סוכנות החלל האמריקנית הודיעה הערב (יום ה') כי טלסקופ החלל ג'יימס ווב תיעד שתי גלקסיות, שהיו קיימות 350 מיליון שנה ו-450 מיליון שנה לאחר המפץ הגדול. אחת הגלקסיות היא הגלקסיה הקדומה ביותר שחוקרים זיהו. שני מחקרים חדשים על הגלקסיות פורסמו הערב (יום ה') בכתב העת Astrophysical Journal Letters.
1 צפייה בגלריה
שתי הגלקסיות הקדומות שתועדו
שתי הגלקסיות הקדומות שתועדו
שתי הגלקסיות הקדומות שתועדו, שממוספרות בספרות 1 ו-2
(צילום: NASA, ESA, CSA, Tommaso Treu (UCLA); Image Processing: Zolt G. Levay (STScI))
"עם ווב נדהמנו לגלות את אור הכוכבים הרחוק ביותר שמישהו ראה אי פעם", אמר רוהן נאידו ממרכז הרווארד-סמית'סוניאן לאסטרופיזיקה, שהיה שותף למחקר. הוא התכוון לגלקסיית GLASS-z12, שהייתה קיימת 350 מיליון שנה אחרי המפץ הגדול, וזוהתה לפני כמה חודשים אך רק עתה התקבל האישור הרשמי לאמיתות הנתונים במחקר. בעלת השיא הקודם היא הגלקסיה GN-z11, שהתקיימה 400 מיליון שנים לאחר המפץ הגדול וזוהתה ב-2016 על ידי טלסקופ החלל האבל.
"כל מה שאנחנו רואים הוא חדש. ווב מראה לנו שיש יקום עשיר מאוד מעבר למה שדמיינו", אמר תומאסו טרו מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, חוקר ראשי באחת מתוכניות של טלסקופ החלל המתקדם. "שוב היקום הפתיע אותנו. הגלקסיות המוקדמות האלה מאוד יוצאות דופן במובנים רבים".
"התצפיות האלה פשוט גורמות לראש שלך להתפוצץ. זהו פרק חדש לגמרי באסטרונומיה. זה כמו חפירה ארכיאולוגית, ופתאום אתה מוצא עיר אבודה או משהו שלא ידעת עליו. זה פשוט מדהים", הוסיפה פאולה סנטיני, שהייתה גם היא שותפה למחקר.

טלסקופ החלל ג'יימס ווב, שתכננו וייצרו נמשכו כ-25 שנה ועלותו הסתכמה ביותר מ-10 מיליארד דולר, נחשב ליורשו של טלסקופ החלל האבל המזדקן. הטלסקופ החדש מנסה לאתר אורות מהכוכבים ומהגלקסיות הראשונים שנוצרו ביקום. הוא גם יבחן את האטמוספרה של כוכבי לכת במערכות שמש אחרות, על מנת אולי למצוא סימני חיים.
בחודש ינואר הגיע הטלסקופ למקום שבו הוא אמור לפעול – בנקודת לגראנז 2, הנמצאת במרחק של כ-1.5 מיליון ק"מ מכדור הארץ. לאחר שהטלסקופ הפעיל את המנוע שלו למשך חמש דקות, כדי לתקן את המסלול, הוא הגיע לנקודת L2, אחת מחמש נקודות לגראנז' (Lagrange points), שבהן הכבידה של שני גופים - במקרה זה כדור הארץ והשמש - מבטלת זו את זו. L2 נמצאת בצד של כדור הארץ הנגדי לשמש, בערך במרחק 1.5 מיליון קילומטר מכדור הארץ, פי ארבעה רחוק יותר מהירח. מחודש יולי מספק הטלסקופ תמונות עוצרות נשימה, שהראשונה שבהן הוצגה על ידי נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן.