"אני דוגל באקטיביזם סביבתי וטבעוני ברוח המאה ה-19, התקופה הכי אהובה עליי", כך מכריז אלכסיי מורוזוב, שמוכר לכם בוודאי מהתוכניות "היפה והחנון" ו"גולסטאר". בריאיון ל-ynet הוא מספר על המהפך בחייו, שהוביל אותו לדאוג הרבה יותר לסביבה ולהפוך לטבעוני.
מורוזוב טוען שלא רק שיש קשר בין היסטוריה לקיימות וסביבה, אלא שעל מנת לשמור על כדור הארץ אנחנו צריכים לשאוף לחיות כמו במאה ה-19. "אני חלילה לא מתכוון שאנחנו צריכים לשרוף פחם, לרכוב על סוסים או לנסוע בכרכרות", הוא מיד מתגונן, "אבל במאה ה-19 היו הרבה מאוד הרגלים פשוטים - למשל לאכול פחות בשר, לקנות פחות דברים, גם בקרב האנשים העשירים קנייה של בגד חדש היה מעמד מיוחד".
"אם אנחנו רוצים לרכוש דברים חדשים, אנחנו צריכים לוודא שאנחנו צריכים את הדברים האלה ושהדברים האלה לפחות גורמים לנו אושר", הוא אומר ונוגע בעניבת הפפיון, המזוהה איתו. "אני בהחלט יכול לחיות בלי הפפיון הזה, אבל אפשר לומר שיותר מעניין לי לחיות איתו".

4 צפייה בגלריה
אלכסיי מורוזוב. טבעוני כבר שנים
אלכסיי מורוזוב. טבעוני כבר שנים
אלכסיי מורוזוב. טבעוני כבר שנים
(צילום: ירון שרון)
מורוזוב מספר על הרגע שבו הפך לטבעוני: "הכול התחיל כשהייתי חייל בצה"ל בשנת 2013. עליתי במשקל והגעתי למשקל של 120 ק"ג. הבנתי שאני לא יכול להמשיך ככה והתחלתי בדיאטה. חשבתי מה אני יכול להוריד מהתפריט שלי, הבנתי שאני יכול לחיות בלי בשר".
לדבריו, בהתחלה המניעים היו אמנם בעיקר בריאותיים, אך עם הזמן הם התרחבו. "הצד האמפתי התחיל אצלי כשהתחלתי ללמוד מה בדיוק קורה בתעשיית הבשר, החלב והביצים", הוא אומר. "גיליתי שבתעשיית הביצים הורגים אפרוחים, חותכים את המקור לתרנגולות ומפרידים את הפרות מהעגלים שלהן. והבנתי שאני לא רוצה להצביע בארנק שלי עבור הסבל הזה". מאז מורוזוב נהיה צמחוני ולאחר כארבעה חודשים גם טבעוני.

המהפך הסביבתי של אלכס

"בשנת 2019, כשנחשפתי לכל מיני חדשות על אסונות אקולוגים, כמו השרפות באמזונס, שיטפונות, וגלי חום, זה די הלחיץ אותי ונכנסתי לחרדה אקולוגית", הוא מספר. מדובר היה בחרדה על העתיד של העולם, של הסביבה ושל האנושות. "כשהחרדה הייתה בשיא, לא הייתי מתעסק בשום דבר חוץ מהחדשות האקולוגיות, הייתי אוכל פעם ביום כי לא היה לי תיאבון, הייתי ישן הרבה".
לדבריו, "מדובר בתחושת לחץ ופחד תמידית, כאבי ראש, פעם או פעמיים, היו לי גם סיוטים. הפחד היה שסוף העולם הגיע". אחרי כמה חודשים החרדה נחלשה והתמתנה.
4 צפייה בגלריה
"פחדתי שסוף העולם יגיע"
"פחדתי שסוף העולם יגיע"
"פחדתי שסוף העולם יגיע"
(צילום: ירון שרון)
וכשהחרדה התמנתה, מורוזוב הפך לפעיל סביבתי. "בשנה האחרונה חשבתי רבות איך אני יכול להירתם למאבק למען עתיד כדור הארץ", הוא אומר. מורוזוב לקח על עצמו כמה תפקידים, מעבר להיותו טבעוני, הוא גם מקפיד על אורח חיים מינימליסטי ועל שגרה של אפס פסולת או לפחות צמצום בכמות הפסולת שהוא מייצר.
"כשנכנסתי לראליטי והתחלתי להרוויח כסף, נחת עלי סכום כסף מאוד גדול", הוא נזכר. "אני הייתי צעיר מאוד ולא מנוסה ורציתי שיהיה לי הכול. חלמתי על כל מיני בגדים יפים והתחלתי לקנות בגדים בכמויות. ואז גיליתי שיש לי בבית פשוט עשרות בגדים שאני לא באמת אוהב. התחלתי לחשוב איך אני מצמצם את כמות החפצים שלי".
ומורוזוב אכן מצליח במשימה "אני עובד על שולחן כתיבה שאמא שלי הייתה מכינה עליו את שיעורי הבית שלה. אני ישן באותה מיטה כשנהגתי לישון עוד מכיתה א'. אין לי אוטו ואין לי אופנוע ואני גם לא מתכוון לקנות", הוא אומר. "כמובן שבמאה ה-19 לא היו כלי פלסטיק חד פעמיים".
על שגרת חייו העכשווית, הוא מספר: "אם אני רוצה לשתות קפה בתל אביב, אני מזמין הפוך סויה בכוס זכוכית, עשרות מלצרים זכו לשמוע ממני את ההזמנה הזאת", הוא מציין בגיחוך. "ככה אני לא מזמין כוס שהיא מקרטון ומצופה פלסטיק ועוד מכסה פלסטיק, שמוצאת את סופה בפח האשפה. אני לא קונה משחת שיניים בשפופרת פלסטיק. אני קונה אבקה לצחצוח שיניים, אני משתמש בשמפו מוצק שעובד כמו סבון ובדיאודורנט בצורת משחה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: ירון שרון)

מאיפה הגיעה האהבה הגדולה למאה ה-19?
"אפשר להגיד שאני חי ונושם היסטוריה מאז שהייתי ילד צעיר. אני זוכר שהייתי בן 11 או 12 - ראיתי סרט דוקו על ניקולאי השני, הצאר האחרון של רוסיה ולא יודע - פתאום התרשמתי מאוד מהתקופה ובעיקר מפרטי הלבוש. נשים בשמלות מפוארות כאלה, וגברים עם חליפות מיוחדות, לא כמו הפוליטיקאים של ימנו", הוא אומר. "כשהייתי ילד, בשבילי בן אדם בחליפה היה בן אדם מכובד, עצמאי ועשיר. בתודעה שלי - ילדים הם אלה שלובשים ג'ינס וטישרטים".
ברור שגם היום, מורוזוב מושפע מאוד מהאופן שבו היו נוהגים להתלבש אז. "הלבוש שלי, מבוסס על מה שהיו לובשים במחצית השנייה של המאה ה-19. יש לי תסרקות עם שביל בצד, משקפיים עגולים, מקטורן, בכיס הווסט שמים את שעון הכיס כמובן. שעון כיס משנת 1953. יש לי שלייקס, נעליים גבוהות חומות וכמובן שלא הזכרתי את הדובדבן שבקצפת, הפפיון שלי שזה גם הסמל המסחרי שלי", הוא אומר בגאווה.
4 צפייה בגלריה
געגועים למאה ה-19. אלכסיי מורוזוב
געגועים למאה ה-19. אלכסיי מורוזוב
געגועים למאה ה-19. אלכסיי מורוזוב
(צילום: ירון שרון)

בעשר השנים האחרונות השתתפת בתוכניות ריאלטי כמו "היפה והחנון" ו-"גולסטאר", מה אתה עושה בימים אלה?
"כרגע אני לא עובד. אני גר בטבריה עם אמא ואני בודק כל מיני כיוונים איפה אני יכול לעבוד ולעשות גם אקטיביזם על הדרך. החלום שלי זה להשתתף בפרסום של רעיון אקולוגי או טבעוני או עסק טבעוני או ברעיון או יוזמה אקולוגית אחרת בשמירה על כדור הארץ ואני ממש פנוי להצעות. גם בחינם, גם בתשלום".
מורוזוב גם לא שולל השתתפות בתוכנית ריאליטי נוספת. "אני לא כל כך רואה טלוויזיה ועוקב אחרי התוכניות, אבל אפשר להגיד שאני פתוח להכול, חוץ מ'האח הגדול', שאת זה אני מכיר וזה ממש לא בשבילי"
מה עם ריאליטי כלשהו בנושא סביבה, קיימות או טבעונות?
"אני לא מתאר לעצמי איך ייראה ריאליטי סביבתי. אני לא חושב שראיתי משהו דומה. אבל הגישה שלי בחיים - צריך לנסות הכול, כמובן כל עוד אתה לא מסב נזק לאנשים, לבעלי חיים ולכדור הארץ".