בבית החולים רמב"ם בחיפה עדיין מאושפזים דוד סוכוי, תושב העיר בן 69, שהותקף ביום ראשון על ידי חזיר בר גדול בשכונת רוממה החדשה בעיר. סוכוי, שנפצע בינוני, צפוי לעבור ניתוח ברגלו. בינתיים תושבים רבים בעיר חוששים ממכת החזירים, ומפנים אצבע מאשימה לעירייה ולעומדת בראשה.


אדי למקוב היה עד לתקרית מוקדם יותר השבוע. בריאיון לאולפן ynet הוא שיחזר את הרגע שבו חזיר בר גדול פגע בתושב העיר: "יצאנו לטייל עם הכלבים, אשתי ואני עמדנו בפינת הרחוב. ראינו את החזיר ברחוב, מנסה לברוח ליערות, שם גרים החזירים. הסתובבתי וראיתי אותו מנסה לעלות על החומה ולברוח. כשהחזיר לא הצליח, הוא נפל. בשלב זה האיש שנפצע הגיע מכיוון אחר. החזיר רץ לכיוון שלו, פגע באדם ופשוט הרים אותו באוויר".
למקוב סיפר כי במקום הייתה המולה. "הזעקנו לו אמבולנס, טיפלנו בו במקום ועשינו מה שיכולנו לעשות, ומשם מד"א לקחו אותו לטיפול", הוא אמר. על מכת חזירי הבר, הוסיף למקוב: "החזירים מסתובבים פה בכל הרחוב, יש להם כמה מקומות שהם באים מהם, והם מסתובבים פה רגיל - לא רק בלילה. זה יכול לקרות גם ב-12:00 וב-14:00 בצהריים, כשתלמידים חוזרים מבית הספר. החזירים מסתובבים בחופשיות, בלקות או בבודדים".
לדבריו, תושבים חוששים לצאת מהבתים. "יש חד משמעית חשש להסתובב ברחובות", אמר למקוב. "בשעות הערב רואים אנשים בודדים שעושים הליכות או ריצות. לא רואים מה שבדרך כלל קורה בשעות אלה בשכונות רגילות - ילדים משחקים ואימהות מטיילות עם תינוקות - אין את זה פה. רוב הזמן הרחוב ריק בשעות הערב, כי חזירי הבר יוצאים יותר בשעות הערב לרחובות".

למרות המקרה החמור, שבו נפגע תושב העיר, למקוב אינו סבור כי המתה של חזירי הבר היא הפתרון. "הפתרון לא פשוט", הוא אומר. "אתה לא יכול להרוג ולדלל אותם, אתה לא יכול לעשות הגירה, כי זה תחום המחייה שלהם גם. דרוש פה פתרון שהוא מעבר לפתרון שבשיח נכון להיום. לדעתי צריכים לפנות למומחים ולא לעירייה. העירייה מומחית בלפנות את הזבל, וגם שם היא לא תמיד צולחת. זה עניין קצת יותר מסובך מפשוט לקחת אותם ולהעביר אותם דירה"..
מי שסבור שיש להרוג חזירי בר משוטטים הוא חבר מועצת העיר יצחק בלס, המשמש גם ‎יו"ר וועדת הביטחון בעיריית חיפה‎. "אני לא הופתעתי בכלל מהמקרה, ידעתי והתרעתי, אני כבר שנתיים צועק את זה", הוא אמר. "לפני כחודש וחצי אדם בגיל הזה גם טייל עם כלב בשכונת שפרינצק. הוא נפגע ותובע את העירייה. התופעה מדאיגה מאוד, היא בכל המקומות, לא רק בכרמליה, אלא בכל העיר, מלבד העיר התחתית, אבל גם לשם הם יגיעו. אני מתריע חוזר ואומר חייבים לדלל, החזירים ביערות יישארו ביערות, החזירים שבתוך העיר חובה לדלל אותם, חובה להרוג. את זה אמר המדען הראשי של רשות הטבע והגנים. אם לא נעשה את זה, מחכה לנו האסון הבא. הכתובת כתובה על הקיר בגדול ובאדום".
1 צפייה בגלריה
שלט חזירי בר בחיפה
שלט חזירי בר בחיפה
שלט המזהיר מחזירי בר בחיפה
(צילום: אלעד גרשגורן)
בלס התייחס להתנגדות של ראש העיר חיפה, עינת קליש-רותם, להרוג חזירי בר. "אין לנו ברירה, חייבים לגלות אומץ לב ואומץ רוח, להסתכל קדימה", אמר חבר מועצת העיר. "קודם כל חשובים תושבי העיר, לחשוב על תושבי העיר. אני אוהב חתולים, אוהב בעלי חיים, הייתה לנו כלבה ויש לנו חתולים. אני לא שונא חיות, אבל צריך לדעת את הגבול. החזיר הוא זן נפיץ, מקומו בטבע. כל חזיר שמסתובב בעיר וגורם נזקים ומביא סכנות, חובה לחסל אותו, להרוג אותו, לדלל אותו. אני לא אומר להרוג את כל החזירים, רק אלו שמסכנים אותנו בכל מקום ובכל עת".
מעיריית חיפה נמסר אתמול: "אנו מבקשים לאחל החלמה מהירה לתושב העיר – דודו סוכוי. עיריית חיפה פועלת בשיתוף פעולה עם רט"ג להרחקת חזירי הבר מהעיר חיפה. אנו פועלים בהתאם לתכנית עבודה שמטרתה לצמצם את כניסת חזירי הבר לעיר. תוכנית זו מוסכמת על גורמי המקצוע וקיימת תמימות דעים כי מדובר בתהליך שיביא בסופו של דבר לטיפול מהשורש. תוכנית העבודה מתמקדת בצמצום מקורות המשיכה של חיות הבר לעיר, ולכן משקיעה העירייה רבות בניקיון העיר, ואכיפתו במרחב הציבורי. יצוין כי כבר לפני מספר שבועות החלה העירייה ליישם שלב משמעותי נוסף להרחקת חזירי הבר – גידור שכונות העיר הגובלות בגן לאומי כרמל".