צוות החקירות של עמותת "אנימלס" תיעד בריכת פיטום דגים בקיבוץ מעוז חיים שבעמק המעיינות כשהיא מלאה בדגים מתים. על פי מצבם, נראה שהדגים המתים צפו בבריכה לפחות כמה ימים לפני התיעוד. הדגים המתים פונו לבסוף רק עשרה ימים מתום הגילוי הראשוני, לאחר פניות חוזרות ושבות של אנימלס. תלונה הוגשה למשרד החקלאות ולמשרד להגנת הסביבה.
ב-19 בנובמבר תיעד צוות החקירות של עמותת אנימלס את בריכת הפיטום לראשונה. אין ספור דגים מתים נראו בשלבי ריקבון, כאשר מעליהם חגים זבובים ועיניהם בולטות, דבר שעלול להעיד על זיהום של סטרפטוקוקוס.
2 צפייה בגלריה
גוויות דגים במדגה של מעוז חיים
גוויות דגים במדגה של מעוז חיים
גוויות דגים במדגה של מעוז חיים
(צילום: עמותת אנימלס)
ב-22 בנובמבר פנתה עו"ד מטעם אנימלס אל פקח וטרינרי ואיכות הסביבה במועצת עמק המעיינות, ודיווחה על הממצאים. למחרת הגישה אנימלס למשרד החקלאות ולמשרד להגנת הסביבה, בה הלינה העמותה שהתמונות מעלות חשד להתעללות בדגים וכן ליצירת מפגע סביבתי. רק ב-29 בנובמבר פונו הדגים.
"תמותה המונית של דגים היא בהכרח תוצאה של התעללות וסבל מתמשך ואין להתייחס אליה כעניין של מה בכך או כחלק מהליך העבודה הרגיל. מתיעוד הווידאו לא ברורה סיבת המוות של דגים כה רבים, אך ייתכן כי סיבת המוות היא תחלואה המונית ובהחלט ייתכן כי התנאים הירודים בבריכות, עליהם מתריעה העמותה שוב ושוב, הם הגורם המרכזי לתחלואה. פעולות חקירה יכולות להביא לגילוי סיבת המוות." עוד נכתב בתלונה כי: "בעלי המדגה מתעלמים שוב ושוב מכל דין לרבות חוק צער בעלי חיים והחובות המוטלות עליהם מכוחו תוך יצירת מפגע סביבתי אשר עלול לפגוע בבעלי חיים אחרים, לסכן את בריאות הציבור ולגרום להפצת מחלות", נכתב בתלונה.
2 צפייה בגלריה
גוויות דגים במדגה של מעוז חיים
גוויות דגים במדגה של מעוז חיים
גוויות דגים במדגה של מעוז חיים
(צילום: עמותת אנימלס)
זו אינה הפעם הראשונה בה מתפרסם תיעוד במעוז חיים. בתחילת השנה נחשף תיעוד קשה, בו עובדי בריכת הפיטום השליכו דגים לגסוס למוות איטי ומייסר באוויר הפתוח. כמו כן, תמונות של תמותה המונית של דגים בתעשיית הבשר בישראל תועדו בחודשים האחרונים גם בבריכות פיטום נוספות: באזור קיבוץ טירת צבי ובמועצה האזורית גלבוע.
ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "מדובר בתמונה מטעה, עם קבלת התלונה מפקחי משרד החקלאות פתחו בחקירה מידית. מדובר באירוע מצער בו תקלת חשמל הובילה לתמותת הדגים. לא נמצא חשד לעבירה על חוק צער בעלי חיים (הגנה על בעלי חיים), התשנ"ד-1994. לטובת שמירה על הסביבה ולמען בריאות הדגים ומניעת מחלות משרד החקלאות הורה למנהל המדגה לפנות את הדגים ואכן לקראת סוף הסרטון ניתן לראות את פינוי הדגים".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: האירוע המתואר בפנייה הוא תמותה מצערת של בעלי חיים. סמכויות הפיקוח והאכיפה על פי חוק צער בעלי חיים נמצאות תחת סמכותו של משרד החקלאות. לאור הפנייה והחשד לעבירות סביבתיות שעלה ממנה, מפקח המשטרה הירוקה ערך סיור במדגה שבקיבוץ מעוז חיים, ובמהלכו לא נצפו סימנים לעבירות סביבתיות במדגה, ובפרט בבריכה שצוינה. במקום לא נמצאו ממצאים שמצריכים טיפול של המשרד להגנת הסביבה. נציין, כי בסיור במקום ומשיחה שערך המפקח מטעם המשרד להגנת הסביבה עם מנהל המדגה עולה, כי השירותים הווטרינרים ביקרו במקום לפני כשבועיים והפיצו"ח - יחידת האכיפה של משרד החקלאות, ערכה במקום סיור נוסף לפני שבוע".
תגובת ארגון מגדלי הדגים: "בשל תנאי מזג האוויר הגשום והבוץ לא ניתן היה להיכנס לשטח לבצע איסוף. מיד עם התייבשות השטח, בוצע הפינוי כנדרש, למתקן מאושר ע"י הגורמים המוסמכים".
עמותת אנימלס: "כל אחד ואחד מהדגים המתים בים הגופות הזה היה בעל חיים חי ומרגיש: אם היה חי בחופש הוא היה יכול להרגיש הנאה ולבטא סקרנות, אבל בבריכת פיטום הדגים הוא סבל כל חייו מצפיפות בלתי נתפסת ומת כאילו שהוא חומר גלם בפס יצור. נראה שההתעללות בבעלי החיים היא לא החריג אלא השיטה בתעשיית פיטום הדגים, תעשייה חולה שמתאכזרת לא רק אל בעלי החיים אלא גם מסכנת את בריאות הציבור. אנו דורשים ממשרד החקלאות לצאת מהאדישות ולפעול להעמדת המתעללים לדין. כאזרחים אכפתיים, למען בעלי החיים ולמען בריאותנו, אנחנו יכולים לבחור להוציא את הדגים המסכנים מהצלחת".