סערת ההופעות של רוג'ר ווטרס בגרמניה הגיעה עד לממשלת ארצות הברית. הלילה (בין שלישי לרביעי) הוציאה מחלקת המדינה הודעה רשמית לתקשורת בעקבות ההופעות של ווטרס בברלין ופרנקפורט, במהלכן הוא נראה בין היתר לבוש במדים המזכירים לבוש של קצין נאצי, במה שתואר על ידו כ"הצהרה נגד פשיזם".
2 צפייה בגלריה
רוג'ר ווטרס
רוג'ר ווטרס
רוג'ר ווטרס
(צילום: AP Photo / Chris Pizzello)
המראה היה כה חריג והביקורות חריפות כל כך עד שמשטרת ברלין החליטה לפתוח בחקירה בנושא. במחלקת המדינה האמריקנית נשאלו על כך והוציאו תגובה רשמית נגד הזמר בן ה-79, אחד ממקימי הלהקה פינק פלויד.
"הופעתו הכילו דימויים פוגעניים במיוחד כלפי העם היהודי והקטינה את השואה", נכתב בהודעה לתקשורת. "לאמן המדובר יש רקורד ארוך של שימוש במאפיינים אנטישמיים כדי להשמיץ יהודים".
בשבוע שעבר מאות הפגינו מחוץ לאולם "פסטהאלה" בפרנקפורט, היכן שווטרס הופיע, כשכמה מהם נכנסו לאולם, הניפו דגלי ישראל ופצחו בשירת "עם ישראל חי" ואחד אף פרץ לבמה עד שנעצר על ידי כוחות האבטחה והוצא החוצה.
ההופעה ההיא הייתה הפרובוקטיבית ביותר במסע ההופעות שלו. מעבר למאפיינים הקבועים - שכוללים מסרים המזכירים ייצוגים אנטישמיים וכאלה המהדהדים מסרים נאצים, כמו בגדים המזכירים מדים של קצין נאצי - הוא התקיים באולם שאליו הובאו ורוכזו אלפי גברים יהודים מהעיר לאחר ליל הבדולח, וממנו גורשו למחנות ריכוז. עיריית פרנקפורט, שבבעלותה האולם, ביטלה את ההופעה, אבל בית המשפט בעיר פסל את ההחלטה.
בעקבות החלטת משטרת ברלין לפתוח בחקירה נגדו, ווטרס פרסם הצהרה תוקפנית בטוויטר. "הופעותיי האחרונות בברלין עוררו מתקפה נגדי מצד אלו שרוצים להכפיש את שמי ולהשתיק אותי כי הם לא מסכימים עם ההשקפות הפוליטיות ועקרונות המוסר שלי", הוא כתב. "האלמנטים בהופעה שלי שעליהן דובר הם בבירור הצהרה שמתנגדת לפשיזם, חוסר צדק וגזענות בכל הצורות. ניסיונות להציג את האלמנטים כמשהו אחר הם לא הגונים ומונעים מאג'נדה פוליטית.
2 צפייה בגלריה
הפגנה פרו-ישראלית מחוץ לאולם בפרנקפורט
הפגנה פרו-ישראלית מחוץ לאולם בפרנקפורט
הפגנה פרו-ישראלית מחוץ לאולם בפרנקפורט
(צילום: AP)
"הדמות של הדמגוג הפשיסט הלא יציב היא חלק מההופעות שלי מאז 'החומה' של פינק פלויד ב-1980. העברתי את כל חיי בדיבור נגד משטרים דכאניים היכן שלא פגשתי בהם. כשהייתי ילד במלחמה, שמה של אנה פרנק עלה לא פעם אצלנו בבית, היא הפכה לתזכורת נצחית למה קורה כשפשיזם נותר ללא פיקוח. ההורים שלי נלחמו נגד הנאצים במלחמת העולם השנייה, כשאבא שלי שילם את המחיר על כך. למרות התוצאה של המתקפה נגדי, אני אמשיך לגנות חוסר צדק ואת כל אלו שאחראים לו".