לאחר שסרט אהבה בוליוודי עורר סערה כשהשווה בין מערכות יחסים רומנטיות לבין מחנות ההשמדה באושוויץ במלחמת העולם השנייה, והואשם ב"נרמול" של השואה - שגרירות ישראל בהודו הגיבה לנושא. "לא צפיתי ולא אצפה בסרט, אך ממה שקראתי מדובר בהחלטות גרועות של שימוש בטרמינולוגיה ובסמלים", מסר השגריר נאור גילאון.
"נרמול של נושא השואה צריך להפריע לכולם", המשיך, ואמר: "אני קורא לאלו שאינם יודעים מספיק על הזוועות של השואה ללמוד על כך".
הסרט Bawaal ("רחש", בתרגום חופשי לעברית), שביים הבמאי ניטש טיווארי, מתאר סיפור אהבה בין מורה ובין אישה שמתמודדת עם אפילפסיה, כאשר השניים הכירו באמצעות שידוך. במהלך הסרט הם יוצאים לטייל יחד באירופה במספר מוקדי עניין שקשורים במלחמה, בהם מחנה ההשמדה אושוויץ, ומתאהבים לאורך העלילה. בין היתר, הסרט עושה שימוש במטאפורות שמחברות בין מערכות יחסים רומנטיות ובין השואה.
3 צפייה בגלריה
מתוך Bawaal
מתוך Bawaal
מתוך Bawaal
(צילום מתוך הסרט, אמזון פריים)
כך לדוגמה, בסצנה אחת הכוכבים הראשיים מבקרים בתא גזים כשאחת הדמויות אומרת "כולנו קצת היטלרים קטנים, לא?" - כרפרנס לכך שאנשים אף פעם לא מסופקים ממה שיש להם. מאז שהסרט יצא לאקרנים נשמעו קריאות נגדו, כך לדוגמה במרכז שמעון ויזנטל, ארגון שפועל להגנה על הזכויות של הקהילה היהודית, קראו להורדת הסרט משרתי אמזון פריים. "אושוויץ הוא לא מטאפורה, זו דוגמה מובהקת לרוע שהאדם יכול לו", אמר הרב אברהם קופר, מנהל פעילות חברתית בינלאומית בעמותה. "מדובר בנרמול של הסבל והרצח השיטתי של מיליוני קורבנות השואה הנאצית".
3 צפייה בגלריה
מתוך Bawaal
מתוך Bawaal
מתוך Bawaal
(צילום מתוך הסרט, אמזון פריים)
בשבועות האחרונים התחוללה סערה דומה ברשתות החברתיות סביב "אופנהיימר", לאחר שנעשה שימוש בקטע מתוך כתבי הקודש ההינדיים בזמן סצנת סקס בסרט שביים כריסטופר נולאן. בסצנה המדוברת ניתן לראות את קיליאן מרפי (שמגלם את דמותו של אופנהיימר עצמו) ופלורנס פיו (המאהבת שלו) באקט מיני שבמהלכו היא מבקשת ממנו להקריא קטע מתוך בהגווד גיטה, מכתבי הקודש החשובים בתרבות ההינדית. "אני הופך למוות, אני הורס העולמות", מקריאה דמותו של אופנהיימר בסרט שמציג בימים אלו בבתי הקולנוע ברחבי העולם.
3 צפייה בגלריה
מתוך Bawaal
מתוך Bawaal
מתוך Bawaal
(צילום מתוך הסרט, אמזון פריים)
"היא מחזיקה את הכתבים בהגווד גיטה בידה האחת, כשנראה שבידה השנייה היא מכוונת אל איברי המין שלהם", כתב העיתונאי ההודי אודאי מהורקר, מייסד קרן Save Culture Save India, במכתב שהפיץ גם בטוויטר. "מדובר באחד מכתבי הקודש הנערצים ביותר של ההינדואיזם. אנו לא יודעים מה המוטיבציה וההיגיון מאחורי הסצנה המיותרת הזאת, אך מדובר במתקפה על אמונות דתיות של מיליארד הינדים".