אחרי שהממשלה התגאתה בהפחתת המס על הבנזין המזהם, ובנוסף מתגאה על ביטול המס על הכלים החד פעמיים, סוף כל סוף החלטה למען הסביבה: השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, הביאה לאישור הממשלה החלטה להקמת ועדת שרים לענייני סביבה ואקלים בראשותה. "משבר האקלים הוא נושא ליבה משמעותי לממשלה; הקמת הוועדה היא שלב נוסף בדרך לחוק אקלים לישראל", היא אמרה. אך העובדה ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ' - שהיה אמור להיות חבר בוועדה, אינו נוכח בה, מקטינה את יכולת ההשפעה שלה, שכן חיוני שנושאים כאלה יתוקצבו.
נושא הקמת קבינט אקלימי הוא אחד מהסעיפים המופיעים בחוק האקלים, שהמשרד להגנת הסביבה מקדם את חקיקתו. מטרת ועדת השרים היא לקדם החלטות מדיניות בענייני סביבה ואקלים, כמו גם יישום שלהן, ובכלל זה יישום התוכניות הלאומיות המטילות חובות על משרדי הממשלה לפעול בתחומי אחריותם - המחייבים שיתוף פעולה ותיאום ממשלתי.
2 צפייה בגלריה
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
ח"כ עידית סילמן
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בין היתר הוועדה תעקוב אחר יישום ההתחייבויות הבינלאומיות של ישראל מכוח אמנת האקלים של האו"ם. יחד עם זאת, לאור השינויים המשפטיים שצפויים לקרות בישראל, ספק אם אלה מבשרים טובות בכל הנוגע להתחיבויות הבינלאומיות. למעשה, ארגוני סביבה מזהירים מפני המהלכים הללו והפגיעה המסתמנת בסביבה.
ועדת השרים לענייני סביבה ואקלים תשמש גם כמסגרת תיאום בין כלל הגורמים שפעילותם נוגעת לנושאים אלה, כדי לטייב את פעולותיה של הממשלה בכל הנוגע להשלכות שיש לנושאים אלה על המשק, החברה והסביבה בישראל. "בכוחה של ועדת שרים זו לגשר על פערים בין עמדות משרדי הממשלה", הסבירו במשרד.
הרכב ועדת השרים: הרכב ועדת השרים: השרה להגנת הסביבה - יושבת ראש הוועדה; השרה להתיישבות ולמשימות לאומית; שר האנרגיה והתשתיות; שרת התחבורה והבטיחות בדרכים; שר החקלאות ופיתוח הכפר; שר הכלכלה והתעשייה; שר הפנים; שר הבינוי והשיכון; השר לביטחון לאומי; שר הבריאות; השר למדע, לטכנולוגיה ולחדשנות. בתחילה היה אמור להיות בוועדה שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אך במקומו מונתה השרה להתיישבות ולמשימות לאומית, הדוגלת בהקמת יישובים. ראש המטה לביטחון לאומי יהיה מוזמן קבוע בוועדה, ומנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, יהיה הממונה על מעקב אחר ביצוע החלטות ועדת השרים. חלק מהשרים אינם כאלו שמזוהים עם תחום הסביבה.
2 צפייה בגלריה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
זיהום אוויר במפרץ חיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
סמכויות ועדת השרים יהיו לעסוק בתיאום בין משרדי הממשלה בכל הנוגע לפעולות להגנת הסביבה ומניעת מפגעים, לרבות הטיפול בחומרים מסוכנים וכן בכל הכרוך בנושא היערכות לשינוי אקלים. בנוסף, הוועדה אמורה לדון ולעקוב אחר התוכניות הלאומיות להיערכות והסתגלות לשינויי אקלים שאותן נדרשים משרדי הממשלה להכין מכוח החלטות הממשלה שהעביר המשרד להגנת הסביבה בנושא זה ולוחות הזמנים שהציב, וכן לעקוב אחר יישום המחויבויות הבין-לאומיות הנגזרות מאמנת האקלים של האו"ם, מההחלטות ומההסכמים מכוחה.
"המטרה של כל משרדי הממשלה צריכה להיות קידום היערכות למשבר האקלים וקידום ישראל להפחתות המתבקשות בפליטות פחמן ועמידה ביעדים", אמרה השרה סילמן.
מאדם טבע ודין נמסר בתגובה להחלטת הממשלה: "החלטה זו של השרה חייבת להיות מעוגנת תחת חוק אקלים בכדי שתהיה לקבינט נפקות מעשית והוא לא ישמש כעלה תאנה, כמו החלטות ממשלה רבות בנושאי אקלים שאינן מיושמות או נאכפות. על ועדת שרים כזו להיות תחת משרד ראש הממשלה, שיתכלל את תיאום הפעילות בין גורמי הממשלה השונים במטרה שיהיו אפקטיבים. כמו כן, יש להוסיף לקבינט את שר הביטחון, מכיוון שהאקלים הוא איום קיומי על מדינת ישראל ואת השר לשיוויון חברתי כדי לוודא שסוגיות של צדק סביבתי ואקלימי לא נשארות מחוץ לדיונים".