למעלה מ-150 אנשי קולנוע ויוצרים יהודים, בהם חואקין פיניקס, כוכבות "ברוד סיטי" אילנה גלייזר ואבי ג'ייקובסון, הבמאי ג'ואל כהן (מחצית מצמד האחים כהן) ואף הבמאי הישראלי נדב לפיד, חתמו על עצומה התומכת בדבריו של הבמאי היהודי-בריטי ג'ונתן גלייזר בטקס האוסקר, שנערך בחודש הקודם, כך פורסם אתמול (ו') ב"וראייטי". "אנו צריכים להיות מסוגלים לגנות הרג אזרחים פלסטינים, בלי להיות מואשמים לשווא באנטישמיות", נכתב.
3 צפייה בגלריה
אליוט גולד, אילנה גלייזר, חואקין פיניקס
אליוט גולד, אילנה גלייזר, חואקין פיניקס
אליוט גולד, אילנה גלייזר, חואקין פיניקס
(צילום: AP Photo/Evan Agostini for The Greenbrier Resort, Evan Agostini/Invision/AP, Gareth Cattermole/Getty Images)
על המכתב חתומים בין היתר השחקנים אליוט גולד ("מ.א.ש", וייתכן שלרבים מוכר דווקא כאביהם של רוס ומוניקה גלר ב"חברים"), קלואי פיינמן ("סאטרדיי נייט לייב"), ריין פיניקס (שחקנית ואחותו של חואקין), דברה ווינגר ("תנאים של חיבה" ועוד), דייויד קורס ("משפחה בהפרעה"), השחקנית הארי נף ("איידול"), טבי גבינסון ("אחת שיודעת" גרסת 2021), וואלאס שון ("הנסיכה הקסומה") ועוד.
בין הבמאים והיוצרים החתומים ניתן למצוא את במאי "הצצה ליחסים" טוד היינס, בוטס ריילי ("מצטער להפריע"), ג'ואל כהן (הלוא הוא מחצית מצמד היוצרים המוערך האחים כהן), לני אברהמסון ("חדר"), מייק ליי ("סודות ושקרים") ואיירה סאקס ("מעברים"). עוד חתמו היוצרת הדוקומנטרית איימי ברג, המחזאי האגדי טום סטופארד, הקומיקאית קייט ברלנט, הסופר ג'ונתן לת'ם, ואף כמה יוצרים ישראלים בהם הבמאי נדב לפיד, אורי פרוכטמן (שהיה נשוי בעבר לזמרת אנני לינוקס) והקומיקאית נועם שוסטר-אליאסי.
3 צפייה בגלריה
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן
נדב לפיד זוכה בפרס חבר השופטים בפסטיבל קאן
בין החתומים. נדב לפיד
(צילום: AP)
"אנחנו אמנים, יוצרי קולנוע, סופרים ויוצרים יהודים שתומכים בהצהרה של ג'ונתן גלייזר מטקס האוסקר 2024. נבהלנו לראות כמה מעמיתינו בתעשייה מפרשים את דבריו לא נכונה ומגנים אותם", נכתב במכתב הפתוח. "ההתקפות שלהם על גלייזר הן הסחת דעת מסוכנת מהמערכה הצבאית ההולכת ומסלימה של ישראל, שכבר הרגה למעלה מ-32 אלף פלסטינים בעזה והביאה מאות אלפים לסף רעב. אנו מתאבלים על כל אלה שנהרגו בפלסטין ובישראל במשך עשורים רבים מדי, כולל 1,200 הישראלים שנהרגו במתקפת חמאס ב-7 באוקטובר, ו-253 בני הערובה שנלקחו".
עד נכתב כי "להתקפות על גלייזר יש אפקט משתיק לתעשייה שלנו. הן תורמות לאקלים רחב יותר של דיכוי חופש הביטוי וההתנגדות, עצם התכונות שהתחום שלנו צריך להוקיר. גלייזר, טוני קושנר, סטיבן ספילברג ואינספור אמנים אחרים מרקעים שונים גינו את הרג האזרחים הפלסטינים. כולנו צריכים להיות מסוגלים לעשות זאת מבלי להיות מואשמים לשווא בעידוד אנטישמיות.
"בנאומו שאל גלייזר כיצד נוכל להתנגד לדה-הומניזציה שהובילה לזוועות המוניות לאורך ההיסטוריה. העובדה שהצהרה כזו נחשבת עלבון, רק מדגישה את דחיפותה. אנחנו צריכים להיות מסוגלים לדבר על האפרטהייד והכיבוש של ישראל - שניהם מוכרים על ידי ארגוני זכויות אדם מובילים ככאלה - מבלי להיות מואשמים בשכתוב ההיסטוריה".
לעצומה צורפו דבריו של פיוטר ציבינסקי, מנהל מוזיאון אושוויץ בירקנאו בפולין, שכתב: "''אזור העניין' אינו סרט על השואה. זו בעיקר אזהרה עמוקה לגבי האנושות וטבעה'. אסור לנו לייחד אזהרה זו לקבוצה אחת. כדי לשמור על אנושיותנו ולהבטיח את הישרדותנו ההדדית, עלינו להשמיע התראה כאשר קבוצה כלשהי מתמודדת עם אכזריות ופעולות מחיקה שכאלה.
3 צפייה בגלריה
ג'ונתן גלייזר
ג'ונתן גלייזר
ג'ונתן גלייזר
(צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
"אנו יהודים גאים שמגנים את העובדה שהזהות היהודית וזיכרון השואה הפכו לנשק (weaponization במקור) המשמש כדי להצדיק את מה שמומחים רבים במשפט הבינלאומי, כולל חוקרי שואה מובילים, זיהו כ'רצח עם בהתהוות'. אנו דוחים את הברירה הכוזבת בין ביטחון היהודים לחירות הפלסטינים. אנו עומדים לצד כל הקוראים להפסקת אש קבועה, כולל החזרה בטוחה של כל החטופים, ומסירת סיוע מיידי לעזה, הפסקת ההפצצה המתמשכת של ישראל על עזה והמצור עליה. אנו מכבדים את השואה בכך שאנחנו קוראים: לעולם לא עוד - לאף אחד", נחתמת ההצהרה.
"חתמתי על המכתב כדי לעזור להתמודד עם אקלים ההשתקה ששורר במקומות עבודה ותעשיות רבות סביב המלחמה של ישראל בעזה, שנכנסת כעת לחודש השביעי שלה", מסרה אילנה גלייזר בהצהרה ל"וראייטי". "המחלוקת הזו סביב ג'ונתן גלייזר היא רק דוגמה אחת לכך".
המפיק האמריקאי ג'יימס שיימוס, החתום גם הוא על העצומה, הוסיף כי "עברו שבועות מאז נאום הקבלה של ג'ונתן גלייזר בטקס פרסי האוסקר, אבל כפי שמזכיר לנו ההרג הבלתי-מוסרי של שבעה עובדי World Center Kitchen Aid השבוע - ושל אינספור אזרחים פלסטינים נוספים - הבקשה שלו לאנושיות רק הפכה יותר ויותר דחופה. כך גם חובתנו כיוצרים יהודים למחות על מסע ההכפשות המרושע שנוהל נגדו".
כזכור, בטקס האוסקר האחרון, זכה סרטו המדובר של גלייזר בפרס הסרט הבינלאומי. הסרט מתאר את שגרת חיי משפחת הס, שאביה רודולף פיקד על מחנה אושוויץ. "הסרט שלנו מראה לאן מובילה הדה-הומניזציה במירעה", אמר אז גלייזר על הבמה, והוסיף: "השואה נחטפה בידי כיבוש שהוביל לקונפליקט עבור כל כך הרבה אנשים חפים מפשע, בין אם קורבנות 7 באוקטובר או המתקפה הנמשכת בעזה".
בתגובה לנאומו, כשבוע לאחר הטקס, חתמו למעלה מ-1,000 יוצרים, חתמו שחקנים ואנשי מפתח בתעשיית הבידור האמרקינית על מכתב פתוח נגד אמירתו. "השימוש במילים כמו 'כיבוש' כדי לתאר אזרחים יהודים המגנים על מולדתם מעוות את ההיסטוריה", נכתב בטקסט שעליו חתמו בין היתר דברה מסינג, ג'וליאנה מרגוליס ומייקל רפפורט. עד נאמר כי "אנחנו מתנגדים לכך שהיהדות שלנו מנוכסת לצורך יצירת השוואה מוסרית בין השלטון הנאצי ששאף להכחיד גזע שלם של אנשים, לבין האופן שבו מדינת ישראל פועלת כדי למנוע את השמדתה".