שפעת עופות מזן H5N1 התגלתה במושב נאות גולן שברמת הגולן – כך הודיע הערב (יום ג') משרד החקלאות. במקום נמצאים כ-17 אלף תרנגולי הודו. השירותים הווטרינריים במשרד בודדו את החווה, והחלו בפעולות הכנה לטיפול במוקד ההתפרצות. משמעות הטיפול היא השמדה של התרנגולים.
2 צפייה בגלריה
תרנגולי הודי
תרנגולי הודי
תרנגולי הודו
(צילום: shutterstock)
גילוי זה מצטרף למקרים נוספים מהימים האחרונים, שבהם זוהתה שפעת עופות מזן H5N1, נגיף שעלול לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם. שפעת העופות זוהתה בימים האחרונים במושב מרגליות ובאגמון החולה.
מאז המקרה של שפעת עופות בסוף השבוע באגמון החולה ובמרגליות בתחילת השבוע, מבצעים השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות ניטור אקטיבי של כלל לולי הצפון. החשד הראשוני לתחלואה עלה בעקבות תמותה מוגברת של עופות במקום. דגימות נלקחו למעבדה, שם התקבל האישור לאבחון. בעקבות זאת, השירותים הווטרינריים כאמור נקטו בצעדים מתחייבים על מנת לעצור את שרשרת ההדבקה.
מטעם משרד החקלאות נמסר כי הוא "שב ומזכיר לציבור להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. במשרד מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת".
2 צפייה בגלריה
תרנגולי הודי
תרנגולי הודי
תרנגולי הודו
(צילום: shutterstock)
בעונה זו של השנה, מאות אלפי עופות עוברים בישראל בדרכם לאפריקה. נוכחותם של עופות בתקופת נדידה מגבירה את הסכנה להעברת מחלות שונות, ובראשן – שפעת העופות. לאור זאת, משרד החקלאות מזהיר כי על כל מגדלי העופות והציפורים למלא אחר הנחיות השירותים הווטרינריים, ולמנוע שוטטות של עופות בשטחים פתוחים. על כל מקרי תחלואה ותמותה חריגים בעופות יש לדווח לווטרינר המטפל, לווטרינר הרשותי ולשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות. בכל מקרה אין להשליך פגרי עופות בצורה לא מוסדרת.
מאז מרץ 2006, אז התגלו מקרי שפעת עופות בקיבוץ חולית ועין השלושה שבדרום הארץ ובמושב שדה משה שבחבל לכיש, מתגלים מקרי שפעת כמעט בכל שנה.