חוקרים בארגנטינה חשפו גולגולת של דינוזאור גדול, אוכל בשר, שחי בצפון פטגוניה לפני כ-85 מיליון שנה. לדינוזאור היה חוטם קצר, שמיעה חדה ועוצמת נשיכה חזקה במיוחד, שהפכה אותו לטורף מרתיע.
1 צפייה בגלריה
כך נראה הדינוזאור הענק
כך נראה הדינוזאור הענק
כך נראה הדינוזאור הענק
(צילום: JORGE BLANCO, רויטרס)
אורכו של הדינוזאור, שנקרא Llukalkan aliocranianus, הוא כחמישה מטרים והוא היה שייך למשפחת האבליזאוריים, קבוצה של דינוזאורים טורפים שחיו בדרום אמריקה ובחלקים נוספים של החצי הדרומי של כדור הארץ בתקופת הקרטיקון.
Lukukalkan פירושו "מי שגורם לפחד" בשפתם של בני המפוצ'ה. אותו דינוזאור נאבק כנראה עם ויאוונטור, דינוזאור אחר, ששרידיו נמצאו במרחק של 700 מטרים משם. גם הדינוזאור האחר היה טורף.
שני הדינוזאורים שנמצאו היו שייכים כאמור למשפחת האבליזאוריים, קבוצה של טורפים שהלכו על שתי רגליים. הם היו בעלי גולגולות קצרות, שיניים חדות ומשוננות, זרועות קצרות במיוחד. האבליזאוריים היו קטנים יותר בהשוואה לדינוזאורים טורפים ענקיים כמו הטירנוזאורוס.
"כן, זה מאוד יוצא דופן למצוא שני אבליזאוריים, שחיו באותו האזור ובאותו זמן", אמר הפלאונטולוג פרדיקו ג'יאנציני מהמועצה הלאומית למחקר בארגנטינה והאוניברסיטה הלאומית בסן לואיס - המחבר הראשי של המחקר, שפורסם השבוע ב-Journal of Vertebrate Paleontology.
על השכנים, שחיו לפני 85 מיליון שנה, אמר החוקר: "Llukalkan היה קצת יותר קטן מהויאוונטור. הם בוודאי התחרו זה בזה על אותו טרף. אז אם הם היו מתחרים זה בזה - יכול להיות שהם אכלו אחד את השני". ג'יאנציני הוסיף: "כיום טורפים ממינים שונים, אך מאותה משפחה, מתקיימים באותה מערכת אקולוגית, כמו אריות, נמרים וברדלסים".
אורכה של הגולגולת שנמצאה הוא כ-50 ס"מ והיא השתמרה היטב, כולל חלקים מהמוח של הדינוזאור. "יחודו של הדינוזאור הזה היה שיש לו חללים באזור האוזניים, שלא היו לאבליזאוריים אחרים, מה שהיה יכול להקנות למין הזה יכולות שמיעה שונות, אולי טווח שמיעה גדול יותר", הוסיף ג'יאנקיני. הוא הוסיף כי כיוון שהמוח השתמר בצורה טובה, יוכלו החוקרים בעתיד לערוך מחקרים עליו.
פרט לגולגולת לא נמצאו חלקים אחרים של הדינוזאור המפלצתי, אך החוקרים מעריכים שהוא שקל בין טון ל-5 טונות.


בפטגוניה נמצאו לא מעט שרידים של דינוזאורים. ב-2014 פליאונטולוגים גילו באזור מאובנים של דינוזאור "הגדול ביותר שהתהלך על פני כדור הארץ". הם העריכו כי משקלו של הדינוזאור שנמצא משתווה ל"14 פילים אפריקנים" או 100 טונות. המומחים אמרו אז כי המאובנים שנמצאו לפני כשבע שנים שייכים למין חדש של טיטנוזאור, זאורופודה ארוך-צוואר וארוך-זנב, שהלך על ארבע רגליים וחי לפני כ-95 מיליון שנה בתקופת הקרטיקון.
ב-2012 התגלה באזור 24 חוליות זנב עצומות של דינוזאור, והן מצביעות שהוא חי לפני 98 מיליון שנה ושקל 69 טונות. כך התברר במחקר שפורסם בינואר השנה.