"בתקופת כהונתו כמפקד מרחב ירקון, לא התקבלה כל תלונה נגד מר אביטל בגין החשדות שצוינו (הטרדה, עבירות מין). נהפוכו, שתי תלונות הדדיות בגין סכסוך עסקי ושיימינג נסגרו האחת בהיעדר ראיות והשנייה בהיעדר עבירה פלילית". את הדברים הללו מסרה משטרת ישראל בשבוע שעבר, בתגובה לפרסום ב-ynet שעסק בטענות שהעלה אביטל ב-2015 בנוגע ליחסיו עם מפקד מרחב ירקון דאז, במסגרת תכתובות בוטות ואלימות שלו עם הסוכנת נורית אורגל. אז תלונות על הטרדה ועבירות מין נגד אביטל אולי לא היו, אבל המשטרה בהחלט זכתה לרמז עבה על עבירות שייתכן שביצע לכאורה במסגרת התלונה של אביטל עצמו על שיימינג. לדבריה של מי שעמדה במרכז הסיפור, במשטרה בחרו להתעלם - ואף קראו לה לבוא ולקבל בחזרה את הראיות לכאורה שהציגה.
מדובר בתלונה מ-2016: צעירה בשם יאנה פאנוב (היום בת 27) פרסמה פוסט בפייסבוק שבו קראה לנשים להתלונן נגד אביטל. "מישהי הייתה אמורה לשים לזה סוף, וכנראה שזאת תהיה הפעם אני", כתבה. "מר שי אביטל בכבודו ובעצמו, הסוכן הוותיק בשוק... מנסה לפתות ולשדל בחורות צעירות ותמימות שרוצות קצת להצליח (כמובן שפונה לאלה מהפריפריה כי במרכז הוא כבר שרוף). מבקשת מכל הבחורות שרוצות 'להצליח' לקחת צעד ענק אחורה מהבנאדם השפל הזה שמנסה לנצל את מעמדו עם בחורות צעירות וחסרות ניסיון. אז שי, לא הפעם ולא איתי. תאכל את עצמך לבינתיים עד שיסגרו אותך מאחורי סורג ובריח". פאנוב צירפה לפוסט צילומי מסך של התכתבויות שונות בין אביטל לכמה צעירות, והוסיפה כי "הוגשה כבר תלונה במשטרה מכמה בחורות מוטרדות".
1 צפייה בגלריה
שי אביטל
שי אביטל
שי אביטל
(צילום: יריב כץ)
המקרה של פאנוב, אגב, לא היה קיצוני כמו אלה שתוארו בעדויות הרבות שהתפרסמו בשבועיים האחרונים נגד אביטל. לדבריה, מדובר היה רק בשיחה מאוד לא מקצועית: "לא הייתה שם הטרדה, הוא לא שלח ידיים", היא משחזרת. "הוא אמר לי, 'מה את אומרת, נלך למסעדה ואז אליי הביתה'. סירבתי. ואז הוא המשיך לשלוח לי הודעות מניפולטיביות עד שכבר נמאס לי". אך למרות שהיא עצמה לא נפלה קורבן, המקרה - והסיפורים ששמעה לאחריו - הספיקו לה כדי לפרסם את הפוסט.
אביטל, כאמור, התלונן בפני השוטרים על המקרה – ופאנוב זומנה למסור עדות. שם, היא שטחה בפניהם את כל טענותיה על התנהגותו של אביטל, כלפיה וכלפי אחרות. "הם שאלו אותי למה העליתי את הפוסט הזה", מספרת פאנוב ל-ynet, "שאלתי אותם אם זה אסור, ולא היה להם מה לומר". היא מוסיפה כי לתחושתה, "באו לתקוף אותי – לשאול למה פרסמתי, לא מה הוא עשה לי. אבל אני מיוזמתי סיפרתי להם בעקבות מה פרסמתי את הפוסט. העדות נמשכה חצי שעה ובסופה הבאתי להם דיסק און קי עם כל העדויות שאספתי. לא כל הבנות הסכימו שאעלה את זה לפייסבוק, הן פחדו. אז הבאתי להם צילומי מסך".
לא לגמרי ברור מה עשתה המשטרה עם הטענות והעדויות שהוצגו בפניה. לאחר כמה שבועות, טוענת פאנוב, התקשרו אליה מהמשטרה והודיעו כי הוחלט לסגור את התיק בעניינה. "הם ביקשו שאבוא לקחת את הדיסק און קי", היא אומרת. כשאמרה להם שלה יש את החומרים אצלה, השיבו לה, לטענתה, כי אם לא תיקח את המכשיר - "הם ישמידו אותו". פאנוב מוסיפה כי בתקופה שלאחר הגשת התלונה, קיבלה שיחות טלפון מאיימות ממספרים חסויים. "אמרו שיגיעו אליי, שלא יהיה זכר לקיומי", היא נזכרת. "לא לקחתי את זה ברצינות ולא התלוננתי במשטרה, למה לקחת יום חופש שלא יגיע לשום מקום".
פנינו למשטרה במטרה להבין האם במקביל לסגירת התלונה נגד פאנוב, נבדקו הטענות שעלו נגד אביטל. במשטרה סירבו להתייחס ומסרו רק כי "כל תלונה המתקבלת במשטרה ומעלה חשד לקיומה של עבירה פלילית כלשהי במהלך הגשתה או בירורה, נבדקת ביסודיות ובמקצועיות בהתאם לחוק ובמטרה להגיע לחקר האמת - וכך נעשה גם ביחס למקרה זה. ככל שלא נמצאות ראיות מספקות לביצוע עבירה פלילית המתלונן מעודכן על כך בהתאם. מעבר לכך ובהתאם להוראות החוק, לא נפרט אודות פעולות ומהלכי חקירה או פרטים אחרים מהמרשם הפלילי".
עורכי דינו של שי אביטל, ששי גז ושרון נהרי מסרו בתגובה: "מדובר בסיפור ישן וממוחזר. הגב' פאנוב עצמה מעידה כי לא כפה עצמו עליה. הוא גם לא ניצל את מעמדו וכתב לה בגילוי לב כי 'אלף כמוהו' לא יוכלו לעזור לה. יצויין כי מאז הגיש נגדה את התלונה, הם נפגשו במספר אירועים והשאירו את הסכסוך מאחור".
בתוך כך, היום נערך בכנסת דיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה לשוויון מגדרי ויחס המשטרה לנפגעות עבירות מין. בהמשך לפרסום ב-ynet, חבר הכנסת איתמר בן גביר פנה בדיון לנציג המשטרה תת ניצב דודו בואני, ושאל כיצד קרה שהמשטרה התעלמה מהעדויות שנמסרו לה. בתגובה נאמר לו כי "מדובר בתיק בחקירה" ולכן לא ניתן להתייחס אליו. גם חברת הכנסת אמילי מואטי התייחסה לפרסום ב-ynet וכתבה בטוויטר: "הפרסום המחריד שלממחיש את האירוע המתגלגל שבו אנחנו חיות. אלימות מינית היא תהום ברצף של אלימות כלפי נשים".
כוכבת הריאליטי גל גברעם, שחשפה לפני כשבוע כי אביטל הטרידה אותה מינית, אמרה בדיון: "הגעתי לתחנה ביום שלישי בסביבות 23:00. בחרתי ללכת מאוחר כי אני קצת מוכרת ולא רציתי שיקשרו אותי לזה. נכנסתי עם בגדים שחורים ומסכה כדי לשמור על זהותי. בכניסה היה יומנאי שאומר לי 'אוקיי, מתי זה קרה?'. עניתי - לפני שנתיים. והשאלה הבאה הייתה 'למה באת רק עכשיו?'. אמרתי לו 'כי אז פחדתי, ועכשיו אני לא'. רציתי שיגנו עליי, שיקשיבו למה שיש לי להגיד". גברעם הוסיפה: "הלכתי לתחנה שפרסמו שערוכה לקבל אותנו, המקום שאמור להגן עלינו. הייתי בטוחה שהכול יהיה ערוך ומוכן. ביקשתי עזרה מהמשטרה כאזרחית וקיבלתי סטירה מצלצלת והלכתי הביתה וזהו. הגעתי הביתה וניסיתי להגיש תלונה מקוונת, אבל אי אפשר להכניס בתלונה המקוונת פרטים של תקיפה מינית, זה לא אפשרי. זה מהמם לגניבת אופניים או רכב, אבל לא בתקיפה מינית".