שיאי חום נשברים בכדור הארץ, בגרינלנד ירד גשם במקום שבו תועדו רק שלגים וגם אצלנו שיאים מדאיגים נשברים: פרופ' דניאל רוזנפלד, מומחה למדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית בירושלים, אמר בריאיון לאולפן ynet כי בשבוע שעבר נמדדה הטמפרטורה הגבוהה ביותר שנמדדה אי פעם בחופי ישראל והיא עמד על 32 מעלות.


פרופ' רוזנפלד התייחס לשיאים המדאיגים שנשברים עקב שינויי האקלים. על כך שיולי 2021 הוא החודש החם ביותר מאז החלו המדידות, הוא אמר כי מדובר בשיא שיישבר בקרוב: "יהיו לנו עוד הרבה חודשים כאלה. מטבע הדברים יש התחממות, אז רוב החודשים יהיו חמים מקודמם. החודשים והשנים הופכים ומתחממים".
הוא אמר כי ההשפעות של ההתחממות נראות היטב גם בישראל. פרופ' רוזנפלד: "טמפרטורת מי הים התיכון בחופי ישראל בתקופה האחרונה היא חמה ביותר אי פעם - והיא הגיעה בשבוע שעבר לטמפרטורה של עד 32 מעלות, דבר שלא היה כמוהו. בים מרגישים כמו באמבטיה".
2 צפייה בגלריה
מתרחצים בחוף מציצים תל אביב
מתרחצים בחוף מציצים תל אביב
מתרחצים בחוף מציצים תל אביב בסוף השבוע
(צילום: מוטי קמחי)


לגבי המצב בגרינלנד, שם ירד גשם למשך כתשע שעות בגובה של 3,216 מטרים, לראשונה מאז החלו המדידות ב-1950, אמר מומחה האקלים: "יש שם תחנה מטאורולוגית שמודדת כל דבר, אך אין שם מד גשם. כי אף אחד לא העלה בדעתו שיירד שם גשם". לדברי חוקרים בארצות הברית, הגשם לא רק חם יותר מהשלג הרגיל, הוא גם כהה יותר - כך שהמים סופגים יותר אור שמש, במקום להחזיר את הקרניים.
פרופ' רוזנפלד התייחס להשלכות לקצב המסת הקרחונים הגובר, בין היתר בגרינלנד. "הגשם בגרינלנד ממחיש את העובדה שכיפת הקרח נמס בקצב גבוה יותר ממה שאנחנו חוששים", הוא אמר. "עליית מפלס פני הים, שכרגע ההערכות הן כחצי מטר עד מטר עד סוף המאה, יביא להצפת ערי החוף ברחבי העולם – כמו מיאמי ואלכסנדריה. למרבה המזל, בארץ יש את המצוק החופי, שדוחה את רוע הגזרה לעוד 300-200 שנה".
2 צפייה בגלריה
שיא בהמסת הקרחונים בגרינלנד
שיא בהמסת הקרחונים בגרינלנד
שיא בהמסת הקרחונים בגרינלנד
(צילום: רויטרס)
בריאיון התייחס פרופ רוזנפלד לשיאים המדאיגים בתחום האקלים, שנשברים לעתים תכופות יותר. הוא אמר שזו הצגת תכלית של הטבע. "יחד עם הדו"ח של ה-IPCC (הפאנל הבין‑ממשלתי לשינוי האקלים) המצב ממחיש לנו שאנחנו חייבים להוריד את פליטת גזי החממה. כי עם הצטברות הגזים באטמוספרה, הטמפרטורה רק הולכת ועולה והמצב רק הולך ומחמיר. ואין דרך חזרה. זה מדגיש את החשיבות בפעולה מיידית. זה רק יהיה יותר גרוע".
ומה הפתרון? פרופ' רוזנפלד השיב: "הפתרון היחיד הוא מעבר לאנרגיה מתחדשת ושימוש באנרגיה סולארית, במקום שריפת דלק מאובן, שתוצאותיו מגדילות את פליטת גזי חממה, דבר שממשיך לחמם אותנו".