נשיא צרפת עמנואל מקרון עורר סערה לאחר שאמר בריאיון שהשחקן הצרפתי ז'ראר דפרדייה, שהואשם באונס, הפך למטרה של "מצוד", כך מדווח היום (ה') "הגרדיאן".
2 צפייה בגלריה
ז'ראר דפארדייה, עמנואל מקרון
ז'ראר דפארדייה, עמנואל מקרון
ז'ראר דפרדייה, עמנואל מקרון
(צילום: Andreas Rentz/Getty Images Christophe Ena / POOL / AFP)
במהלך ריאיון לערוץ 5 הצרפתי, נשאל הנשיא על האפשרות לשלול מהשחקן פרס ממלכתי שהוענק לו ב-1996, והשיב "לעולם לא תראה אותי משתתף במצוד, אני שונא דברים מהסוג הזה", אמר והוסיף כי "אתה לא לוקח למישהו את עיטור לגיון הכבוד על סמך דיווח".
מקרון אמר כי עיטור לגיון הכבוד, האות היוקרתי ביותר שניתן מטעם ממשלת צרפת, "אינו כלי מוסרי", והוסיף לשבח את השחקן: "אני מעריץ גדול של ז'ראר דפרדייה; הוא שחקן עצום... גאון באמנות שלו. הוא הפך את צרפת לידועה בכל העולם. אני אומר את זה כנשיא וכאזרח - הוא מסב לצרפת גאווה". עוד ציין כי ההליך המשפטי צריך להתקדם, אך חשוב שדפרדייה ייחשב חף מפשע עד שתוכח אשמתו.
מוקדם יותר החודש שודר בערוץ France 2 תחקיר טלוויזיוני שכלל צילומים של השחקן מעיר הערות סקסיסטיות בוטות, בהן אחת המופנית לילדה בת 12, אשר השיב את דפרדייה ואת הטענות נגדו לסדר היום הציבורי. ביום שבו שודר התחקיר, השחקנית עמנואל דבוור, שהייתה הראשונה להאשים את דפרדייה בתקיפה מינית ושהשתתפה בתחקיר, שמה קץ לחייה לאחר שקפצה מגשר לנהר הסיין בפריז.
בעקבות התחקיר והדיון המחודש במעשיו של דפרדייה שהוצת בעקבותיו, שרת התרבות של צרפת, רימה עבדול מאלאק, אמרה כי הערותיו של השחקן מביישות את צרפת, וכי ייפתח "הליך משמעתי" כדי להחליט אם לשלול ממנו את הפרס.
2 צפייה בגלריה
עמנואל דבוור מתוך הסרט A Brutal Game
עמנואל דבוור מתוך הסרט A Brutal Game
עמנואל דבוור מתוך הסרט A Brutal Game
(צילום מסך)
דבריו של מקרון עוררו ביקורות חריפות בצרפת, כאשר חברת אופוזיציה אחת אף כינתה אותו "המקדם הראשי של תרבות האונס". הנשיא לשעבר פרנסואה הולנד התראיין לתחנת רדיו בצרפת ואמר: "לא, אנחנו לא גאים בז'ראר דפרדייה, שכשהוא מסתכל על ילדה בת 12 רוכבת על סוס, הוא הופך אותה לחפץ מיני". עוד הוא הוסיף כי מקרון, שלדבריו לשים קץ לאלימות נגד נשים נמצא בסדר העדיפויות שלו, היה צריך להימנע מההערות הללו ולדבר על נשים, ולא על מעמדו של דפרדייה כשחקן.
אן-ססיל מיילפרט, נשיאת הקרן לנשים של צרפת, אמרה בריאיון לרשת BFMTV שההערות של מקרון היו "מחפירות, נתעבות ומעידן אחר". עוד הוסיפה כי הנשיא לא הראה כבוד לנשים שהתבטאו נגד גברים חזקים. לדבריה, הוא ניסה באופן מכוון להסיט את הדיון מחוק ההגירה החדש שלו.
יעל מלול, מייסדת ארגון הנשים Femme et libre, ציינה כי ההערות של מקרון היו "חמורות ביותר" ושלחו מסר של "תמיכה מסיבית" באדם שנחקר רשמית בגין אונס. עוד הוסיפה כי עלולות להיות להן השפעה שלילית על נשים שירצו לדבר.
דפרדייה נחשב לאחד השחקנים הגדולים בצרפת והשתתף בלמעלה מ-170 סרטים. במהלך השנים האחרונות הועלו נגד השחקן, בן ה-74, שלל טענות על תקיפה מינית, הטרדה ואף אונס. ב-2021 הוא הואשם באונס על ידי שחקנית צעירה שהזמין לביתו בפריז, ובחודש אפריל האחרון התפרסם תחקיר באתר "מדיה-פארט" שבו 13 נשים שונות האשימו אותו בהטרדה מינית. ב-2017, בתוכנית "שי בשידור", סיפרה גם השחקנית הישראלית ימית סול כי בעת צילומים משותפים לסרט, דפרדייה תקף אותה מינית כאשר הכניס את ידו למכנסיה.