כולם מדברים על אילון מאסק. ייתכן ש-265 מיליארד הדולר שנחים בחשבון הבנק שלו והחברות תחת ניהולו - שמייצרות חלליות ומכוניות - מצדיקים זאת. מאסק, שנחשב לפי "בלומברג" ו"פורבס" לאדם העשיר ביותר בעולם כיום, צבר הערכה רבה ומעריצים, ונחשב בקרב רבים לאשף טכנולוגיה, שיווק ויחסי ציבור. למרות שהוא נוטה לצייץ עשרות פעמים ביום, כמעט כל צעד שלו מסוקר בתקשורת - גם כשהוא מעשן ג'וינט, מטריד מינית דיילת, מתעניין ברכישת טוויטר ומביע את דעתו על עבודה מהבית. זאת גם אחת הסיבות שב"ניו יורק טיימס" בחרו לעשות עליו את הסרט "אילון מאסק": במסלול התרסקות" (המשודר בימים אלו ב-yes).
"יש הרבה שאלות ומחלוקות בנוגע לאילון מאסק", אומרת העיתונאית ובמאית הסרט אמה שוורץ. "בכלל, יש הרבה מאוד ממנו - הוא בחדשות כמעט כל יום". כבר שנים שמאסק מבטיח שתוך שנה יצרנית כלי הרכב שתחת ניהולו "טסלה" תצליח לייצר מכונית אוטונומית לחלוטין, כזאת שניכנס אליה, נלך לישון מול ההגה ונתעורר כשהגענו ליעד. אולם בפועל המציאות שונה. בסרט מוצגים סרטונים שמתארים את הזליגות של המערכת, הטעויות הקטנות שהיא עושה וההתנגשויות שהיא מייצרת. כמה תאונות דרכים קשות מהשנים האחרונות מתוארות גם הן - בהן כלי רכב פרטיים שנכנסו ישירות לתוך בטנן של משאיות, כשבמכונית הופעלה תוכנת נהיגה חצי-אוטונומית בשם "אוטו-פיילוט", שנמצאת תחת חקירה פדרלית בחשד שהיא אחראית לתאונות ולהרוגים.
למרות ההבטחות, ברגע האמת ולאחר התאונות, התנערה "טסלה" מאחריות וטענה כי על הנהגים להיות כל הזמן עם "הידיים על ההגה". הסרט כולל ריאיונות עם כמה מקורבים למאסק ועובדים לשעבר ב"טסלה", ראיונות עבר שהעניק המנכ"ל שבהן פיזר את הבטחותיו למכוניות פלא השייכות כיום לז'אנר המדע-בדיוני, ותיעודים מהתאונות הקשות שהתרחשו בשטח. איך מסתדר הפער בין תפיסת מאסק כאשף טכנולוגיה לבין המציאות? לדברי שוורץ, זאת שאלת מיליון הדולר. "יש סיבות לכבד ולהעריך את מה שהוא הצליח להשיג. אבל זה שיש מישהו שהוא טוב בדברים מסוימים לא אומר שהוא טוב בכל דבר, ולפעמים אנשים נהיים יותר מדי בטוחים בעצמם וביכולות שלהם. אני חושבת שבחיים אנחנו רואים שאנשים רוצים להסתכל על אדם מסוים בהערצה, והם רוצים לראות את הטוב ולא את הרע, וזה כנראה משהו שמשקף את המצב האנושי והטבע האנושי יותר מכל דבר אחר".
3 צפייה בגלריה
מתוך "אילון מאסק: במסלול התרסקות"
מתוך "אילון מאסק: במסלול התרסקות"
מתוך "אילון מאסק: במסלול התרסקות"
(צילום: באדיבות yes דוקו)
היה קשה לגרום לעובדים לשעבר ב"טסלה" להתראיין לסרט? "אני התחלתי בתפקיד של עיתונאית פרינט, ומניסיוני זה הרבה יותר קל לגרום לאנשים לדבר בטלפון או באנונימיות. זה הולך עם המקצוע מבחינתי - שלפעמים קשה לגרום לאנשים לדבר מול המצלמה, תלוי בנושא. כשאת עוסקת בעסק כזה גדול ובאיש עוצמתי שיש עליו מחלוקות לטוב ולרע - זה גם כנראה יהיה המקרה".
אז קיבלתם הרבה "לא"? "כן. וגם פשוט נשארנו בלי התייחסות. אבל את ממשיכה, ומתישהו את פשוט מגיעה לאנשים שנמצאים במקום הזה שבו הם מוכנים לדבר. לוקח לאנשים זמן לעבד הכול לפני שהם מסכימים לדבר בציבור. אפילו אצל המתחרים של טסלה לא מוכנים שהאנשים שלהם ידברו. אז יש מגבלה של אנשים שיודעים ומוכנים לדבר. בכלל, בשנים האחרונות מאסק נפטר ממחלקת יחסי הציבור בטסלה לגמרי. רק לפעמים הוא מגיב, כמו למשל במקרה של ההטרדה המינית".
ניסיתם גם להשיג את מאסק בעצמו? "יצרתי איתו קשר וביקשתי ממנו להשתתף. אבל אחרי שדיברתי עם הרבה אנשים שמכירים אותו, חלק מהם אמרו - אם אילון נותן את ברכתו אני אדבר איתך. אז ידעתי שהוא מחזיק חלק מהאנשים בחבל קצר והיו לי ציפיות די נמוכות שהוא ישתתף. אבל פנינו אליו כמה פעמים ושלחנו גם רשימת שאלות".
את חושבת שהוא ראה או יראה את הסרט? "אני לא יודעת. אבל הוא מעולם לא הגיב. פנינו גם לאנשים אחרים ב'טסלה' וגם שם לא הגיבו לנו. אבל זה די צפוי וזה מתסכל. היינו צריכים לפנות כמה שיותר לארכיון כדי שאנשים יבינו ויראו על מה אנחנו מדברים".
3 צפייה בגלריה
מתוך "אילון מאסק: במסלול התרסקות"
מתוך "אילון מאסק: במסלול התרסקות"
מתוך "אילון מאסק: במסלול התרסקות"
(צילום: Christie Hemm Klok באדיבות yes דוקו)
קשה שלא לפקפק במה שמאסק אומר, כשבמציאות מוכח פעם אחר פעם שהוא מבטיח הרבה מעבר למה שביכולתו לקיים. "הוא אומר שכשהוא מבטיח משהו הוא מאמין בו", אומרת שוורץ. "אבל כשאתה אומר משהו שוב ושוב ואתה מבין שהוא לא נכון, או שאחרים אומרים לך שהטכנולוגיה שלך מאוד רחוקה ממה שאתה אומר, אפשר לתהות לגבי זה. אבל אנחנו לא יודעות אם הוא באמת מאמין בזה. אפילו אנשים שהיו קרובים אליו אמרו שהם אף פעם לא יכלו לדעת מה עובר לו בראש, ואף אחד מאיתנו לא מספיק מומחה כדי לדעת".
את חושבת שזה הסוף של הסיפור הזה, או רק ההתחלה? "לא. אילון עדיין אומר שיהיו לנו מכוניות אוטונומיות בשנה הבאה. והוא אמר גם באירוע אחד שהוא מתכוון לייצר מכוניות שונות שיהיו מעין מוניות-רובוט. הוא בעצם אמר לכמה לקוחות שהם יוכלו להרוויח מהמכוניות שלהם כסף - כלומר כשהם לא משתמשים בהן, מישהו אחר ישתמש בהן בתשלום. יכול להיות שהוא מתחיל לראות את המגבלות של המערכת הנוכחית שלו והרבה אנשים תוהים אם הוא ימשיך בניסיון לייצר מכוניות אוטונומיות או יפסיק. אם הוא ימשיך אז יצופו הרבה שאלות לגבי מה הוא מבטיח ואיך הוא עושה את זה".
3 צפייה בגלריה
אמה שוורץ
אמה שוורץ
אמה שוורץ
(צילום: באדיבות yes)
לא מדובר בסרט הראשון של "הניו יורק טיימס". מאחורי העיתון המצליח ישנם עשרות סרטים, בהם "לשלוט בבריטני ספירס" המדובר, ומחלקה שלמה שעוסקת ביצירת תכנים ויזואליים. יותר מכל, כניסת העיתון לעולם הקולנוע הטלוויזיוני מוכיח את השינויים המתרחשים בעולם התקשורת. "הכול מתאחד - וידאו, רדיו ועיתון", אומרת שוורץ. "כל חברת תקשורת מנסה להיות מולטי-מדיה ולהשתמש בכמה דרכים כדי להגיע לקהל שלה. אני חושבת שזאת הזדמנות נהדרת כי את יכולה להגיע לאנשים שאחרת לא היית מגיעה אליהם, וסרט דוקומנטרי נותן הזדמנות להסתכל אחורה, ולהבין משהו שאולי הולך לאיבוד בחיי היומיום. עולם התקשורת תמיד השתנה, אז זה פשוט עוד שינוי".
מה הופך לדעתך סיפור לכזה שיכול להחזיק סרט? "אחד הדברים המרכזיים זה הדמויות המעניינות, קשה לעשות סרט שמתבסס רק על רעיון. את צריכה משהו שתוכלי להראות בדרכים מעניינות. אנחנו נשענו מאוד על ארכיון וכמה ריאיונות, אבל היה לנו בעיקר מכוניות. אז צריך לפחות משהו ויזואלי. אחד הדברים הכי חשובים בסרט זה מכוניות אוטונומיות ו'טסלה' ועניין הבטיחות הציבורית, אבל דבר נוסף נוגע לדרך שבה אילון מאסק פועל - אז זה גם סרט שעוזר לנו להבין את אחד האנשים הכי עשירים וחזקים היום. אם יש משהו שאנשים ייקחו זה הניסיון להבין את הדרך שבה הוא פועל".
איך זה יעזור לנו אם נבין אותו? "זה חשוב לדעתי שלא נאמין מיד למסרים שיוצאים מסיליקון ואלי אלא שנפקפק בהבטחות שנותנים לנו לגבי טכנולוגיה. זה בהחלט תחום שבו ראינו הרבה הבטחות שהשתבשו. לכולנו יהיה טוב יותר אם תהיה לנו עין סקפטית יותר. לא כל הבטחה היא טובה כמו שהיא נשמעת, ואנחנו צריכים להבין אילו הבטחות הן מציאותיות ואילו מסוכנות".