בתום שבועות ארוכים ומתוחים, נחשף אמש (א') לראשונה "הוריקן", השיר שייצג את ישראל באירוויזיון 2024. "האמנתי שנעמוד שם כי השנה זה יותר חשוב מכל שנה שנהיה שם ונייצג את המדינה שלנו בכבוד", אמרה נציגת ישראל עדן גולן ל-ynet במסיבת העיתונאים שהתקיימה זמן קצר אחרי החשיפה. "לרגע לא הפסקתי להאמין בזה, אני מאמינה שמחשבות באמת מקיימות את עצמן, האמנתי בטוב - וזה קרה. אנחנו כאן ונייצג את המדינה בכבוד".
3 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
"לרגע לא הפסקתי להאמין". עדן גולן
(צילום: שמוליק דודפור)
את השיר שיופיע בחודש מאי על הבמה הגדולה במאלמו שבשבדיה, כתבו קרן פלס, אבי אוחיון וסתיו בגר, שנכחו גם הם במסיבת העיתונאים. על אף הקשיים שהערים תאגיד השידור האירופי כשפסל את השיר הקודם, "הגשם של אוקטובר", השלושה ציינו כי הם לא חששו לשנות את השיר - אם כי הוסיפו שלא קיבלו הוראות ספציפיות לגבי מה בדיוק נחשב "פוליטי" בשיר הקודם ומצריך שינוי. "היינו צריכים לגלות גמישות ולא היה לנו ספק שנגלה גמישות", אמרה פלס. "הקול שלנו מאוד ברור, ויש המון דרכים להגיד את זה. עם ישראל לא נכנע ולא מתקפל, זה לא החומר שאנחנו עשויים ממנו. לא משנה באיזה קיר נתקלנו - ניפצנו אותו. גם באולימפיאדה לא תהיה ספורטאית אחת שלא תעמוד שם בגלל שהיא מישראל - להיפך, וזו הייתה המטרה שלנו השנה".
אוחיון הוסיף כי על אף שלא תמיד נעים לשנות שיר שכתבת - הם הבינו את החשיבות של המאורע דווקא עכשיו. "זה לא מצב רגיל. הבנו שמדובר בשיר של כל המדינה, ושחשוב שנהיה שם ושיראו אותנו עם הסיכות הצהובות שלנו". "אני לפחות מרגיש שהגענו למקום שהשיר חזק", הוסיף בגר, "אנחנו שלמים איתו, העברנו את המסר שרצינו".
גולן הצטרפה לדבריהם, ואמרה כי "זה סיפור על אישה שעוברת דברים שונים עם עצמה, וכן, השיר עבר הרבה שינויים אבל בדרך כלל כששיר נכתב - הוא עובר כמה תהליכים עד התוצאה הסופית. הגענו בסוף לשיר מדהים, שאנחנו שמחים בו והוא ייצג את המדינה שלנו בגאווה".
אתמול, כזכור, "הוריקן" הודלף לרשתות החברתיות על ידי פעילים פרו-פלסטיניים עם כיתובים אנטי-ישראליים, בהם "ישראל מבצעת רצח עם". כשגולן נשאלה כיצד תגיב כשטענות כאלו יעלו גם בשבדיה, הזמרת ענתה: "זה לא אמת, ישראל לא מבצעת רצח עם ואני לא מאחלת שאף מדינה תעבור את מה שאנחנו עוברים. הם לא יכולים להבין מה אנחנו עוברים בחיים, זה לא קל". "עדן באה לשיר שיר, והמוזיקה תדבר בעד עצמה", הוסיף המפיק האחראי והבמאי יואב צפיר, "זאת בסוף תחרות שירים, תחרות של מוזיקה".
כשנשאלו במסיבת העיתונאים על הטענות שאולי היה עדיף לוותר על התחרות השנה כיוון שזו שנת אבל, פלס אמרה: "זו לא רק שנת אבל. בהחלט יש גם אבל - אבל יש גם מאבק על קיומנו, ובין היתר על זה שהקול שלנו יישמע. קיימת זירה שלמה שאנחנו יכולים להפסיד בה, אז אנחנו לא רוצים להתייחס לזה רק כ'אבל' - יש שם אנשים חיים ואנחנו רוצים להחזיר אותם. אז זה לא רק אבל - אנחנו רוצים להמשיך לחיות, וזה גם רצון לפרוח".
3 צפייה בגלריה
קרן פלס, עדן גולן, יואב צפיר, סתיו בגר ועפרי גופר
קרן פלס, עדן גולן, יואב צפיר, סתיו בגר ועפרי גופר
"הגענו לשיר מדהים, שאנחנו שמחים בו והוא ייצג את המדינה שלנו בגאווה". קרן פלס, עדן גולן, יואב צפיר, סתיו בגר ועפרי גופר
(צילום: שמוליק דודפור)
גם צפיר אמר: "בעיניי לא היה ספק שאנחנו צריכים להיות שם, ודרך אגב - כל השירים שהגיעו לוועדה עסקו במצב. זו הייתה תחושה של הישראלים שצריך לשלוח שיר עם משמעות. אז בסדר, קיבלנו דחייה אבל לא התקפלנו והלכנו לכיוון שלא היינו עומדים מאחוריו. הסכמנו לשנות את השיר כך שיעסוק במשבר אישי, אבל אני בטוח שכשישראלים שומעים אותו הם לוקחים את זה למקום מאוד מסוים, ומישהו אחר ייקח למקום אחר. אני כבר רואה תגובות שאנשים אומרים שעדן מסתכלת לשמיים בקליפ אז היא מסתכלת על חיל האוויר", הוא צוחק, "אבל כשעדן תעמוד שם עם דגל ישראל- אנחנו נקבל צמרמורת".
כשכתבתם את השיר אתם הרגשתם שהוא פוליטי? אוחיון: "כשישבנו לכתוב ידענו שאנחנו הולכים לכתוב על המצב. הבן שלי היה בעזה ולא דיבר איתי חודש, וקרן - חברה טובה שלה גרה בבארי וכל הבית שלה נשרף. ידענו שאנחנו לא הולכים לכתוב שיר פופ שלא אומר שום דבר. ניסינו לעשות את זה בצורה הכי עדינה שאנחנו יכולים, עם סאבטקסט... יותר דיברנו על הכאב שלנו כעם מאשר על פוליטיקה. אי-אפשר לכתוב על משהו אחר בימים האלה, זה מה שאנחנו עוברים כרגע".
על המניע לבחור בשיר שמושר ברובו באנגלית ולא בעברית, אמר בגר כי "זה כמו שלא צריך לעשות הסברה בעברית, כי אנחנו לא מסבירים לעצמנו. דווקא בשנה כזו אנחנו צריכים להיפתח ולבוא בתקשורת עם העולם, וגם להסתובב ולדבר, והדבר הזה צריך לקרות בשפה שאנשים מבינים".
3 צפייה בגלריה
אבי אוחיון, קרן פלס, עדן גולן ויואב צפיר
אבי אוחיון, קרן פלס, עדן גולן ויואב צפיר
"קיבלנו עכשיו המון פוקוס וזה לא בהכרח כזה גרוע". אבי אוחיון, קרן פלס, עדן גולן ויואב צפיר
(צילום: שמוליק דודפור)
היוצרים נשאלו גם על המוסר הכפול, לאור העובדה ששירים הנחשבים פוליטיים לקחו חלק בתחרות בשנים האחרונות. "אני חושבת על האו"ם ועל הצלב האדום, על הנשים שחיכו שכל ארגוני הנשים בעולם יגידו משהו ברור", ציינה בתסכול פלס, "היה לנו ברור שהם יגידו משהו - אבל זה לא קרה, אז המובן מאליו לא קורה לפעמים. זה כואב וזה מקומם וזה היה נמצא שם עוד הרבה לפני שהחלטנו לכתוב שיר, או שידענו שעדן תזכה. יש חטופות שחזרו מהשבי ונסעו לאו"ם, אם הן עושות את זה - אז מי אנחנו שלא נעמוד בדבר הזה? זה רק מוזיקה ומילים - לא לשבת ורק לרחם על עצמנו, צריך לשנות את התמונה כמה שאפשר".
כמו כן, ליוצרים היה חשוב להדגיש שהם לא מתרגשים מהטענות שיתנכלו להם בעת חלוקת הנקודות: "אני לא יודעת, הכול יכול להשפיע, אבל לא נראה לי שמישהו מתרכז בזה", ענתה גולן. "גם עם Toy אמרו לנו 'אין לכם סיכוי'", הוסיף צפיר, "אבל בסוף יש שיר נהדר וזמרת נהדרת. קיבלנו עכשיו המון פוקוס - וזה לא בהכרח כזה גרוע. לא לשכוח שיהיו קהילות יהודיות וישראליות שיתמכו בנו, ואתם צריכים לעבוד בזה ואנחנו צריכים לעבוד בזה. גם עכשיו אנחנו בטופ 10, אז מצבנו בסדר".
האם יש כוונה להתייחס על הבמה למצב בארץ? צפיר: "אנחנו לא נעשה דברים שהם בבירור 'צועקים' מסר. אסור דגלים, סמלים או אקט פוליטי. אני כבר קורא תגובות שבקליפ עדן מסתכלת למעלה אז היא בטח מסתכלת על חיל האוויר הישראלי, ועכשיו כל אחד יתחיל לפענח סימן. זאת פרשנות", הם צוחקים. "כל ריקוד, כל תנועה, יכולה להתפרש כאילו היא מתייחסת למשהו. עם זה אין מה לעשות, אבל לא יהיה משהו מובהק".