תאגיד הבידור של דיסני וחטיבת גיבורי העל של מארוול שפועלת בחסותו מכוונים את התכנים שלהם לפלחי שוק אדירים בארצות הברית ובכל העולם. כך הפכו בשנים האחרונות לספקי התוכן המשגשג ביותר בהוליווד על המסך הגדול, ושואפים לשחזר את ההצלחה גם על המסך הקטן. עתה, כששירות הסטרימינג דיסני+ עומד להרחיב את פעילותו מחוץ לגבולות ארצות הברית, הלאה לשאר העולם, הישר אל בתי האב באירופה וגם בישראל. ההתפשטות העכשווית לטריטוריות שנשלטו על ידי נטפליקס מונעת על ידי תכנים עדכניים כמו הסדרה "אובי ואן קנובי" שנשענת על הגלקסיה של "מלחמת הכוכבים" שמוכרת בכל רחבי כדור הארץ, אבל גם על ידי ניסיונות הרפתקנים לחדור לסלון ביתם של צופים חדשים שאינם מזוהים בהכרח עם קהל היעד הטבעי של דיסני - המערבי, הליברלי. הסדרה החדשה "מיס מארוול" היא מהלך שכזה.
אז מיהו קהל היעד של "מיס מארוול" שהפרק הראשון שלה עלה אמש (ד') בשירות דיסני+? אם את נערה מתבגרת בחיפוש אחר השראה, זוהי הסדרה בשבילך. גם אם את או אתה תלמידי תיכון בחיפוש אחר עלילה קלילה, דמויות חביבות, סטייל קצבי ובדיחות עדכניות. ואם במקרה את או אתה מחשיבים את עצמכם כגיקים של גיבורי על בגיל העשרה או כאלה שנתקעו שם גם בעשור הרביעי לחייהם (ויש לא מעט כאלה), אז החליפה של מיס מארוול תפורה עליכם. אבל אתם במקרה נרתעים מדמויות של מוסלמים, או באופן כללי מחזיקים בתפיסת עולם גזענית (וגם כאלה יש לא מעט, יותר מדי), אז כנראה ש"מיס מארוול" לא תבוא לכם בטוב. זה לא אומר שאינכם נכללים בתוך קהל היעד שלה. להפך. מבחינת ראשי דיסני, נשיא מארוול קווין פייגי והתסריטאית בישה ק. עלי, מטרת הסדרה היא לחנך לסובלנות, אנושיות וקבלת האחר בעולמנו האפל דרך פנטזיה עולצת ביקום הפנטסטי של מארוול. האם זה עובד? לא בטוח.
עוד בדיסני+:
מיס מארוול, המוכרת בציבור גם כקמאלה קאן, ידועה בדברי ימי מארוול כגיבורת העל המוסלמית הראשונה של החברה. בניגוד לנכסי הצאן ברזל הרגילים של אימפריית הקומיקס, אשר זוכים לעיבוד קולנועי וטלוויזיוני עם הצלחה בטוחה, הדמות של מיס מארוול נוצרה ב-2013 ואי אפשר להגיד שהיא מצאה לעצמה מקום מרכזי בפנתאון הסופרהירוז האמריקנים. אבל מתוך התחשבות בפוליטיקת הזהויות בארצות הברית, והעמקת הגיוון ביקום גיבורי העל שלהם, הוחלט לקדם את הפרויקט שאמור לקלף את החיג'אב מהדמות ולחנוט אותה בחליפת לייטקס דומה לזו שלבשה ברי לארסון בהופעתה כקפטן מארוול. אימאן וילאני, שחקנית קנדית בת 19 ממוצא פקיסטני, אינה חטובה כמו הכוכבת הזוהרת בת ארצה, אבל כקמאלה היא נושאת עיניים אל קפטן מארוול, והעוצמות הנשיות העילאיות שלה. מכאן באופן טבעי אימצה את הכינוי שלה. בעולם מושלם, מיס מארוול תשמש השראה לצופות וצופים צעירים מרקע דומה במציאות.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מיס מארוול"
מתוך "מיס מארוול"
כיפית, קלילה, לא בטוח שמגשימה את כל המטרות שלה. מתוך "מיס מארוול"
(באדיבות Marvel)
שני הפרקים הראשונים של "מיס מארוול" מתרכזים בחיי היומיום של קמאלה, נערה ממוצא פקיסטני שמתגוררת עם משפחתה בעיירה ג'רזי סיטי שבניו ג'רזי. כתלמידת בית ספר תיכון לא פופולרית במיוחד, שמדי פעם סובלת מבריונות (על רקע גזעני או גיקי, לא ברור), אך נהנית מקרבתם המגוננת של חברה הטוב חובב הטכנולוגיה ברונו (מאט לינץ) וידידתה נאקייה (יסמין פלטשר), שהיא מוסלמית כמוה, אך בניגוד אליה חובשת חיג'אב. מה שמאחד את החבורה היא חיבתם לגיבורי על - לא משהו בלתי נתפס בהתחשב בכך שבעולם של פוסט-נוקמים, קפטן אמריקה, אנט-מן ושאר החברים זכורים לטוב כמי שהצילו את העולם מהחורבן שהמית עליו הנבל תאנוס. מצד שני, כבת למשפחת מהגרים מוסלמית, היא נדרשת להתמודד עם שמרנות הורית מגוננת יתר על המידה ואדיקות דתית. מול התשוקה שלה לגיבורי על ככלל, וקפטן מארוול במיוחד, מה שקושר אותה לאביה, אמה ואחיה היא המסורת והמורשת המשפחתית שלא תואמת את שאיפותיה.
יש בפרק הראשון מתחים בתוך המשפחה ובתוך בית הספר אבל הם אינם מהסוג מחמיר הלב והמטלטל. "מיס מארוול" מתחיל כמו כל דרמת נעורים שופעת הומור ועדכנית שמתקשרת עם שגרת הטיקטוק החדשה. רוב חבריה של קמאלה לספסל הלימודים רוצים להיות משפיעני אינסטגרם כשיהיו גדולים, ומתחילים בקריירה כאן ועכשיו. במסדרונות בית הספר, במסיבות, ואפילו במסגד. ההורים שלה מעוניינים לגונן עליה מהתופעות המשחיתות של בני הנוער האמריקנים ולחנך אותה בהתאם לערכי המשפחה. ואילו כל מה שקמאלה עצמה רוצה להיות זה גיבורת על, או לפחות להתחפש לאחת כזאת. כנס מעריצים מקומי מאפשר לה לעשות כן, והיא מתייצבת אליו בניגוד לדעת הוריה. יש פה אולי התרסה כנגד המסורת, אבל כשכוחות על פורצים במקרה מתוך ידה של קמאלה במהלך האירוע, מתברר כי המקור שלהם לא נובע מחליפת קפטן מארוול שהיא עוטה, אלא דווקא מצמיד מסתורי שגילתה בתוך אוסף ממצאים ארכיאולוגים נושנים של סבתה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מיס מארוול"
מתוך "מיס מארוול"
המשפחה רוצה לגונן, קמאלה רוצה להיות גיבורת על. מתוך "מיס מארוול"
(צילום: Daniel McFadden)
השילוב בין החדשנות והמתירנות המזוהה עם ארצות הברית הרעננה והליברלית של היום לבין מסורת הקדומה והשמרנית כפי שבאה לידי ביטוי בפקיסטן בעבר מאפשר לקמאלה לשמש כגיבורת על אמריקנית, הנישאת על המורשת המשפחתית שלה. יש פה משבר זהות, ולא מעט התנגשויות של קמאלה בינה לבין משפחתה וקהילתה הפטריארכלית, אבל אלו בדיוק החומרים שמניעים את העלילה שטוותה עלי והקונפליקטים האישיים שעוברת הדמות הראשית כחלק מתהליך ההתבגרות המואץ שלה כמיס מארוול. מה שלא ברור כל כך בשלב זה הוא מיהו הנבל בכל הסיפור, ואחד כזה, או יותר, אמורים לצאת מתוך שורות הסוכנות הממשלתית לבקרת נזקים. אריאן מואייד חוזר לתפקיד הסוכן קלירי, הזכור כמי שחקר את פיטר פארקר בשובר הקופות "ספיידרמן: אין דרך הביתה", ואליסה ריינר חוברת אליו במרדף אחרי הנערה שלא די בכך שהיא מוסלמית, היא גם מחזיקה בכוחות על, מה שמדליק נורות אזהרה בכל משרד ממשלתי.
אפשר לזהות ב"מיס מארוול" ביקורת סמויה נגד הפרנויה של שירותי הביטחון האמריקנים, אבל גם נגד הקנאות הדתית של הקהילה המוסלמית והכפייה הדתית כפי שהיא באה לידי ביטוי בפער הבין-דורי בתא המשפחתי. אבל כל אלה הם רעיונות משניים שמתלווים לסדרה שכל כולה מריחה כמו ריח נעורים ומוקדשת לתרבות גיבורי העל. בשילוב עריכה קצבית שמשלבת אלמנטים של אנימציה, האווירה שמתקבלת קלילה וכיפית מהסוג של "להיות פרח קיר". הבמאים הבלגים עדיל אל-ערבי ובילאל פלאח (הידועים כצמד עדיל ובילאל) טוענים כל פרק באנרגיות הנמרצות שלהם. כקולנוענים ממוצא מרוקאי-מוסלמי הם היוצרים המתאימים ביותר לסדרה - לא רק בגלל שהם באים מהרקע הנכון ועומדים בשורה אחת עם הציפיות לייצוג הולם של האיסלאם המתון, אלא גם בגלל הסגנון הכיפי שלהם מקומדיות האקשן שלהם "גאנגסטה" (2018) ו"נערים רעים לתמיד" (2022). השניים - מגניבים, יצירתיים, ושוברי מוסכמות - מנתצים את הדעות הקדומות לגבי מה זה אומר להיות צעירים מוסלמים, פתוחים ומתירנים באירופה, ממש כמו קמאלה קאן מלאת שמחת החיים שסוגדת לקפטן מארוול במקום לאללה.
3 צפייה בגלריה
מתוך "מיס מארוול"
מתוך "מיס מארוול"
כשאת מוסלמית עם כוחות על, את מדליקה המון נורות אזהרה. מתוך "מיס מארוול"
(באדיבות Marvel)
"זה פרויקט אישי בשבילנו כי זה נוגע לילדים, אנשים צעירים. זה מארוול, זה דיסני. אתה נכנס לראש של הנערה הזאת, מתבגרת אמריקנית מוסלמית בת 15 ממוצא פקיסטני. היא בין שני עולמות, ממש כמונו. היא לא מאה אחוז אמריקנית. היא לא מרגישה במקום הנכון בתיכון, אבל מצד שני אם תשים אותה בפקיסטן היא יותר מדי אמריקנית בשביל להתאקלם שם", אמרו לי עדיל ובילאל בראיון בפסטיבל קאן האחרון, בו הוקרן בבכורה סרטם "מורד" העוסק בכוח המשיכה של דאעש בקרב צעירים מוסלמים באירופה. "זה דומה לנו, אנחנו בלגים, אבל אנחנו גם מרוקאים. זו הסיבה שאנחנו מחוברים לסיפור שלה. היא אנושית, אבל היא גם גיבורת על. היא במצב בינייים בין העולם של אדם נורמלי לבין העולם של גיבורי העל. וזו הזווית שדרכה בחרנו לספר את הסיפור, כשהיא מחפשת את הזהות שלה בעודה מפתחת את הכוחות שלה. זו הגרסה של מארוול לזהות של נערה מוסלמית".
ביחד עם במאים בלגים ממוצא מרוקני (עדיל ובילאל), תסריטאית בריטית ממוצא פקיסטני (עלי), וצוות שחקנים שהגיעו לארצות הברית מדרום מזרח אסיה, מארוול פונה לקהל האמריקני וגם לזה הבינלאומי ומציעה תיקון עולם שהוא מלא תקווה, כפי שהוא תמים. מיס מארוול כנראה תגבר על הנבלים בסדרה, לא על הצופים הגזענים שיחזו בה.