אווירה עוינת, חרמות, אנטישמיות, אלימות פיזית ובדידות. עדן גולן כבר מכירה את התפריט מקרוב הרבה לפני קבלת הפנים בעיר האיסלאם מאלמו, כך שהאירוויזיון הוא בסך הכול עוד תחנה טבעית בדרך. הכישורים החברתיים של גולן הועמדו למבחן כבר בגיל שש, כשהמשפחה עברה מכפר סבא למוסקבה בשליחות של אביה. "בית הספר השאיר לי מזכרות הכי לא טובות, נגיד ככה", היא מספרת בריאיון שיתפרסם ביום שישי במוסף "7 לילות" של ידיעות אחרונות וב-+ynet. "התחילו חרמות נגדי ובכיתות גבוהות יותר זה התחיל גם פיזית. היו זורקים עליי כדורים, שמים לי רגליים, דוחפים אותי במסדרונות. באוטובוס הילדים היו לוקחים את המקום שלי ואומרים 'אין לך מקום, תעופי מפה'. המורים היו רואים ולא מתערבים".
למה כל זה קרה? "חושבת שמקנאה. התחלתי אז לשיר ולהיות בטלוויזיה, הייתי תלמידה מצוינת, במיוחד במתמטיקה, ובמקצוע הזה הקפיצו אותי כיתה. הלימודים היו האסקייפ שלי. לא היו לי חברים, לא שום דבר, כל הזמן רק לומדת ומתאמנת. הייתה פה ושם חברה לרגעים. הרגשתי בודדה תמיד".
2 צפייה בגלריה
 עדן גולן
 עדן גולן
עדן גולן
(צילום: שי פרנקו)
אפשר להציע שאולי גם אנטישמיות? "בגיל הזה היה לי קשה לשייך את זה לשם. היום, כשאני מבינה מה זה להיות יהודייה וישראלית, לא אתפלא אם יגידו לי ששנאו אותי גם בגלל זה. אני זוכרת שבבית הספר על המסך כתבו יום אחד Jews עם אימוג'י של קקי. אז ברור שזאת אנטישמיות, אבל אתה לא מסיק את זה בגיל כל כך צעיר".
חצי הגמר הראשון של אירוויזיון 2024 במאלמו שבשבדיה יתקיים בשלישי הבא, החצי השני בחמישי והגמר בשבת בעוד כשבוע וחצי - כולם ישודרו בכאן. אם הכול ילך לפי התוכניות והתחזיות של מהמרי האירוויזיון, למרות התקופה הבלתי אפשרית, גולן תתייצב על במת הגמר, עם השיר "הוריקן" שיצרו קרן פלס, אבי אוחיון וסתיו בגר.
בכל שנה נתקלים הנציגים הישראלים בהפגנות של פרו-פלסטינים ואנטישמים, והפעם גולן מגיעה לאירופה בעיצומה של מלחמת זוועות בישראל, מה שכמובן ילהיט את האווירה עוד יותר ויגדיל את ממדי ההפגנות נגדה. אם כל הנתונים האלה לא הספיקו, בחרו השבדים לארח את האירוויזיון דווקא במאלמו, אחד ממעוזי האיסלאם באירופה. גולן תגיע עטופה באבטחה חסרת תקדים מאז השתתפות כוורת באירוויזיון ב-1974, אחרי מלחמת יום הכיפורים. "קיבלתי ברשתות כל מיני איומים", היא מספרת. "יום אחד כותבים לי: 'את תמותי, נהרוג אותך, אל תבואי'. איומים זה לא נעים, לא הכינו אותי לכל זה כשחשבתי על מוזיקה, אבל עכשיו כן. אני מתרכזת בדברים אחרים שיודעת שישמרו עליי במאלמו, ואנחנו פה למטרה הרבה יותר גדולה מפשוט אירוויזיון. אני מרגישה שבימים האלה זאת לא עוד תחרות מוזיקה. אני באה להשמיע את הקול שלנו בכל העולם בזמן חשוב. להראות שאנחנו חזקים מצד אחד, כן, אבל שבורים מצד שני, שעברנו משהו שבעיניי אף מדינה ואף עם לא צריכים לעבור, ולהסביר שאיש לא יכול להבין מה שעברנו - אלא אם הוא היה פה וראה וחווה מקרוב. מאוד חשוב שיראו שישראל כאן".
2 צפייה בגלריה
עדן גולן
עדן גולן
"התרכזתי במה עושים כדי שהשיר יקרה, כדי שישראל תשתתף". עדן גולן
(צילום: שמוליק דודפור)
גולן נאלצה להתמודד עם שינויים בשיר "הוריקן" שכפה איגוד השידור האירופי בהחלטה פוליטית, כדי שהיצירה הישראלית באירוויזיון לא תתכתב מדי עם אירועי טבח 7 באוקטובר. "כבר הקלטנו וצילמנו את הקליפ לשיר הראשון עם המילים הקודמות, ואז אמרו שצריך להחליף את המילים. לא הסכמתי עם זה במאה אחוז, אבל התרכזתי במה עושים כדי שהשיר יקרה, כדי שישראל תשתתף. ב-12 בלילה באותו יום אני נוסעת לקרן הביתה ואנחנו מתיישבות באחת בלילה ומתקנות את המילים. הגעתי לאולפן, שיחקנו עם המילים עוד קצת, הייתי שם עד שלוש בבוקר להקליט את השיר החדש - ובחמש בבוקר כבר הייתי באיפור-שיער לקליפ החדש. ישנתי בערך 25 דקות באותו יום".
בריאיון מספרת גולן גם על מערכת יחסים רעילה שחוותה בגיל 17 עם בחור שמבוגר ממנה בכמה שנים. "זה התחיל מאוד טוב, אבל נגמר באביוסיב", היא מגלה. "היה לא טוב, מאוד לא טוב, הוא היה נוהג להקטין אותי. היה אומר לי, 'את שום דבר, לא שווה כלום, את לא תצליחי בחיים'. דברים הכי רעילים שהורידו לי את הביטחון. הוא גרם לי להרגיש שאני לא שווה מספיק. כל הזמן הוריד לי. אבל אני מאמינה שיום אחד יגיע הנסיך שייגע לי בלב. אף אחד לא נגע לי עד היום בלב".