משרד החקלאות הודיע כי נגיף שפעת העופות התגלה בכמה לולים במרגליות. במושב כ-244 אלף תרנגולות בכמה לולים, שכמה מהם נפגעו מהנגיף. ראש המועצה האזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר, אמר בריאיון לאולפן ynet כי הכניסה ליישוב הוגבלה ובקרבת מקום נחפר בור ענק, על מנת לקבור את התרנגולות שלקו בנגיף הקטלני. לפני כמה ימים הודיע משרד החקלאות כי גם עגורים באגמון החולה חלו בשפעת העופות וכ-100 מהם מתו.


במקביל, הודיע משרד החקלאות כי שפעת עופות מזן H5N1 התגלתה במושב מרגליות הסמוך לגבול לבנון. השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר בודדו את החווה, עצרו את שיווק הביצים, הן מהלול והן מתחנות המיון שקלטו ביצים מהמתחם, והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. השירותים הווטרינרים מבצעים ניטור אקטיבי בכל חוות הלולים שבאזור.
בן מובחר סיפר כי במוצאי שבת הגיעה תלונה על תמותה באחד הלולים. "גם משרדי החקלאות והבריאות וגם הנהלת היישוב לקחו את זה ברצינות רבה", הוא אמר. "אנחנו נמצאים בתיאום עם הלשכה הווטרינרית של משרד החקלאות ומשרד הבריאות, בכל מקום שאנחנו יודעים שיש בעיה ושיש שם את השפעת". הוא סיפר על הכוונה להשמיד את התרנגולות בלולים שנפגעו משפעת העופות: "הגיע טרקטור גדול ובמרחק לא גדול מהיישוב אנחנו חופרים בור ענק לצורך השמדה. כל לול שיש בו את השפעת – יושמד".
ראש המועצה האזורית אמר כי הכניסה והיציאה למושב מרגליות נסגרה. "יש הקפדה מי נכנס ומי יוצא", הוא אמר.
2 צפייה בגלריה
הכניסה ליישוב מרגליות, הבוקר
הכניסה ליישוב מרגליות, הבוקר
הכניסה ליישוב מרגליות, הבוקר
זה פגיעה בחקלאים שלנו, במקור הפרנסה של התושבים. כרגע זה היה ביישוב מרגליות. לא כל הלולים נפגעו. "יש הקפדה על המצב הבריאותי של האזרחים – אם מישהו מתלונן, אז צריך לטפל בו בטיפול מניעתי".
על הנזק לחקלאים, המגדלים את התרנגולות, הוא אמר: "אלו אנשים שמתמודדים עם חקלאות קשה, עם מצבי קיצון גם בתחום הביטחוני וגם במזג האוויר. צריך להקפיד לא לעבור מלול ללול, זו מערכת לא פשוטה. הנזק הוא נזק משמעותי, הוא גם עתידי, אבל אני מניח שגם משרד החקלאות וגם הביטוח החקלאי ייכנסו לעניין".

הסכנות של שפעת העופות

ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינריים בפועל במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, הסביר שמדובר במחלה שעוברת מבעלי חיים לבני אדם. "היו מספר אירועים, כמה מאות מקרים בעולם בזן הזה של נגיף שפעת העופות, H5N1. כמה מאות מקרים, בעיקר באפריקה ודרום מזרח אסיה", הוא אמר. "הפחד הגדול הוא שהנגיף או יעבור מוטציה או ייצור הכלאה עם נגיפי שפעת של בני אדם. ואז אנחנו מקבלים מגפה שהקורונה היא כלום לידה. עד הקורונה, התרחיש הסביר לפנדמיה היה שפעת העופות".
ד"ר גושן הוסיף ששפעת העופות מתפשטת במהירות בין בעלי כנף, ובתום דגירה של עד שבועיים היא גורמת לתמותה. "לפעמים לא רואים כלל תסמינים, פשוט מוצאים את העופות מתים", הוא אמר. "בחלק מהמקרים רואים עור כחול כתוצאה מפגיעה בכלי דם. המחלה מאוד מדבקת בין עופות והיא הגיעה לארץ ככל הנראה עם עופות מים שנדדו מאירופה. באירופה יש עכשיו התפרצויות נרחבות במאות מוקדים במדינות. גם בחיות בר וגם בחיות משק ובית (רק בבעלי כנף)".
2 צפייה בגלריה
תרנגולות
תרנגולות
תרנגולות
(אילוסטרציה: Shutterstock)
אז איך המחלה הגיעה ללול במושב מרגליות? ד"ר גושן: "יש כמה דרכים אפשריות. אחת מהן היא שעגור חולה נחת ליד, הפריש לשלשת נגוע, מישהו דרך על הלשלשת, נכנס לתוך הלול. אפשרות שנייה היא שהעגור החולה היה ליד הלול, ניסה להגיע למזון והפריש את זה בנשימה ללול, מה שפחות סביר. בכל מקרה – הנגיף נמצא בסביבה. הוא מגיע לארץ עם העופות הנודדים ומשם מתפרץ בדרכים. בין היתר גם לא על ידי עופות, אלא גם על ידי ציוד – כלי רכב, נעליים של אנשים שבאים במגע עם לשלשת של עופות נגועים".
על הסכנה להידבקות בני אדם, אמר ד"ר גושן: "כל מי שמטפל בעופות נגועים והיה בסביבה מקבל טיפול תרופתי מונע של תרופה בשם "טמיפלו", שמעכבת את התפתחות המחלה ומונעת אותה. אבל גם לזה יש סוף כי אי אפשר להחזיק אנשים על התרופה הזאת כל הזמן, ובסוף גם ייגמרו המאגרים של התרופה". הוא הוסיף כי "הסיכון להדבקת אדם אינו גבוהה, כי זה מצריך מגע מאוד הדוק עם בעלי חיים. אבל המשמעות של הדבקת אדם עלולה להיות חמורה למי שלא יטופל בזמן או לא יגיב טוב לתרופה. בטווח הארוך יש סיכון ליצירת נגיף שמסוגל לעבור מאדם לאדם".
אז איך אפשר למנוע מבעלי חיים נוספים להדבק? ד"ר גושן: "אנחנו יכולים לנסות ולמזער את ההדבקה של עופות משק ועופות נוי. לא לתת לבעלי החיים לשוטט בחוץ, לשמור עליהם סגורים שלא תהיה אפשרות לעופות בר לבוא איתם במגע. הם צריכים להיות מנותקים מלשלשת והפרשות נוספות של עופות בר. מי שמטפל בהם – אסור שיבוא במגע עם עופות בר שמקורם לא ידוע, בטח לא לטפל בהם. בעת הזאת לא לגעת בהם. לא לנסות להציל ולא לחלץ. כי הסיכון גם של האדם וגם של בעלי החיים שהוא מחזיק בהם עלול להיות גדול. כמו כן, למי שיש בבעלותו בעלי כנף – שלא יתקרב למוקדים שיש בהם עופות בר".
ד"ר גושן סיכם: "אנחנו עושים הכול כדי לאתר את הביצים שהגיעו מהלול הנגוע, שלא יגיעו לציבור. יחד עם זאת, עכשיו ביתר שאת אבל זה נכון תמיד – בכל מוצרי העוף (ביצים ובשר עוף) - חשוב לעשות שימוש בחום. לאפות לטגן, לבשל בחום גבוהה. זאת מכיוון שהטיפול בחום גבוהה למשך זמן הורג את הנגיף ומונע הידבקות".