בניגוד למגמה העולמית של צמצום פליטות גזי חממה לאטמוספרה, הגורמים להתחממות כדור הארץ, בישראל נרשמה בשנת 2022 דווקא עלייה של 3.5% בפליטות. בריאיון לאולפן ynet אמר גיא סמט, מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, שפרסם את הנתונים, כי "אנחנו בכיוון הלא נכון" בעניין זה.

סמט התייחס לריאיונות ב-ynet live בין היתר של בכיר באו"ם, שמתח ביקורת על פעולות האקלים של ישראל. "אנחנו צופים בראיונות כאלה, והם אומרים דברים נכונים מבחינתנו", אמר המנכ"ל. "ישראל זקוקה לחוק אקלים, כי כשיש עלייה בפליטות גזי החממה של מדינת ישראל ב-3.5 אחוז - בעוד יתר מדינות ה-OECD יורדות - אז מדינת ישראל בכיוון הלא נכון".
על חוק האקלים, שעדיין לא אושר, אמר סמט: "אנחנו נחושים, זה כולל את השרה, לא להעביר חוק שהוא בכאילו. הממשלה הקודמת העבירה חוק לקריאה ראשונה, לא סיימה אותו, הוא מת במוות של קריאה ראשונה. החוק הזה לא קבע מטרות, הוא לא אמר מה היעד שישראל צריכה להגיע ב-2030".
2 צפייה בגלריה
רציף הצמוד לתחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
רציף הצמוד לתחנת החשמל "אורות רבין" בחדרה
"אורות רבין" בחדרה
( צילום: AP)
סמט הוסיף על הצורך הדחוף בחקיקת חוק אקלים חזק: "ישראל הציבה יעדים, אבל יש הבדל בין זה שאתה מציב אותם בהחלטת ממשלה. אני אומר כפקיד מנוסה, בין זה שאתה שם את זה בהחלטת ממשלה ומשנה כל פעם לפי הצורך של השרים, ואפשר לעשות את זה אפילו במשאל טלפוני, לא אפילו בדיון - לבין זה שאתה קובע את זה בחוק. כשאתה קובע את זה בחוק יש לזה משמעות. כשאמרנו שאנחנו רוצים את המטרות שלנו גם אם הן מטרות צנועות מדי לטעמנו, עדיין אנחנו רוצים שיהיו קבועים בחוק, מגיע משרד האוצר, ואומר: 'אני מתנגד, לא מוכן לדבר הזה'".
על התנגדות משרד האוצר, אמר מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה: "יש לזה משמעות שאתה קובע את זה בחוק. כי מדינת ישראל אחרי זה תצטרך לעמוד בדברים. כשהיא תרצה לבנות או לקיים או לעשות כל מיני מיזמים, אני מדבר ברמה הלאומית, היא תצטרך להתחשב בנושא האקלים. וזה המטרה של החוק בימינו".
הוא קרא לאוצר לפעול לאישור החוק. "באוצר צריכים לפתוח את החלון ולראות שבחוץ, בקיץ האחרון היה חם הרבה יותר מכל מה שאנחנו מכירים", אמר סמט.
2 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הדוח של המשרד להגנת הסביבה)
מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה אמר כי צריך לפעול: "האקלים משתנה, כי משהו קורה בעולם ואנחנו את חלקנו צריכים לתרום. גם אם חלקנו לא משנה את כל העולם, אנחנו לא יכולים להתעלם. הביקורת היא מוצדקת, אומרים תעבירו כבר את החוק. אז מצד אחד אנחנו נאבקים שיעבור חוק כמו שצריך להיות. אתמול נפגשתי עם מנכל משרד ראש הממשלה, ועם מנכ"ל משרד האוצר. אני מאמין, אני עד שאנחנו לא סוגרים את כל הפרטים הסופיים אני לא רוצה להתחייב, אבל הייתה פגישה מאוד חיובית, אנחנו מוותרים, הם מוותרים, אבל בסופו של דבר אנחנו רוצים להגיע לחוק עם משמעות וזה המצב כרגע".
סמט דיבר על הצורך לעבור לאנרגיות מתחדשות, כדי לצמצם את פליטות גזי החממה מייצור חשמל. "היום לייצר חשמל ב-PV (מערכות פוטו-וולטאיות) יותר זול מאשר לייצר חשמל באמצעים פוסיליים, בטח בתחנת הכוח הפחמית בחדרה. אתה יכול לייעל את המערך הזה ואז אתה תפחית את הפליטות, וכציבור לא תרגיש את זה, כל העולם, באירופה, נע ליעדים של 50 אחוז אנרגיה מתחדשת, ובישראל אנחנו בסביבות ה-13 אחוז".