בשיתוף טויוטה ישראל
הרכבים החשמליים נחשבים כיום לפתרון הידידותי ביותר עבור הסביבה, אך במקביל להתפשטות הרכבים החשמליים בשוק, בתעשיית הרכב עובדים כבר שנים רבות על הפתרון הנחשב אולטימטיבי בכל הנוגע לטביעת רגל פחמנית - רכב מונע במימן, אשר מסייע באופן פעיל לצמצום הזיהום בכבישים, משום שהוא פולט מים בלבד.
איך עובד ייצור חשמל על ידי מימן וחמצן? מדוע הוא נחשב טוב יותר לסביבה ממנוע חשמלי? ומהם החסמים בדרך לתפוצה נרחבת של רכבים המונעים על מימן בעולם ובישראל? במסגרת מיזם 'אתגר האקלים' של ynet ו"ידיעות אחרונות" העוסק במאבק למען כדור הארץ ומעורבות במשבר האקלים, שוחחנו עם ערן דובדבני, מהנדס מכונות, רכב וקברניט, על היוזמות של ענקית הרכב טויוטה בתחום הרכבים ה'ירוקים', על ההתפתחות בתחום המסקרן ועל החסמים בדרך לרכבי מימן כאן בישראל. צפו בשיחה המלאה בראש העמוד.

סוד ה'קסם': חיבור בין מימן וחמצן שווה יותר אנרגיה חשמלית

דובדבני מספר כי ייצור חשמל על ידי מימן דומה לניסוי האלקטרוליזה שרבים מאיתנו עשו בבית הספר, בו מפרקים מים באמצעות העברת זרם חשמלי. "תהליך ייצור החשמל ממימן נעשה בתהליך הפוך מאלקטרוליזה, בו אם אני מחזיק מימן לחוד וחמצן לחוד ומחבר ביניהם, אני מקבל אנרגיה חשמלית ומים".
4 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
דלק מימן
(צילום: shuttertock)
בניגוד לרכב חשמלי, הדורש טעינה ארוכה ורשת להולכת חשמל מתחנות הכוח לתחנות ההטענה, את המימן מתדלקים באמצעות מיכלים ובתדלוק של דקה וחצי, "פחות מתדלוק של רכב הנוסע על מנוע בנזין", אומר דובדבני. "היתרון המשמעותי הנוסף הוא שטווח של רכב ממוצע צפוי לעמוד על 600-700 ק"מ בין תדלוקים, בדומה לרכבי בנזין".

טכנולוגיית תאי הדלק - מהחלליות של נאס"א אל הדגם המימני של טיוטה

דגם טיוטה מיראי שהושק לפני מספר שנים, משתמש בטכנולוגיית תאי דלק, הנמצאת בשימוש להנעת החלליות של נאס"א ולייצור מים עבור האסטרונאוטים השוהים בחלל. "כפי שטויוטה היתה חלוצה ברכב החשמלי עם ה'פריוס', הרכב ההיברידי הנמכר בעולם עד היום, כך היא החלה לחשוב על הצעד הבא במנועים הפועלים על מימן, ופנתה לתעשיית החלל", מסביר דובדבני.
"בתא דלק יש צד חיובי ממנו מזרימים חמצן וצד שלילי ממנו מזרימים מימן. בין הלוחות יש מעין קרום, מצופה פלטינה כמו הממיר הקטליטי, הנותן רק ליונים החיוביים של המימן לחדור דרכו. האלקטרונים מוסטים הצידה ומפעילים את המנוע החשמלי, או טוענים את המצבר. כאשר הם מתחברים שוב עם הפרוטונים ועם החמצן- נוצרים מים אשר נפלטים מצינור הפליטה".

רכבי מימן מציגים אפס טביעה פחמנית

רכבים חשמליים נזקקים לייצור חשמל בתחנת הכוח והולכה שלו לתחנות הטעינה, "כך שאם ייצור החשמל הוא מתחנת כוח פחמית, יש עלות סביבתית של כריית חומר הגלם והטביעה בפחמנית של ייצור החשמל. גם בשריפת גז טבעי יש זיהום סביבתי. נכון להיום, רק מיעוט מהחשמל המיוצר בישראל מגיע מאנרגיות מתחדשות". בנוסף, בתהליך ההולכה מתחנת הכוח לשקע הטעינה, חלק מהאנרגיה 'הולכת לאיבוד'.
4 צפייה בגלריה
הדמיה
הדמיה
הטביעה הפחמנית כמעט אפסית, אנרגיית מימן.
(צילום: shuttertock)
ברכב הפועל על מימן, לעומת זאת, "הזיהום היחיד קשור לייצור המצבר, אך הסוללות ברכבים אלו הרבה יותר קטנות מרכב חשמלי, בעקבות הזמינות של הדלק המימני. ברכבים המונעים על מימן הסוללה צפויה לתפקד באופן דומה למצבר של היום - להנעת הרכב בלבד". כלומר, הטביעה הפחמנית כמעט אפסית, "כל עוד מקפידים להפיק את המימן מאנרגיה מתחדשת, כמו במפעלים הידרו-אלקטריים, או תחנות כוח לייצור חשמל מאנרגיית רוח", אומר דובדבני.

מתי נראה רכב מימני בישראל?

נכון להיום, דגם הטיוטה מיראי הוא רכב הכביש הראשון המונע במימן המיוצר על ידי אחת מחברות הרכב הגדולות. "המחסום המרכזי הוא תשתית", אומר דובדבני. "מבחינת ביצועים, הדגם מציע ביצועים מרשימים ביותר, 82 כ"ס והאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-9.1 שניות, נתון דומה לרכב המונע על בנזין". טווח הנסיעה בין תדלוקים, כאמור, עומד על 650 ק"מ, בדומה לרכבי בנזין ויותר מרכבים חשמליים רבים הנמכרים כיום בשוק.
4 צפייה בגלריה
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי
רכב הכביש הראשון המונע במימן המיוצר על ידי אחת מחברות הרכב הגדולות - טויוטה מיראי
(צילום: נועם ריין)
"על מנת שרכבים כאלו ייכנסו לישראל, יש צורך בהחלטה של המדינה, יצירת תקינה ספציפית משום שמדובר ברכב שונה מרכבים המונעים על גז, ועידוד יוזמות ויצירת תשתית", אומר דובדבני. "בנוסף, הרבה תלוי במחיר- אם יפיקו את המימן באמצעות אנרגיות מתחדשות במחיר מספיק זול, האופציה תהיה אטרקטיבית לצרכנים".
כדי לקדם את הנושא, "על המדינה להפגין ראייה אסטרטגית לטווח הרחוק, אם היא רוצה להקטין את הטביעה הפחמנית שלה בתחום התחבורה היבשתית, אחד התחומים המזהמים ביותר שיש. הרבה יותר קל להקים תשתית של מימן, משום שאין צורך בפריסת רשת חשמלית, הכל משונע במיכלים".
במקביל לתקינה ותשתית, חברות הרכב פועלות ללא הרף על פיתוחים טכנולוגיים ויצירת מנועים יעילים ובטוחים הפועלים על מימן. "אם אנחנו רוצים להתקדם לתחבורה נקייה יותר, הכיוון הוא מימן ותאי דלק", אומר דובדבני. "אני מאמין שבעתיד החברות יפתרו את אתגרי הפיתוח והמדינות יאמצו בחום את הרכבים הכי סביבתיים שיש, שרק מועילים לאיכות האוויר". צפו בפודקסט המלא בראש העמוד.
4 צפייה בגלריה
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי
טויוטה מיראי
בשיתוף טויוטה ישראל