אחרי ההתעקשות האמיצה של כאן וסירובם להחליף את השיר הנבחר: שר התרבות בפנייה לאיגוד השידור האירופי - אשרו את השיר הישראלי לאירוויזיון.
עקב חשיפת ynet אתמול (ד') כי איגוד השידור האירופי (EBU) שוקל לפסול את השיר "הגשם של אוקטובר" לאירוויזיון, והחלטתה העיקשת של כאן - בראשות מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז, ויו"ר המועצה גיל עומר - שלא לשנות את המילים ואת שם השיר, ל-ynet נודע כי כעת השר זוהר נוקט פעולה ישירה ראשונה.
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
שר התרבות והספורט, מיקי זוהר
(צילום: עוז מועלם)
"כפי שידוע לך, מדינת ישראל חווה את אחת התקופות הקשות והמורכבות ביותר מאז הקמתה", פנה זוהר למנכ"ל תאגיד השידור האירופי, "אנשינו, המגיעים מרקעים שונים ואוחזים באמונות שונות, היו עדים לאחת מהמתקפות הקטלניות והאכזריות ביותר על אזרחים שהעולם אי פעם ראה. איבדנו את יקירינו, וישנם נשים, גברים וילדים שעדיין שבויים על ידי ארגון טרור", אמר זוהר, בהתייחסו לאובדן הכבד של הנרצחים במתקפה, ולעצם העובדה שחטופים עדיין נמצאים בשבי חמאס.
"החודשים האחרונים גם חיזקו את הבנתנו שרוח העם הישראלי היא עוצמתית ואיתנה להפליא, על אף הרגעים הקשים שהתמודדנו איתם. אנו עומלים עתה על בנייה וצמיחה מחדש יחד, כאנשים החזקים שהיינו - ועודנו.
"השיר שישראל שלחה לתחרות האירוויזיון נבחר על ידי ועדה מקצועית המורכבת משמות ידועים בתעשיית המוזיקה והבידור המקומית. זהו שיר מרגש, הדן בהתחדשות ובתקומה מתוך מציאות שברירית מאוד של אובדן וחורבן, ומתאר את הלך הרוח הציבורי הנוכחי בישראל בימים אלה. אנו רואים עכשיו בצורה הכי ברורה כי חיינו - כחברה אחת, מאוחדת - מצליחים לגבור אפילו על הסבל הגדול ביותר. זהו אינו שיר פוליטי.
2 צפייה בגלריה
עדן גולן, מתמודדת "הכוכב הבא לאירוויזיון"
עדן גולן, מתמודדת "הכוכב הבא לאירוויזיון"
עדן גולן, נציגת ישראל לאירוויזיון 2024
(צילום: שי פרנקו)
"כפי שאמרתם בעצמכם בצורה מוערכת, ישראל משתתפת בתחרות האירוויזיון זה כמה עשורים, ואף אירחה בגאווה את התחרות כמה וכמה פעמים, כולל לפני כמה שנים ספורות. אנחנו בטוחים שתחרות האירוויזיון מייצגת יותר מכול את כוחן של התרבות והמוזיקה - וסומכים על כך שתמשיכו במשימתכם החשובה לשמור עליה נקייה מכל ניסיון לתמרון פוליטי. אני מבקש ממך לאפשר לשיר המייצג את ישראל, 'הגשם של אוקטובר', להשתתף בתחרות האירוויזיון".
השר זוהר התייחס לאפשרות של פשרה, ואמר בריאיון לאולפן ynet: "כותבי השיר, התאגיד והזמרת יצטרכו לקבל את ההחלטות בסופו של יום... אני כן חושב שישראל צריכה להשתתף באירוויזיון כי חשוב לנו בעת הזו לקבל את הייצוג שם, ולהביע את עצמנו בכל אירופה. אני חושב שנצליח להגיע להסכמות איתם, אני חושב שהשם ["הגשם של אוקטובר"] מאוד מטריד אותם. אנחנו נדבר איתם ונראה איך מגיעים להבנה".
כזכור, אחרי חשיפת ynet אתמול, באיגוד השידור האירופי הגיבו לכוונה לפסול את השיר ואמרו בתגובה לפניית האתר כי "אנו נמצאים כעת בתהליך של בדיקה מדוקדקת של מילות השיר - תהליך שהוא חסוי בין ה-EBU לבין תאגיד השידור הציבורי עד להחלטה סופית. לכל גופי השידור יש עד 11 במרץ להגיש את השירים שלהם באופן רשמי. אם שיר אינו עומד בקריטריונים מסיבה כלשהי, תינתן לתאגיד הזדמנות להגיש שיר חדש או מילים חדשות, בהתאם לכללי התחרות".