אנשים בדרך כלל חיים לפי "אמיתות" שונות שאספו במהלך החיים. האמיתות האלה לא חייבות להיות מגובות בעובדות, ולמרות זאת מבחינתנו אין עליהן דיון. אני למשל יודעת שאסור לצאת מהבית בשיער רטוב - אחרת מתקררים. אני יודעת שזה לא מגובה מדעית, אבל מאז שאני ילדה קטנה זה מה שההורים שלי אמרו לי, ומבחינתי זו האמת. אגב, בפעמים הבודדות שמרדתי ויצאתי מהבית בשיער רטוב אתם יודעים מה קרה? התקררתי, כמובן.
ויש עוד: כל התינוקות מתעוררים בלילה; ארוחת בוקר היא הארוחה הכי חשובה ביום; אם תנסה מספיק - תצליח; גברים לא בוכים; וכסף לא קונה אושר. כל אלה, ועוד הרבה אחרים, הם לרוב לא מבוססים מדעית, אפילו שלחלקם יש אולי בסיס נכון), אבל האמונה בהם, והחזרה עליהם מכל כיוון, היא קצת כמו מחשבה שמייצרת מציאות.
לטורים קודמים של דניאלה נויפלד:
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים באוכל - הצטרפו לעמוד האינסטגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
(צילום: דניאלה נויפלד)
ויש לי עוד אחת, שרובכם תסכימו עליה: ילדים לא אוהבים ברוקולי. הילדים שלי לא אוהבים ברוקולי, ותכל'ס, רוב הילדים שאני מכירה לא אוהבים ברוקולי.
אבל אולי בעצם אנחנו, המבוגרים, מייצרים את המציאות הזאת? כשאני רוצה להצחיק או לעצבן את הילדים שלי, אני משתמשת בברוקולי: "ולארוחת ערב נאכל את מה שאתם הכי הכי אוהבים לאכול - ברוקולי!". את המשפט הזה אמרתי כמה וכמה פעמים בחיי, ובכל פעם אני תמיד מצפה לצחוק מהצד השני (בדרך כלל גם זה מה שאני מקבלת, למרות שלאחרונה זה הפך לגלגולי עיניים).
אבל מה היה קורה אם מהיום שבו הם התחילו לאכול מוצקים הייתי מתייחסת לברוקולי אחרת? האם משפט כמו "יש לכם חוש טעם מפותח ובגלל זה אתם אוהבים ברוקולי" - זה היה משנה להם את הגישה לירק הזה? אולי.
6 צפייה בגלריה
(צילום: מיכל וקסמן)
אבל כל זה נכון עד הרגע שבו הילדים - כל הילדים - פוגשים לראשונה את קציצות הברוקולי שלי, או בשמם האחר - "שניצל ברוקולי". למתכון הזה צירפתי עוד כמה מתכונים עם הירק השנוי במחלוקת, שאולי הם לא מיועדים לילדים שלי, אבל הם כן חוגגים את ירק העונה המהמם הזה, שנראה כמו עץ קטן, והוא טעים וורסטילי: יש כאן סלט ירוק עם ברוקולי חרוך ואבוקדו, פסטו ברוקולי מהמם, פסטה ברוקולי, ולבסוף השניצל ברוקולי - "שניצל" שהוא פי אלף טעים יותר ובריא יותר מהגרסה המוכרת שאפשר למצוא בסופרמרקטים. יאללה מתכונים.
ביניים
המצרכים (ל-4 מנות):
לברוקולי - 1 ראש ברוקולי בינוני (כ-250 גרם), שטוף וחתוך לפרחים בגודל מתאים לנגיסה גרידת לימון מלימון אחד מיץ מחצי לימון 2 כפות שמן זית 2 שיני שום, כתוש קורט יפה של מלח, פלפל שחור
לשאר מרכיבי הסלט - 250 גר' לקט חסות 1 אבוקדו, חתוך לקוביות 1/4 כוס חמוציות טבעיות (ללא סוכר) 1/2 כוס אגוזי פקאן, קצוץ גס
לרוטב הוויניגרט (משתמשים במחצית הכמות) - 1/2 כוס שמן זית 1/4 כוס מיץ לימון או חומץ בן יין 1 כפית חרדל 2 כפיות סילאן או סירופ מייפל 1 שן שום, כתוש קורט מלח, פלפל שחור
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
סלט ירוק עם ברוקולי חרוך
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מכינים את הברוקולי – מוזגים לסיר מים רותחים עם קורט מלח, ומכניסים לתוכו את פרחי הברוקולי. מביאים לרתיחה שנייה ומבשלים 3-2 דקות בלבד. מסננים ומייבשים את פרחי הברוקולי.
  2. מחממים תנור ל-200 מעלות ומכינים תבנית בינונית מרופדת בנייר אפייה. בקערה בינונית מערבבים גרידת לימון, מיץ מחצי לימון, 2 כפות שמן זית, 2 שיני שום כתושות, קורט יפה של מלח ופלפל שחור לפי הטעם. מכניסים את פרחי הברוקולי לקערה ומערבבים בזהירות עד שכל פרחי הברוקולי מצופים בתערובת. משטחים את פרחי הברוקולי בתבנית, בשכבה אחת, ואופים כ-20 דקות. הוציאו וערבבו את הברוקולי מהתנור לפחות פעם אחת בזמן האפייה, כדי שכל חלקי הברוקולי יקבלו חריכה באופן שווה.
  3. מכינים את הוויניגרט - שמים את כל מרכיבי הרוטב בתוך צנצנת מתאימה עם מכסה, סוגרים ומשקשקים עד לקבלת רוטב אחיד.
  4. מרכיבים הסלט - בקערה גדולה מניחים את כל מרכיבי הסלט- לקט חסות, ברוקולי חרוך, קוביות אבוקדו, חמוציות טבעיות ואגוזי פקאן. יוצקים מחצית מהרוטב, מערבבים בזהירות ומגישים.
ביניים
המצרכים:
1 ראש ברוקולי בינוני, כולל הגבעולים (כ-400 גרם) 1 כוס בזיליקום 1/2 כוס אגוזי מלך 2 שיני שום גרידת לימון מלימון אחד 1/2 כוס שמן זית 2 כפות מיץ לימון 1 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
פסטו ברוקולי
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. בעזרת סכין או קולפן מסירים מגבעולי הברוקולי את הקליפה החיצונית הקשה וקוצצים את הגבעולים לקוביות גסות. את פרחי הברוקולי קוצצים גס מאוד. ממלאים סיר במים רותחים ומבשלים את גבעולי הברוקולי במשך 3 דקות, מוסיפים את פרחי הברוקולי ומבשלים 4 דקות נוספות. מורידים מהלהבה ומסננים היטב.
  2. במעבד מזון מניחים את הברוקולי המבושל, בזיליקום, אגוזי מלך, שיני שום, גרידת לימון, מיץ לימון, מלח ופלפל שחור. מעבדים עד לקבלת מרקם משחתי. בזמן שהמעבד מזון עדיין פועל מוסיפים בהדרגה שמן זית, עד לקבלת המרקם הרצוי.
  3. מעבירים לצנצנות אטומות ושומרים במקרר עד שבוע. כדי לשמור על צבע ירוק בוהק, כדאי להוסיף מעט שמן זית לצנצנת אחרי כל שימוש, שיהווה שכבת הגנה מהאוויר.
ביניים
המצרכים (ל-2 מנות):
מחצית מכמות הפסטו ברוקולי מהמתכון הקודם (כ-200 גרם) 250 גר' פסטה 1/4 כוס אגוזי מלך, טחונים או קצוצים דק מאוד
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
פסטה ברוקולי
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. מבשלים את הפסטה לפי הוראות היצרן.
  2. מוציאים בזהירות בעזרת ספל כ-1/2 כוס ממי בישול הפסטה, ושומרים להכנת הרוטב.
  3. שמים במחבת רחבה את הפסטו ברוקולי. מבשלים עם 1/2 כוס ממי בישול הפסטה על להבה בינונית. מערבבים עד שמתקבל רוטב אחיד. וממשיכים לבשל 4-3 דקות נוספות, עד שהרוטב מוכן. מערבבים מידי פעם. אם הרוטב המתקבל סמיך מידי אפשר להוסיף עוד 1/4 כוס ממי בישול הפסטה.
  4. לאחר שהפסטה מוכנה, מסננים אותה ומעבירים למחבת עם הרוטב. מערבבים כך שהרוטב מכסה היטב את כל הפסטה, ומניחים לה להתבשל יחד עם הרוטב עוד כדקה או שתיים.
  5. מעבירים לצלחות הגשה ומפזרים מעל אגוזי מלך טחונים.
ביניים
המצרכים (ל-10 שניצלים):
1 ראש ברוקולי בינוני או לחילופין 2 כוסות פתיתי ברוקולי 1/4 כוס קמח או קמח עדשים 1/2 כוס פרמזן, מגורר דק 1-2 ביצים 1/4 כוס שמיר, קצוץ דק 1/2 כפית מלח 1/2 כפית פלפל שחור חופן פירורי לחם לציפוי (כל סוג שרוצים) תרסיס שמן
6 צפייה בגלריה
ברוקולי - דניאלה נויפלד
ברוקולי - דניאלה נויפלד
שניצל ברוקולי
(צילום: דניאלה נויפלד)
אופן ההכנה:
  1. קוצצים את הברוקולי דק מאוד, אפשר בעזרת סכין, או על החלק הגס במגררת או בפולסים במעבד מזון. חשוב לוודא שהברוקולי קצוץ לפתיתים קטנים מאוד אחרת הקציצה עלולה להתפרק. במידה ומשתמשים בברוקולי טרי – אפשר כמובן להשתמש גם בגבעולים העבים – רק כדאי לקלף אותם לפני הקיצוץ.
  2. בקערת ערבוב מניחים את פתיתי הברוקולי, קמח, פרמזן מגורר דק, שמיר קצוץ, מלח, פלפל שחור וביצה אחת, ומערבבים היטב. אם התערובת פירורית ולא מתאחדת - מוסיפים ביצה נוספת, ומערבבים.
  3. מחממים תנור ל-180 מעלות ומכינים תבנית מרופדת בנייר אפייה או משטח סיליקון.
  4. מכינים קערה עם פירורי לחם. בעזרת ידיים נקיות יוצרים מהתערובת קציצה בגודל הרצוי, בסביבות 10X6 ס"מ ובעובי של 1-1.5 ס"מ. מצפים את הקציצה בפירורי לחם ומניחים בתבנית האפייה. חוזרים על הפעולה עבור יתר התערובת.
  5. מרססים את השניצלים מלמעלה בתרסיס שמן ומכניסים לתנור לאפייה. אופים 15 דקות, מוציאים מהתנור, הופכים את השניצלים לצד השני ואופים עוד 10 דקות.
דניאלה נויפלד היא בעלת הבלוג הצמחוני "העדשים השמחות"
כשאתם מכינים את זה בבית, תייגו @ynet_food בתמונה שלכם כדי שנוכל לראות