מי שיגר את הרקטה שתתנגש בעוד כשבועיים בירח? בסין מכחישים בתוקף את הערכת האסטרונומים כי משגר סיני צפוי להתנגש בירח ב-4 במרץ. משרד החוץ הסיני פרסם הודעה כי המשגר, שכביכול נמצא במסלול התנגשות עם הירח, "נכנס בבטחה לאטמוספירה של כדור הארץ ונשרף לחלוטין". האסטרונומים שאמרו כי מדובר במשגר סיני טרם הגיבו להכחשה.
בתחילה הודיעו אסטרונומים כי הרקטה שצפויה להתנגש בצד הרחוק של הירח ב-4 במרץ היא רקטת פלקון 9 של SpaceX שיצאה משליטה. אבל מבדיקה נוספת שערכו אותם אסטרונומים, התברר שמדובר ברקטה סינית ששיגרה משימה לירח ב-2014.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
דובר במשרד החוץ הסיני אמר בתדרוך לכתבים: "סין פועלת לפי החוק הבינלאומי לפיתוח ענייני חלל והיא תמשיך כך גם בעתיד". אותו דובר אמר כי לפי המעקב של סוכנות החלל הסינית, המשגר נשרף לחלוטין כשנכנס לאטמוספירה.
מי שהעריך שמדובר ברקטה סינית הוא האסטרונום ביל גריי. גריי הודה בשבוע שעבר כי ככל הנראה הוא טעה בחישובים והרקטה שעושה את דרכה לירח אינה רקטה ישנה של SpaceX, ששוגרה ב-12 בפברואר 2015, כחלק ממשימה לשלוח לחלל טלסקופ ולוויין מזג האוויר של מנהל האוקיינוסים והאטמוספירה הלאומי בארצות הברית, אלא רקטה סינית.
לפי החישובים החדשים של גריי, בתחילת החודש הבא צפויה להתנגש בירח חלק מרקטה Long March 3C של סוכנות החלל הסינית, ששיגרה את המקפת צ'אנג-אה 5 T1 לירח באוקטובר 2014. על פי אתר Space.com, גריי תיקן את הערכה שלו לאחר שיקבל מידע מעובד בסוכנות החלל האמריקנית ומאסטרונומים נוספים ברחבי העולם, העוקבים אחרי עצמים בחלל.


על פי ההערכות, הרקטה תפגע ב-4 במרץ בצד הרחוק של הירח, ליד קו המשווה שלו. היא צפויה להתנגש בירח במהירות של 2.58 ק"מ לשנייה – 9,288 קילומטר לשעה. גריי אמר כי אינו מכיר מקרה דומה לזה של פגיעה לא מכוונת של פסולת חלל בירח.