האם גרטה טונברג, הצעירה שהצליחה להעלות את נושא האקולוגיה ואיכות הסביבה לראש דאגותיהם של מנהיגי העולם, תהיה גם זאת שתפלג את התנועה העולמית? מנהיגי FFF (ימי שישי למען העתיד) בגרמניה, אוסטריה ואפילו בשבדיה מתנערים מהתמונה שפירסמה טונברג ב-20 באוקטובר, ובה היא נושאת שלטים המביעים תמיכה בפלסטין ומתעלמים מהטבח שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. זאת כאשר תמנון כחול, היכול להתפרש כסמל אנטישמי, מופיע בתמונה.
2 צפייה בגלריה
גרטה טונברג מזדהה עם תושבי עזה
גרטה טונברג מזדהה עם תושבי עזה
גרטה טונברג מזדהה עם תושבי עזה בתמונה עם התמנון
(צילום: מתוך אינסטגרם)
טונברג מחקה את התמונה לאחר שש שעות, העלתה אותה מחדש ללא התמנון וטענה כי לא ידעה שמדובר בסמל אנטישמי אלא "בצעצוע שאוטיסטים משתמשים בו כדי להביע את רגשותיהם".
התנועה הבינלאומית של "ימי שישי למען העתיד" תמכה ביום שישי שעבר בקריאה לשביתה כללית כהבעת סולידריות עם עזה. בפוסט, שכבר נמחק מחשבון האינסטגרם, נטען כי "אנשים עוברים שטיפת מוח על ידי התקשורת המערבית כדי לתמוך בישראל".
לואיזה נויבאואר, מנהיגת התנועה בגרמניה, הודיעה ביום שישי כי לא ידעה מראש על הפרסום וכי התנועה הבינלאומית אינה מדברת בשם הסניפים המקומיים בכל הארצות. "איננו מסכימים עם התוכן", הבהירה נויבאואר וזאת לאחר שקראה יום אחרי הטבח להשתתף במצעדי מחאה נגד “התקפת הטרור של חמאס, שלא נודעה כמותה, נגד ישראל".
הלחצים על הסניף הגרמני לעזוב את ארגון FFF מתגברים כאשר יו”ר ארגון הגג של הקהילות היהודיות בגרמניה יוסף שוסטר הציע להם "לחתוך את הקשרים עימם ולשנות את שמם. הארגון הבינלאומי של 'ימי שישי למען העתיד' מסלף באופן פשטני את ההיסטוריה, מסית נגד ישראל ועכשיו מפיץ תיאוריות קונספירציה".
2 צפייה בגלריה
"צדק לפלסטין". התמונה השבועית של גרטה טונברג
"צדק לפלסטין". התמונה השבועית של גרטה טונברג
"צדק לפלסטין". התמונה השנייה של גרטה טונברג מיום שישי האחרון
(צילום: מתוך טווויטר)
מרסל אמריך, חבר הפרלמנט הגרמני מטעם המפלגה הירוקה, הצהיר כי "הארגון מפיץ את תיאוריות הקונספירציה האנטישמיות האיומות ביותר ואי-אפשר שלא להרגיש בחילה".
הסניף האוסטרי של הארגון הביע אף הוא דאגה והוסיף כי "מההתחלה 'ימי שישי למען העתיד' היא תנועה שאינה משויכת להנהגה עולמית והמסר שלה מופץ על ידי אלפי אנשים פרטיים בכל העולם".
אפילו בשבדיה, סניף שאינו חוסך ביקורת מישראל הצהיר כי "אינו תומך בכל צורה של אנטישמיות ואיסלאמופוביה ולא חשוב איפה היא נאמרת ועל ידי מי".
אלא שלא כולם בתנועה מסכימים. דוברת ה־FFF אליזה באס צייצה בחשבונה הפרטי כי יש "אווירת פוגרום נגד פלסטינים בגרמניה” ומחתה נגד "רצח עם והשתקת אלו שרוצים לדבר עליו".
וכך התנועה העולמית שבדרך כלל נהנתה מהקונצנזוס של שמירת כדור הארץ מוצאת עצמה נקרעת מבפנים בנושא שרבים מתומכיה אינם מבינים בו ובטח לא קשור לאקולוגיה.