למעלה: סרטון ההתפטרות של קרוליין דנט

יועצת הבטיחות הבכירה של תאגיד האנרגיה העולמי "של" ב-11 השנים האחרונות, קרוליין דנט, הודיעה השבוע על סיום תפקידה, ובסרטון שהעלתה לרשת והפך ויראלי היא הטיחה בתאגיד ביקורת קשה על התנהלותו הסביבתית.
דנט הבריטית נשכרה בידי "של" בתחילת העשור הקודם בעקבות הפיצוץ ב-2010 באסדת הקידוח "דיפ הורייזן" של חברת BP, שגרם לדליפת נפט במפרץ מקסיקו ולאסון הסביבתי הגדול בהיסטוריה. מאז היא הייתה עבור "של" הן זו שניסתה (בהצלחה חלקית) לשמור על התאגיד מפני תקלות מסוג זה, והן הפנים של החברה בכל הקשור לאחריות סביבתית.
בסרטון היא מאשימה את "של" בשקרים, טיוח, חמדנות ועיוורון. היא הצהירה בו על מחויבות מוחלטת לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים וחתמה אותו במשפט: "כל מי שיכול – שיעזוב את התעשיה הזו". את הדברים היא שלחה גם כמכתב אישי להנהלת התאגיד ול-1,400 עובדיו.
עזיבת דנט והסרטון המלווה הם החולייה האחרונה בשרשרת מכות יח"צ שספגה "של" בשנים האחרונות. ב-2020 התפטרו בהפגנתיות כמה מנהלים בכירים בחטיבת ה"אנרגיה הנקיה" שלה, בגלל תסכולם המתמשך מהקצב האיטי של התאגיד בהתקדמות בסוגייה. על ראש המנכ"ל בן ואן-בורדן מאיים כיום חרם משקיעים, שכועסים על בונוס בשווי 13.5 מיליון פאונד שקיבל אף שחברת הייעוץ של התאגיד המליצה לדירקטוריון שלו להתנגד לכך.
1 צפייה בגלריה
תאגיד של אנרגיה נפט shell
תאגיד של אנרגיה נפט shell
תאגיד "של". דנט:"החברה מרחיבה את הפקת הנפט"
(AP)
בסרטון אמרה דנט: "היום סיימתי את מערכת היחסים שלי עם 'של' כיועצת הבטיחות שלה לאחר 11 שנים. עבדתי מול אלפי עובדים של החברה ושל קבלנים שלה ברחבי העולם כדי שהנפט תמיד ימשיך לזרום בצינורות ובטיחות העובדים והסביבה תישמר.
"התעלמות 'של' מסכנות שינוי האקלים מבהירה שהחברה נכשלה לחלוטין ביישום המוטו שלה: 'המטרה - אפס נזקים לאדם ולסביבה'. 'של' יודעת היטב שמתקני הפקת הנפט שלה, המתרחבים בעקביות, גורמים נזק כבד לאקלים, לסביבה, לטבע ולבני האדם.
"איני יכולה יותר לעבוד עם חברה שמתעלמת מכל סימני האזהרה ואינה רואה בשינויי האקלים ובקריסה האקולוגית סכנה אמיתית. בניגוד להצהרותיה הפומביות, 'של' לא רק שאינה מצמצמת את יוזמות הפקת הנפט והגז אלא מתכננת להרחיב אותן. אני מקווה שאנשי הנהלת 'של' יביטו במראה וישאלו את עצמם אם הם באמת מאמינים שהתוכנית שלהם להפיק יותר נפט וגז טובה לעתיד האנושות.
"את כל הפרויקטים המתוכננים להפקת נפט וגז צריך לסגור מיד. צריך להתרחק מהדלקים הפוסיליים ולעבור למקורות אנרגיה מתחדשים ונקיים. 'של' צריכה להשתמש בכל המשאבים שלה כדי להוביל את המעבר הזה, אבל אין לה תוכנית לעשות את זה. 'של' היא לקוח גדול שלנו. אינני יודעת איך תשפיע החלטתי על העסק ועל הקריירה שלי, אבל אין לי ברירה אחרת. אם אתם יכולים - הצטרפו אלי ועזבו את התעשיה הזו".