1 צפייה בגלריה
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית
תחנת החלל הבינלאומית נאלצה לבצע ביום חמישי האחרון תמרון, במטרה להימנע מפגיעת פסולת חלל. אותה פסולת חלל נגרמה משיגור של טיל נגד לוויינים, במהלך ניסוי רוסי בשנה שעברה.
בנובמבר האחרון רוסיה השמידה באותו ניסוי את הלוויין הסובייטי הישן קוסמוס 1408, ששוגר ב-1982 ונחשב ל"מת" כבר שנים רבות. הניסוי הוביל לכך שיותר מ-1,500 שברים התפזרו בחלל, והביא לזעם אמריקני. כמה מהם חלפו ליד תחנת החלל הבינלאומי בשבוע האחרון, מה שהוביל לתמרון המנע.

"הצוות לא היה לרגע בסכנה ולתמרון לא הייתה השפעה על פעולות התחנה", נכתב בהודעה מטעמה של נאס"א. "ללא התמרון, השבר היה כנראה חולף במרחק של כ-800 מטר מהתחנה".
גם בנובמבר ובדצמבר אשתקד ביצעה תחנת החלל תמרונים שכאלה, בעקבות אותה סיבה. פגיעה של שבר שגודלו ככדור בייסבול בתחנה עלולה להוביל למותם של האסטרונאוטים שנמצאים בה, אך גם פגיעת שברים קטנים יותר צפויה לגרום נזק לתחנה.

לאחר אותו ניסוי, שהתרחש שלושה חודשים לפני הפלישה הרוסית לאוקראינה, תקפה ארצות הברית בחריפות את מוסקבה. "זו דוגמה להתנהגות המסוכנת והבלתי-אחראית של רוסיה", אמר אז דובר מחלקת המדינה האמריקנית נד פרייס על הניסוי הרוסי הנדיר.
פרייס ציין כי "הניסוי הזה גרם ל-1,500 חלקים של פסולת חלל שחגה במסלול וניתן לעקוב אחריה, וייתכן שלעוד מאות אלפי חלקים קטנים יותר שגם הם עלולים לסכן לוויינים אחרים". הוא הוסיף כי האמריקנים שוחחו עם בכירים רוסים כמה פעמים בנוגע לסכנה שבניסוי כזה והבהיר: "לא נסכים לפעילות שכזו".
בשנה שעברה פגע שבר בזרוע הרובוטית של תחנת החלל, ויצר בה חור. ב-2016, חלק קטנטן של פסולת חלל, שגודלו כגודל ריס, גרם נזק קל לכיפת הזכוכית של התחנה. סוכנות החלל האירופית מעריכה שיש יותר ממיליון שברים שנעים בחלל ועלולים לגרום לנזק.