נראה לי, שכמו אצל כולם, גם אלי הקיץ הזה הגיע עם קצת "ריפוד קורונה" לא מתוכנן בחלקים אסטרטגיים בגוף. נו כן, זה לא סוד ויש אפילו כל מיני סטטיסטיקות מצחיקות, על איך כולנו העלינו לפחות שני קילוגרם בזמן הסגר.
לטורים קודמים של דניאלה נויפלד:
וואלה, קורה. אישית כשאני מרגישה קצת כבדה מתמיד, אני מנסה לחתוך בפחמימות - זה עוזר לי גם למשקל, וזה גם נותן לי הרגשה קלילה יותר.
4 צפייה בגלריה
פסטת זוקיני עם כדורי בשר ללא בשר
פסטת זוקיני עם כדורי בשר ללא בשר
פסטת מזוקיני עם כדורי "בשר" ללא בשר
(צילום: דניאלה נויפלד)
אז רגע לפני הסגר השני (סתם, שמישהו יגיד לי שאין מצב שזה קורה!) קבלו כמה מנות דלות בפחמימות אבל עמוסות בטעם: רול של עלי מנגולד ממולאים, פסטת זוקיני בלי פסטה, אורז מכרובית וסלט שהוא הכול - אבל הכול - חוץ ממשעמם: טרי, רענן והכי חשוב - טעים.

רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל

המצרכים (ל-4 רולים):
4 עלי מנגולד
1 גזר בינוני
1 פלפל אדום
1 פלפל צ'ילי (לא חובה)
לחומוס המתובל -
2 כוסות גרגירי חומוס מבושל (אפשר מקופסת שימורים)
1 כפית פפריקה מעושנת או מתוקה
1/2 כפית כמון
1 כף שמן זית
קורט מלח, פלפל שחור
לבצל המוחמץ -
1 בצל סגול, חתוך לאורך ולאחר מכן פרוס דק לרוחב
2 כפות חומץ בן יין
1/2 כפית מלח
לרוטב הטחינה -
1/4 כוס טחינה גולמית
1/4 כוס עלי נענע
3 שיני שום, כתושות
קורט מלח
מים לדילול הטחינה
4 צפייה בגלריה
רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל
רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל
רול מנגולד עם ירקות וחומוס מתובל
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מתחילים מהכנת הבצל המוחמץ - בקערה קטנה מניחים את רצועות הבצל עם חומץ בן יין וקורט מלח. מערבבים קלות כך שכל הבצל מכוסה בחומץ, ומניחים בצד לפחות ל-30 דקות.
  2. מכינים את החומוס המתובל - מחממים תנור ל-180 מעלות ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון. בקערה קטנה מניחים את כל החומרים לחומוס המתובל - גרגירי חומוס מבושל, פפריקה, כמון, שמן זית, קורט מלח ופלפל שחור, ומערבבים עד לכיסוי מלא של כל גרגירי החומוס בתבלינים. פורסים את גרגירי החומוס על תבנית האפייה בשכבה אחת ואופים בתנור כ-25 דקות. מצננים.
  3. הכנת עלי המנגולד - שוטפים היטב את עלי המנגולד. כדי שניתן יהיה לגלגל את המנגולד בקלות חותכים את הגבעול העבה שבמרכז המנגולד עד לנקודה שבה מתחיל העלה. אם הגבעול העבה ממשיך לתוך העלה, אפשר לבצע חתך בצורת משולש ארוך ולהיפטר מרוב החלק העבה בגבעול. מרתיחים סיר עם שפע מים וחולטים את גבעולי המנגולד במשך דקה אחת. מוציאים, מצננים ומייבשים את עודפי המים מהעלים.
  4. מכינים את רוטב הטחינה - אפשר להכין את הרוטב בעזרת בלנדר מוט וכך הנענע תתמזג יפה בתוך הרוטב, או שקוצצים את הנענע דק מאוד. מניחים את כל מרכיבי הרוטב בקערה ומוסיפים מים תוך כדי ערבוב עד לקבלת המרקם הרצוי - הטחינה צריכה להיות סמיכה ולא דלילה.
  5. פורסים את הגזר והפלפל האדום לרצועות דקות מאוד לאורך בעזרת סכין חדה, מקלף או מנדולינה (בזהירות על האצבעות). אם רוצים להוסיף צ'ילי חריף - פורסים אותו דק.
  6. הכנת הרולים - פורסים את עלה המנגולד החלוט על משטח עבודה נקי. מניחים במרכז העלה, בשליש התחתון שלו - שתי כפות מרוטב הטחינה, רבע מכמות גרגירי החומוס המתובלים, חופן של בצל מוחמץ, מקלות גזר, מקלות פלפלים אדומים, ופלפל צ'ילי לפי הטעם (אם מעוניינים בחריף). המילוי צריך להיות מונח במרכז העלה ולא לגלוש לקצוות, בדרך שתאפשר קיפול של עלה המנגולד בצורת מעטפה. מתחילים מקיפול של הצדדים של העלה כלפי פנימה, ואחר כך מקפלים פנימה את החלק התחתון בעלה. לבסוף מגלגלים בעדינות את המנגולד הממולא עד שנוצר רול. ממשיכים כך גם עם יתר עלי המנגולד.
  7. חוצים כל רול לשניים, ומגישים לצד רוטב הטחינה והנענע.

פסטת זוקיני עם כדורי "בשר" ללא בשר

המצרכים (ל-2 מנות):
4-5 זוקיני גדולים
2 כפות שמן זית
1 כף ג'ינג'ר, מגורר דק
1/2 פלפל צ'ילי
2 שיני שום, קצוצות
1 כף שמן שומשום
2 כפות מיץ לימון
לכדורי ה"בשר" ללא בשר -
150 גרם טופו
1/4 כוס אגוזי מלך
1 כפית ג'ינגר מגור דק
1/2 פלפל צ'ילי (לא חובה)
זסט (קליפה) מחצי לימון
1/4 כפית אבקת סודה לשתייה
1 כפית שמן שומשום
1/2 כפית זרעי צ'יה
1/4 כפית מלח, פלפל שחור
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות, ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  2. במעבד מזון מניחים את כל החומרים לכדורי ה"בשר", וטוחנים עד לקבלת תערובת חלקה. מכינים מהתערובת קציצות עגולות וקטנות בקוטר של כ-2 ס"מ. מניחים את הקציצות בתבנית בשכבה אחת ואופים בין 30-25 דקות.
  3. פורסים את הזוקיני לצורת פסטה - כדי לדמות צורה של ספגטי או פטוצ'יני כדאי להשתמש במנדולינה או בקולפן (ישנם גם קולפנים שיוצרים רצועות ירק בצורה של ספגטי). אפשרי גם להשתמש בסכין, רק קחו בחשבון שהזוקיני צריך להיות פרוס דק מאוד. אני השתמשתי במנדולינה ויצרתי מהזוקיני צורה של ספגטי. בכל מקרה, יש לעשות זאת תוך נקיטת זהירות מירבית בתהליך החיתוך.
  4. במחבת רחבה ועמוקה (סוטאז') מחממים שמן זית. מוסיפים שום כתוש וג'ינג'ר ומטגנים כדקה. מוסיפים למחבת את רצועות הזוקיני ומבשלים, תוך כדי ערבוב מתמים במשך 5 דקות. מוסיפים את הקציצות האפויות, מיץ לימון, שמן שומשום ופלפל צ'ילי (לא חובה) וממשיכים לבשל תוך כדי ערבוב עוד 3-2 דקות עד שהפסטה מוכנה. מגישים מיד.

אורז מכרובית עם פטריות

המצרכים (ל-8 מנות):
1 כרובית בינונית
2 סלסילות פטריות, מנוקות וחתוכות גס לאורך
1 בצל סגול בינוני, קצוץ דק
1 כוס גבעולי סלרי, קצוץ דק
1/2 כוס אגוזי מלך, קצוצים גס
2 כפות שמן זית
2 כפות סויה
2 שיני שום, כתושות
1/4 כוס מים
מלח, פלפל לפי טעם
4 צפייה בגלריה
אורז כרובית עם פטריות
אורז כרובית עם פטריות
אורז מכרובית עם פטריות
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מפרקים את הכרובית לפרחים גדולים באמצעות הידיים או סכין מתאימה, ומניחים את פרחי הכרובית במעבד מזון. מפעילים את מעבד המזון בפולסים קצרים מספר פעמים עד שהכרובית קצוצה דק ומזכירה בצורתה אורז. שימו לב שאם מעבדים את הכרובית זמן ארוך יותר אז ניתן בקלות לקבל קוסקוס אורז. לחילופין, ניתן לגרד את הכרובית על החלק העבה של הפומפייה.
  2. במחבת רחבה, בעלת מכסה מתאים, מחממים שמן זית ומטגנים בצל סגול וסלרי קצוצים דק עם קורט מלח ופלפל שחור, כשתי דקות. מוסיפים את הפטריות החתוכות וממשיכים לבשל, תוך כדי ערבוב, שתי דקות נוספות. מוסיפים שום כתוש ואגוזי מלך קצוצים ומערבבים.
  3. מוסיפים את האורז כרובית למחבת ומערבבים היטב. ממשיכים לבשל חמש דקות נוספות, כאשר מקפידים לערבב את התערובת תוך כדי בישול כדי שהכרובית תקבל חריכה מכל הצדדים.
  4. מוסיפים למחבת סויה ורבע כוס מים, מערבבים, מנמיכים לאש בינונית-נמוכה, מכסים במכסה ונותנים לאורז כרובית להתבשל 15-10 דקות. בסיום הבישול מוסיפים פטרוזיליה קצוצה, ומגישים.
  5. אפשר לשמור במקרר במיכל קטן עד 3 ימים.

סלט כרובית ובצל חרוכים עם גרגירי חומוס

המצרכים (ל-4 מנות):
1 כרובית בינונית, מפורקת לפרחים בגודל קטן-בינוני
2 בצלים סגולים, חתוכים לשמיניות לאורך
1 כוס גרגירי חומוס מבושל (אפשר גם מקופסה, שטופים היטב)
1 חבילה עלי רוקט או ארוגולה, שטופים ויבשים
2 ענפים של בצל ירוק, קצוץ
2 מלפפונים, פרוסים לטבעות דקות
50 גרם גבינת פטה, מפוררת
1/2 כוס פטרוזיליה, קצוצה דק
3 כפות שמן זית
קורט יפה של מלח, פלפל שחור
לרוטב -
2 כפות שמן זית
2 כפיות חרדל
2 כפיות מייפל
1 כף חומץ בלסמי
1-2 שיני שום, כתוש
1/2 כפית פלפל שחור גרוס
4 צפייה בגלריה
סלט כרובית ובצל חרוכים עם גרגירי חומוס ברוטב ויניגרט חרדל
סלט כרובית ובצל חרוכים עם גרגירי חומוס ברוטב ויניגרט חרדל
סלט כרובית ובצל
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-200 מעלות.
  2. על תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון, מניחים את פרחי הכרובית ואת הבצל הסגול החתוך לשמיניות. מזלפים מעל 3 כפות שמן זית ומתבלים בקורט יפה של מלח ופלפל שחור. מערבבים בעזרת ידיים נקיות עד שכל הירקות מכוסים באופן שווה ומשטחים לשכבה אחת. אופים בתנור חצי שעה.
  3. מכינים את הרוטב - בתוך צנצנת בעלת מכסה שמים את כל מרכיבי הרוטב, סוגרים את הצנצנת ומשקשקים עד לקבלת רוטב אחיד.
  4. הרכבת הסלט - בקערת ערבוב גדולה מניחים את הכרובית והבצל החרוך, עלי רוקט, גרגירי חומוס מבושלים, בצל ירוק קצוץ, מלפפונים פרוסים לטבעות, פטרוזיליה קצוצה וגבינה בולגרית מפוררת. יוצקים מעל את רוטב הוויניגרט החרדלי ומערבבים בעדינות עד שכל המרכיבים מכוסים באופן שווה.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג הצמחוני "העדשים השמחות"