט התיעודי.
בפרס השחקן הטוב ביותר זכה קיליאן מרפי על תפקידו ב"אופנהיימר" - הפרס החמישי של הסרט, והאוסקר הראשון של מרפי האירי, בן ה-47. מרפי הקדיש את הפרס ל"עושי-השלום, באשר יהיו". את פרס הבמאי הטוב ביותר הגיש סטיבן ספילברג - שהעניק את הפסלון לכריסטופר נולאן, ההימור הבטוח בבורסת ההימורים שלפני הטקס, על סרטו "אופנהיימר". זהו האוסקר הראשון של נולאן, מתוך חמש מועמדויות-עבר שלו בסך הכול.
10 צפייה בגלריה
קיליאן מרפי
קיליאן מרפי
אוסקר ראשון. קיליאן מרפי
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
לאחר מרוץ צמוד עם לילי גלדסטון מ"רוצחי פרח הירח", אמה סטון היא שזכתה בפרס השחקנית הטובה ביותר על תפקידה ב"מסכנים שכאלה". זהו פרס האוסקר השני של סטון בת ה-35, שזכתה בפעם הראשונה ב-2017 על תפקידה ב"לה לה לנד" - מה שלא מנע ממנה להתרגש כהוגן ולדמוע עם קבלת הפסלון.
ואז, כצפוי, נחת הפרס האחרון לערב - האוסקר לסרט הטוב ביותר - בחיקו של "אופנהיימר". נולאן עלה לבמה בפעם השנייה, הפעם עם צמד מפיקי הסרט אמה תומאס וצ'רלס רובן, כדי לקבל את הפסלון - השביעי בסך הכול של "אופנהיימר", כאמור, שהגשים את התחזיות והפך לזוכה הגדול של הטקס.
מה שהעיב מעט על ההכרזה הייתה הצורה המוזרה שבה בחר לעשות זאת אל פאצ'ינו, ששכח להקריא את רשימת המועמדים, וספק התבלבל, ספק לא הבין, איך הטקס מתנהל - כשבדרך אגב זרק לאוויר את שם הסרט הזוכה, "אופנהיימר". אבל קשה להאמין שזה שינה משהו לנולאן או לאשתו אמה תומאס, שהפיקה את כל סרטיו, כולל זה האחרון.
10 צפייה בגלריה
בילי אייליש ופיניאס
בילי אייליש ופיניאס
ושוב אתכם. בילי אייליש ופיניאס
(צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
10 צפייה בגלריה
אמה סטון
אמה סטון
התרגשה. אמה סטון
(צילום: Chris Pizzello/Invision/AP)
טקס האוסקר שודר בשידור ישיר ב-yes וב-+STING, הטקס הערוך והמתורגם ישודר ביום שלישי בשעה 21:00 ב- yes MOVIES DRAMA

רשימת הזוכים המלאה:

הסרט הטוב ביותר: "אופנהיימר" בימוי: כריסטופר נולאן, "אופנהיימר" שחקן ראשי: קיליאן מרפי, "אופנהיימר" שחקנית ראשית: אמה סטון, "מסכנים שכאלה" שחקן המשנה: רוברט דאוני ג'וניור, "אופנהיימר" שחקנית המשנה: דוויין ג'וי רנדולף, "נשארים לחג" צילום: "אופנהיימר" תסריט מעובד: "מעשייה אמריקאית" תסריט מקורי: "אנטומיה של נפילה" הסרט התיעודי באורך מלא: "20 ימים במריופול" הסרט הבינלאומי: "אזור העניין" סרט האנימציה באורך מלא: "הילד והאנפה" עריכה: "אופנהיימר" עיצוב אמנותי: "מסכנים שכאלה" עיצוב תלבושות: "מסכנים שכאלה" איפור ועיצוב שיער: "מסכנים שכאלה" הסאונד: "אזור העניין" פסקול: "אופנהיימר" השיר הטוב ביותר: What Was I Made For? - "ברבי" הסרט הקצר: "הסיפור המופלא של הנרי שוגר" סרט האנימציה הקצר: WAR IS OVER! Inspired by the Music of John and Yoko הסרט התיעודי הקצר: The Last Repair Shop
פורסם לראשונה: 21:59, 10.03.24