מוני אמריליו לא ישכח לעולם את המפגש ההוא עם חוה אלברשטיין. "עבדתי אז עם תלמה אליגון-רוז, שהייתה המפיקה בחברת התקליטים CBS", הוא מספר בריאיון ל-ynet. "יום אחד היא אמרה לי, 'מחר אתה ואני נפגשים עם חוה אלברשטיין, תביא איתך שיר'. 'אמרתי לה, 'אין לי שיר', והיא אמרה, 'אז תכתוב מנגינה'. למחרת עלינו לדירה של חוה. ליוויתי את עצמי בגיטרה ושרקתי לה את השיר כי לא היה לי את האומץ לשיר עם הקול שלי. חיכינו שלוש-ארבע שניות שנדמו לי כמו הנצח עד שחוה אמרה, 'איזה יופי של שיר', וביקשה מתלמה לכתוב את המילים. ככה נכתב השיר 'שלוש אהבותי'. כתבתי לחוה עשרים ומשהו שירים. כל הקריירה שלי בעצם התחילה איתה. עד שעבדתי עם חוה על שירי רחל, לא כתבתי משהו משמעותי. נורא נהניתי ליצור יחד איתה וגם לדבר איתה. יש לה חוש מוזיקלי נדיר, וגם קול יפה. היא הזמרת שאני הכי אוהב והיא ראויה כבר מזמן לפרס ישראל".
5 צפייה בגלריה
מוני אמריליו
מוני אמריליו
הלחין שירים שתמונת הזמר הישראלי לא שלמה בלעדיהם. מוני אמריליו
(צילום: טל קירשנבאום)
אמריליו, מהמלודיסטים הגדולים של הזמר העברי, כתב כמה מהשירים הישראליים היותר יפים של שנות ה-60 וה-70, שירים כמו "בארץ אהבתי השקד פורח", "רקפת", "ביום זה", "ההר הירוק תמיד", "יש פרחים", "האיש מן הבקעה", "ערב קיץ ויונים", "בעיניים עצומות" ו"פרח משוגע" - שירים שתמונת הזמר הישראלי לא שלמה בלעדיהם. מחר (ב'), בפסטיבל ימי זמר בתיאטרון חולון, יתקיים "בארץ אהבתי" - מופע מחווה מיוחד לשיריו בהשתתפות שתיים מהזמרות המזוהות איתו - רוחמה רז ודורית ראובני - ולצידן ששי קשת ולאה שבת (על הניהול המוזיקלי אחראית ורד פיקר).
המלחין, שחגג בינואר האחרון 90, נולד בסקופיה, בירת מקדוניה ("במקור נקראתי שלמה וגם סלומון. כשהייתי צוציק, קראו לי במשפחה סלומוניקו. אחר כך זה קוצר למוניקו ולמוני"). הוא גדל במשפחה שוחרת מוזיקה. אמו עודדה אותו לנגן בכינור. במלחמת העולם השנייה, כשהיה בן תשע, נמלט עם הוריו לאלבניה השכנה. במהלך הבריחה נקלעו לקרבות בין הפרטיזנים האלבנים לבין הגרמנים וכדור ריסק את כינורו. באחד ממקומות המסתור מצא אקורדיון מפויח, שאותו אימץ לחיקו. עם סיום המלחמה חזרה משפחת אמריליו לסקופיה. גילויי האנטישמיות שכנעו אותם לעזוב לאיטליה ומשם לצ'ילה.
5 צפייה בגלריה
דורית ראובני
דורית ראובני
מהזמרות המזוהות ביותר עם אמריליו. דורית ראובני
(צילום: זיו שדה)
בגיל 20 עלה לישראל עם גרעין של השומר הצעיר והתיישב בקיבוץ דביר שבנגב. התחנה הבאה שלו הייתה קיבוץ מרחביה, שאותו עזב עם משפחתו כדי ללמוד באקדמיה למוזיקה בתל אביב. "למדתי מוזיקה ארבע שנים, ורציתי לכתוב יצירות קלאסיות חשובות. רציתי להיות הבטהובן הישראלי", הוא צוחק, "אבל ניסיתי לשלוח שיר אחד לפסטיבל הזמר וראיתי שזה הרבה יותר פשוט מאשר להמתין תשע שנים עד שהפילהרמונית תבצע את הסימפוניה הראשונה - והמשכתי עם השירים. החלום להיות מלחין קלאסי נגוז, אלא אם כן מישהו יממן לי בגילי המופלג את הכתיבה של הסימפוניה הראשונה שעוד לא כתבתי".
5 צפייה בגלריה
ששי קשת
ששי קשת
ששי קשת, ממשתתפי מופע המחווה
(צילום: מתוך אוסף פרטי קשת אליאן)
עוד במדור מוזיקה:
את "עלי גנים", השיר הראשון שלו, כתב אמריליו ב-1961 למילים של יהודה הלוי. הוא הושר בפסטיבל הזמר של אותה שנה על ידי נחמה הנדל ושמעון בר (באותן שנים היו לשירים בפסטיבל שני מבצעים). "היו בפסטיבל תשעה שירים, והוא זכה במקום התשיעי והמכובד", הוא מחייך. "אחרי 'עלי גנים' בא 'ליבבתיני' ששרו שושנה דמארי והפרברים ומאוד התחלתי לאהוב את הפורמט הזה. 'ליבבתיני' נתן לי המון חשק להמשיך".
לא התבאסת להתנחל במקום האחרון? "לא, אחרת לא היית מראיין אותי עכשיו".
אמריליו הוא המלחין המצליח ביותר בפסטיבל הזמר והפזמון; בין השנים 1961 ו-1977 השתתף בעשרה פסטיבלים, עם 11 שירים - יותר מכל מלחין אחר. כמו כן, חמישה משיריו הגיעו לשלושת המקומות הראשונים בפסטיבל - שיא נוסף ששמור לו: אחד במקום השלישי ("רכבת העמק"), שלושה שירים (בשלוש שנים עוקבות) שזכו במקום השני ("עץ האלון", "רבי עקיבא" ו"ומתוק האור בעיניים"), ושירו ה-11 שהתחרה בפסטיבלים, "רקפת", קטף את המקום הראשון. "הפרסים לא כל כך חשובים", הוא אומר. "שאלו אותי פעם, 'איך אתה מצליח להכניס כל כך הרבה שירים לפסטיבלים?', אז אמרתי, 'זה נורא פשוט, אני שולח את השיר'. כשאני כותב אני לא חושב על שום דבר, בטח לא על פרסים. חבל שאין עכשיו פסטיבלים. הייתי שולח לשם שירים בשמחה".
דורית ראובני, שלה כתב את "היום היום" ו"יש פרחים", היא מהזמרות המזוהות ביותר עם אמריליו. "גייסו אותה לצבא בתור זמרת וביקשו ממני לכתוב לה שיר", הוא נזכר. "ביקשתי שיוסיפו לה שני זמרים וכך נולדה שלישיית פיקוד מרכז. גם עם רוחמה רז שיתפתי פעולה בהרבה שירים. לפני 45 שנים כתבתי לה את 'בארץ אהבתי השקד פורח', ועכשיו, אחרי שהחלימה מניתוח מסובך בראש, כתבתי לה שיר מיוחד, 'בשורה טובה', שיושר במחווה. את המילים כתבה לאה נאור, שכותבת כל כך יפה. רוחמה שרה ממש יפה מאוד, אפילו יותר יפה מאשר פעם".
איך נולד "בארץ אהבתי"? "המילים של לאה גולדברג היו מונחות על השולחן בסטודיו שלי שלוש-ארבע שנים, אולי אפילו יותר. הסתכלתי עליהם ושום דבר לא קרה. יומיים אחרי שביקשו ממני לעבוד עם רוחמה וצוות הווי צנחנים, הלחנתי את 'בארץ אהבתי'. אמרתי לעצמי, הנה מישהו שיכול לעשות משהו עם המילים היפות האלה. ואם כבר רוחמה, יום אחד אלוף פיקוד מרכז רחבעם זאבי, שהיה שכן שלי, בא אליי ואמר, 'אני צריך שיר ללהקה'. 'איזה שיר?' שאלתי, והוא אמר, 'אני רוצה שרוחמה תשיר את 'לכל אחד יש עיר ושמה ירושלים'. דורית ראובני שרה אותו ראשונה. לא יכולתי לסרב לאלוף. עשיתי עיבוד חדש לשיר וזה יצא יפה מאוד".
5 צפייה בגלריה
מוני אמריליו
מוני אמריליו
"הפרסים לא כל כך חשובים". מוני אמריליו
(צילום: טל קירשנבאום)
יורם טהרלב המנוח ורחל שפירא הם שניים מהכותבים איתם שיתף אמריליו פעולה הכי הרבה פעמים. "יורם היה איש מאוד נחמד ומוכשר", הוא אומר. "אני ממש לא מבין למה הוא לא קיבל את פרס ישראל. כל כך הגיע לו". עם רחל שפירא כתב אמריליו בין השאר לחוה אלברשטיין, ללהקות הצבאיות ולפסטיבל הזמר. עם שיריהם המשותפים הידועים נמנים "אגדת שלושה וארבעה", "בוקר טוב (עולם שלי)", "בעיניים עצומות", "הארץ שלי", "השיר על ארץ סיני", "ומתוק האור בעיניים", "כשאומרים לי שמש", "פרח משוגע", "ציפור בגשם" ו"שיר השקיעה". "אני עשיתי את ההיכרות בין רחל שפירא לחוה", מספר אמריליו. "כתבתי למילים של רחל הרבה לפני שנפל האסימון שהיא תכתוב מילים לחוה. הייתה לחוה מנגינה שהיא לא אהבה את המילים שנכתבו לה. היא רצתה לחבר לה מילים חדשות אז אמרתי לה, 'קדימה, תפני לרחל שפירא'. הבאתי לרחל את הקלטת והיא כתבה למנגינה מילים - את 'אדבר איתך' (ללחן של אלונה טוראל, י"ב)".
אמריליו אוהב להלחין שירי משוררים - לאה גולדברג, דליה רביקוביץ, נורית זרחי, יעקב אורלנד, חיים גורי, יהודה עמיחי, נתן זך, רחל, זלדה, רבי יהודה הלוי, משה אבן עזרא, חיים נחמן ביאליק, נתן יונתן וטוביה ריבנר הם רק חלק מהם. "אי אפשר להשוות טקסטים של משוררים לטקסטים אחרים", הוא אומר. "רק רחל שפירא, יורם טהרלב ועוד כמה בודדים מסוגלים לכתוב טקסטים שקרובים לשירי משוררים. 90 אחוז מהמוזיקה הוא הטקסט".
מה אתה מעדיף - להלחין טקסטים שכתבו אחרים, או לשלוח את המנגינות שלך למשוררים ולפזמונאים כדי שילבישו עליהן מילים? "אני מעדיף לכתוב כשהמילים לפניי, אני לא אוהב לקנות חתול בשק. נתן יונתן הוא כמעט היחיד שכתב מילים למנגינות שלי. שלחתי לו את המנגינה ל'יש פרחים' והוא כתב את המילים עליה. מאוד אהבתי את הכתיבה שלו, אז ידעתי שתמיד ייצא מזה משהו טוב".
אתה כותב בקלות? "אני כותב גם מהר וגם לאט. לפעמים אני כותב את השיר במשך שבועיים או שלושה ויש שירים שאני כותב בחמש דקות - 'רקפת' היה אחד כזה. שלחתי את המנגינה לתלמה אליגון-רוז והיא כתבה מילים. גם כל השירים שכתבתי לחוה אלברשטיין יחד עם רחל שפירא יצאו מהר. כשאני חושב שהשיר יפה, אני בטוח בזה מהרגע שכתבתי אותו. שיר שאני לא בטוח בו, אני שם אותו במגירה ולמחרת שומע אותו שוב או קורא את התווים. ואם הוא לא טוב, אני זורק אותו לפח בלי סנטימנטים".
הלחנת הרבה יותר שירים לזמרות מאשר לזמרים? "שואלים אותי הרבה את השאלה הזאת, אבל זה לא נכון. השירים שהצליחו הכי הרבה היו עם זמרות. כתבתי הרבה יותר שירים לזמרים, אבל השירים שכתבתי להם פחות הצליחו. אני אוהב זמרים, ואני אוהב גם נשים יפות ומוכשרות, אבל זה לא שייך".
5 צפייה בגלריה
מוני אמריליו
מוני אמריליו
"השירים האלה הם מפעל החיים שלי". מוני אמריליו
(צילום: טל קירשנבאום)
"עץ האלון" שכתבת ליהורם גאון הוא דוגמה לשיר שכתבת לזמר? "שלחתי את המנגינה עם המילים של יורם טהרלב על קלטת לפסטיבל, והם שאלו אותי אם אני מסכים שיהורם גאון ישיר את השיר הזה. אמרתי כן, וככה זה יצא. הוא זכה במקום השני, במקום הראשון זכה 'בלדה לחובש' שיהורם שר. אילו יהורם גאון היה שר שיר שלישי, הוא היה גם זוכה בפרס השלישי כי הוא היה אז מאוד פופולארי".
אמריליו הלחין גם שירי ילדים, בהם "מעבר לים", "פרח עציץ" (שניהם למילותיו של חיים נחמן ביאליק), "איתך" (למילים של דליה רביקוביץ), כמה משירי אלבומה של חוה אלברשטיין, "טיקיליטון", ואת כל שירי האלבום "שירי ערש" של יהורם גאון. החל משנות ה-90 הוא משתף פעולה עם סופרת הילדים מיריק שניר. משיתוף הפעולה הזה נולדו עשרות שירים לפעוטות, שחלקם יצאו בקלטת השירים "גם אני רוצה חיבוק" בביצוע יהודית רביץ. "לפני שלוש שנים מיריק ואני עשינו דיסק כפול עם 64 שירים", הוא אומר. "השירים האלה הם מפעל החיים שלי. אתה יכול להשמיע אותם לתינוקות בגיל שנה וחצי עד גיל שש. הקשר בינינו התחיל כשמיריק הייתה בארצות הברית ואני לימדתי שירי ילדים בסמינר הקיבוצים. את כל הילדים שלי גידלתי על השירים שלה וחשבתי שזה רעיון טוב לשלוח לה קלטת עם המנגינות. היא קיבלה את הקלטת בארצות הברית, אחרי שנים שהיא לא כתבה מסיבות אישיות, ופתאום התחילה לכתוב מילים למנגינות. כל טקסט של מיריק הוא קסם. בכל פעם שקיבלתי טקסט כזה, מיד יצאה מנגינה".
אתה מקשיב לזמרים החדשים? את מי מהם אתה אוהב? "אני לא מקשיב הרבה כי אני עסוק גם בדברים אחרים, אבל הזמרים החדשים כבר לא צריכים את אמריליו. הם כותבים הכל לבד - גם את המילים, גם את המנגינה, וגם עושים את התזמור. פעם זמרים עמדו אצלי בתור וחיכו שאכתוב להם. היום יש 5,000 זמרים חדשים - חלקם מוכשרים, חלקם פחות - ואני כבר פאסה. אני לא מובך מזה. אני מבין שזה המצב".
אמריליו היה נשוי לחנה ולהם ארבעה ילדים ושמונה נכדים. כיום הוא נשוי לפזמונאית עדנה פלג. גם בגילו הוא משוכנע שבעתידו טמונות עוד יצירות גדולות ויפות. "אני יכול להצביע על שירים שכתבתי ואני אוהב, אבל את השיר הכי טוב עוד לא כתבתי", הוא אומר. "כשאני מסיים לכתוב משהו ושומע אותו, אני מתמלא אושר. אני הרבה יותר מאושר אז מאשר לשמוע את השיר מתנגן אחר כך ברדיו".
עד מתי תכתוב שירים? "עד שההוא למעלה יאפשר לי. בינתיים אני ממשיך לכתוב".